×
×

آلبوم «روایت» از «مهدی تیموری» در راه است!

  • کد نوشته: 76264
  • حمیده موسوی
  • سه شنبه, ۲۲ام اردیبهشت ۱۳۹۴
  • ۶ دیدگاه
  • آلبوم «دورها آوایی ست» اولین اثر رسمی «مهدی تیموری» به خوانندگی «محمد معتمدی»، اوایل خرداد ماهِ سالِ جاری در سالن «مهر» حوزهء هنری رونمایی می شود.
    +مهدی تیموری: صدای معتمدی را برای خوانندگی این اثر -با توجه به لحن بخصوص و فرهنگ آواز خوانی منحصر بفردشان- اولین و بهترین گزینه یافتم

    آلبوم «روایت» از «مهدی تیموری» در راه است!
  • دورها آوایی ست

    دورها آوایی ست

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: آلبوم «دورها آوایی ست» اولین اثر رسمی «مهدی تیموری» به خوانندگی «محمد معتمدی»، اوایل خرداد ماهِ سالِ جاری در سالن «مهر» حوزهء هنری رونمایی می شود.

    مهدی تیموری، نوازندهء نی و آهنگساز، با اعلام این خبر و در گفتگو با خبرنگار «موسیقی ایرانیان» گفت: «این آلبوم در تاریخ ۲ خرداد ماهِ سالِ جاری -ساعت ۱۶- در سالن «مهر» حوزهء هنری تهران رونمایی خواهد شد.»

    وی افزود: «مجموعهء «دورها آوایی ست» با بیشترین تاکید بر ارائهء کاربردی و کلیدی قطعات ساز و آوازی در موسیقی ایرانی، متشکل از سه قطعهء باکلام، یک قطعهء بی‌کلام، دو بخش ساز و آواز و یک بخش تک‌نوازی نی بوده که این قطعات در فضایی از مرکب نوازی و مُدگردی در دستگاه همایون، دشتی، شور، نوا، چهارگاه، دشتی شوشتری و آواز اصفهان و بر سروده هایی از فریدون مشیری، هوشنگ ابتهاج و حسین منزوی به مرحلهء ضبط و اجرا در آمده است.»

    این آهنگساز که خود نوازندگی نی مجموعه را نیز بر عهده دارد، دیگر نوازندگان اثر را بدین شرح معرفی نمود: «میرسعید حسینی پناه (سنتور)، مهدی محمودآبادی و مهران فلاحی (تار)، بابک میرزایی (عود)، علیرضا دریایی و مهبد نبوی (کمانچه و کمانچه آلتو)، سهیل رزاقی و پوریا خورشیدی (تنبک)، سهیل سعادت (دف) و مهدی لطفی (تارباس) در نوازندگی قطعات این آلبوم به هنرنمایی پرداخته اند.»

    تیموری با اشاره به اولین همکاری خود با محمد معتمدی در قالب یک آلبوم مستقل عنوان کرد: «در همکاری دو هنرمند به عنوان آهنگساز و خواننده، دو پارامتر مهم «انتخاب» و «اتفاق» نقشی اساسی ایفا می کنند. چه بسا آهنگسازی، پروسهء انتخاب را پشت سر گذاشته اما در مرحلهء اتفاق ناکام مانده و مسیر همکاری اش در این میان تغییر کند. در بیانی روشن تر باید عنوان کنم که بنده صدای جناب معتمدی را برای خوانندگی این اثر -با توجه به لحن بخصوص و فرهنگ آواز خوانی منحصر بفردشان-  اولین و بهترین گزینه یافتم و خوشحالم که همان انتخاب اول نتیجه بخش بوده چرا که این امکان نیز وجود داشت که وی درخواست بنده را رد کرده و این انتخاب به اتفاق و در واقع همکاری مشترک ما نیانجامد. این همکاری برای بنده بسیارخوشایند بوده و تا چند روز آینده نتیجهء آن در قالب یک آلبوم در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.»

    کارشناس ارشد آهنگسازی از دانشگاه هنر، با اشاره به انتشار قریب آلبوم دوم خود خاطر نشان کرد: «آلبوم دوم بنده مجموعه ای بی کلام با عنوان «روایت» می باشد که از سوی مؤسسهء فرهنگی-هنری «ماهور» منتشر خواهد شد. این آلبوم آنسامبل یا گروه نوازی سازِ نی بوده و نوازندگان، در بخش هایی از آلبوم ملودی را در پنج خط و در بخش هایی دیگر در سه خط، پیش برده و قطعات را به اجرا در می آورند. ویژگی بارز این اثر، فضای اتمسفریک و روایی آن است و با چارچوب های صرفاٌ ملودیکِ مرسوم امروزی تفاوت دارد. قطعات «روایت» بر اساس موسیقی دستگاهی و موسیقی نواحی ایران، اما با فرمتی پلی مُدال ساخته و پرداخته شده است به گونه ای که چند مُد به طورهمزمان، پیام موسیقایی اثر را روایت کرده و به تصویر می کشند. با توجه به «نی محور» بودن این مجموعه، سعی شده است که تمام قابلیت های این ساز به کار گرفته شود و مجموعهء صوتی جدیدی را تحت تأثیر افکت های خاص به سمع مخاطب برسانیم. افکت هایی همچون ضربه زدن بر بندهای مختلف نی که طبعاٌ ملودیهایی با ذات و الگویی ریتمیک خلق می کند. امیدوارم این اثر نیز همان طور که وعده شده است به زودی منتشر گردد.»

    شایان ذکر است که آلبوم «دورها آوایی ست» به خوانندگی محمد معتمدی با همکاری حوزهء هنری قزوین و در مرکز موسیقی حوزهء هنری تولید شده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=76264
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *