×
×

فرهنگ‌ شریف نیامد، ناظم‌پور ˝مرغ سحر˝ را خواند

  • کد نوشته: 7613
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۳ام اسفند ۱۳۸۹
  • ۵ دیدگاه
  • طبق برنامه اعلام شده جشنواره، قرار بود در این برنامه که ساعت ۳۰/۱۸ برگزار می‌شد، فرهنگ‌شریف، مجید ناظم‌پور، جواد بطحایی و فربد یداللهی به اجرای تکنوازی بپردازند اما فرهنگ شریف از بزرگان تارنواز موسیقی ایران، به علت بیماری نتوانست در این برنامه حضور یابد

  • موسیقی ایرانیان- امین ریزباف: در نخستین روز بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر تالار وحدت میزبان برنامه تک‌نوازی اساتید بود.

    طبق برنامه اعلام شده جشنواره، قرار بود در این برنامه که ساعت ۳۰/۱۸ برگزار می‌شد، فرهنگ‌شریف، مجید ناظم‌پور، جواد بطحایی و فربد یداللهی به اجرای تکنوازی بپردازند اما فرهنگ شریف از بزرگان تارنواز موسیقی ایران، به علت بیماری نتوانست در این برنامه حضور یابد.

    در این کنسرت، فربد یداللهی نوازنده تنبک، قطعاتی را با ساز خود برای حاضران اجرا کرد. یداللهی علاوه بر سبک خاص تنبک‌نوازی، ساز “اودو” یا همان کوزه را نیز در ایران ابداع کرده است.

    پس از این اجرا، جواد بطحایی نوازنده سنتور به روی صحنه آمد و قطعه “آیینه” را در دستگاه همایون برای حاضران اجرا کرد. وی در توضیح این قطعه گفت: «این قطعه را ۱۸ سال پیش در تنهایی خودم اجرا کردم. بعد از تمام‌شدن آن، فراموش کردم که چه نواخته‌ام. سال‌ها روی آن کار کردم تا آنرا به یاد بیاورم، با این همه کار و تمرینی که کردم هنوز هم نمی‌دانم این قطعه‌ای که بر رویش کردم چقدر شبیه قطعه‌ی اصلی اولیه می‌باشد.»

    وی ادامه داد: «برخی درباره این قطعه می‌گویند که قصه انقلاب را روایت می‌کند، برخی دیگر معتقدند قصه آفرینش است، اما خودم این قطعه را براساس احساس درونی‌ام ساخته‌ام.»

    مجید ناظم‌پور پژوهشگر و نوازنده عود نیز به روی صحنه آمد و ابتدا قطعه‌ای بداهه در دستگاه شور نواخت. سپس قطعه “تمدن خراسان” را در دستگاه دشتی اجرا کرد و پیش از اجرا، آن را به خراسانی‌ها تقدیم کرد. قطعه بعدی او “مرغ سحر” بود. او در توضیح این اجرا گفت: «من بر روی شعر “مرغ سحر” سروده ملک‌الشعرای بهار، آهنگ جدیدی ساخته‌ام، تصنیف اصلی این قطعه اولین بار در صفحات گرامافون در زمان رضاخان پخش شد، اما رضاشاه به دلیل مضمون سیاسی این تصنیف اقدام به جمع آوری آن صفحات کرد، اصولا انسان را از هر چیزی منع کنیم به آن بیشتر راغب می‌شود، به همین دلیل است که تصنیف “مرغ سحر” بعد از این همه مدت هنوز هم ماندگار مانده است.»

    قطعه بعدی ناظم‌پور “تابلوهای زندگی” بود که در دستگاه ماهور برای حاضران اجرا کرد. قطعه پایانی این عودنواز خلاق و نوآور، “پرواز گنجشک‌ها” ساخته منیر بشر هنرمند برجسته عراقی بود که ناظم‌پور اجرایش را به این هنرمند تقدیم کرد.

    قابل ذکر است که بسیاری از حضار به صدای ساز ناظم پور به دلیل خوش‌صدا نبودن ساز او انتقاد داشتند، حال حضور این نوازنده با ۳۷ سال سن در قسمت اجرای اساتید جشنواره خود سوال بی جوابی است.

    در ادامه می‌توانید قسمت اول عکس های حنانه شفیعی از برنامه تکنوازی اساتید موسیقی ایران را ببینید.

    https://musiceiranian.ir/?p=7613
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *