×
×

در نشستی خبری و در حضور خبرنگاران

  • کد نوشته: 73871
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۲ام فروردین ۱۳۹۴
  • ۴ دیدگاه
  • «علی رهبری» رهبر و مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران برنامه‌های این ارکستر را برای شش‌ماه آینده تشریح کرد و درباره‌ی برخی حاشیه‌ها توضیح‌هایی داد.
    +ارکستر حدود هشت‌بار در سال توسط من رهبری می‌شود و حدود ۱۸ رهبر مهمان داریم

    +شخصا با عوام فریبی و هالیوودبازی مخالفم

    +قرار است تا آخر این هفته نوازندگان قراردادشان را ببندند، سأله‌ی بیمه هم حل شده است

    در نشستی خبری و در حضور خبرنگاران
  • علی رهبری

    علی رهبری

    مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران برنامه‌های این ارکستر را برای شش‌ماه آینده تشریح کرد و درباره‌ی برخی حاشیه‌ها توضیح‌هایی داد.

    علی رهبری با بیان این‌که من شخصا با عوام فریبی و هالیوودبازی مخالفم، اظهار کرد: در حال حاضر همه چیز مثبت است و شرایط ارکستر هم خوب است، برنامه‌های ارکستر تا شش‌ماه آینده تدوین و منتشر شده‌اند. امروز هم همه بچه‌ها با نادر مرتضی‌پور که دستیار من است کار کردند و ارکستر صدای خوبی داشت.

    او ادامه داد: من با مشکلاتی که داخل ارکستر وجود دارد هیچ کاری نمی‌کنم و واکنشی هم نشان نخواهم داد؛ اما متوجه شدم که اینجا یکسری فرمانده هستند و اهل پارتی‌بازی و مافیابازی هستند، از بس که موزیسین، لوس است.

    وی افزود: ۱۷ سال از عمر من در پایین شهر همین مملکت گذشت. در همین ۱۷ سال چیزهایی دیده‌ام که در همه عمرم به دردم خورده است. ارکستر را تا شش‌ماه آینده به‌تنهایی رهبری خواهم کرد، اما پس از آن نمی‌توانم، زیرا فعالیت‌های بین‌المللی دارم. حتی آقای مرادخانی به من گفت که فعالیت‌های بین‌المللی من برای ایران مهم است.

    رهبری توضیح داد: ارکستر حدود هشت‌بار در سال توسط من رهبری می‌شود و حدود ۱۸ رهبر مهمان داریم که با ارکستر همکاری می‌کنند. ما از تمام رهبران ایرانی بدون هیچ استثنایی دعوت کردیم که به ارکستر سمفونیک بپیوندند و به‌صورت کتبی زمان خالی خود را به ما اعلام کنند.

    این هنرمند با بیان این‌که از تعداد زیادی سولیست مطرح برای همراهی با ارکستر سمفونیک دعوت کرده‌ام، گفت: آقای الکساندر رودین یک سولیست عالی برای ویلنسل است. او نخبه است و می‌توانم بگویم در دنیا هیچ کسی مثل او نیست. او قبول کرده است که به ایران بیاید و دو شب رسیتال همراه دو شب کنسرت در ایران داشته باشد. رضا ناژفر نیز که یکی از بهترین فلوتیست‌های ایران است‌، به امید خدا فلوت اول ارکستر را خواهد نواخت. او از مهرماه در ارکستر ما می‌نشیند و ساز می‌زند. به هر حال فلوت اول ارکستر خیلی مهم است.

    رهبری همچنین اظهار کرد: نوین افروز نیز که یکی از سولیست‌های قدیمی است به تهران می‌آید. روند ما به‌گونه‌ای است که هر سولیست دو شب رسیتال و دو شب کنسرت در تهران خواهد داشت.

    در نشستی خبری که صبح امروز (شنبه، ۲۲ فروردین‌ماه) در تالار وحدت برگزار شد، مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در پاسخ به اظهارات مبنی بر این‌که «علی رهبری به نوازندگان توهین می‌کند‌» به خبرنگاران گفت: اگر درباره‌ی شخص گوینده زیاد صحبت کنم، کار به مسائل قضایی کشیده می‌شود. البته این اتفاق خیلی معمولی است، اما او نگفته که چندبار سر تمرین خوابش برده، چون خمار بوده است. او نگفته که سر تمرین در حال چرت زدن بود، یک‌باره بیدار شد و گفت آقای رهبری ما خیلی شما را دوست داریم. همچنین او اصلا نگفته که چگونه با او برخورد شده است، بلکه گفته که توهین شده است.

    رهبری همچنین اظهار کرد: البته بعدا پرونده‌ی او را برای من آوردند و باید بگویم ایشان یک اشتباه بزرگ دیگر هم کرد، یک شب قبل از افتتاح ارکستر سمفونیک که ما تمرین عمومی داشتیم، سازهای بادی و فلوت خارج زدند، من گفتم که فلوت شما خارج شده و او که به عقیده‌ی من، اصلا حالش خوب نبود، سازش را تمیز کرد، در جعبه گذاشت و خواب‌آلود نشست. رفتار او طوری بود که من دلم برایش شور زد. فکر کردم حالش خوب نیست. من یک‌بار نیز به او در مقابل سایر نوازندگان گفتم که چرا دیر به سر تمرین می‌آید، اما متأسفانه این جمله در ایران یک توهین است، در حالی که اگر این حرف من برای رعایت نظم، توهین است من از این پس به همه توهین خواهم کرد، زیرا در هیچ جای دنیا چنین رفتاری مرسوم نیست. اصلا فکر می‌کنم اشتباه است که وزارتخانه چنین افرادی را به ارکستر راه می‌دهد.

    رهبری درباره‌ی نامه‌ای که چندی پیش توسط تعدادی از نوازندگان امضا شده بود نیز گفت: یک کاغذی برداشتند و چند نفر پایین آن را امضا کردند که بعدا معلوم شد، تقلبی بوده است تا جایی که پدرام فریوسفی به من زنگ زد و گفت، اصلا روحش از متن این نامه خبر نداشته است.

    این رهبر ارکستر در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که پس از اجرای سمفونی ۹ ارکستر چه تغییراتی خواهد داشت؟ گفت: سمفونی ۹ بتهوون باعث شد که من بفهمم چقدر در ایران موزیسین داریم. همچنین عده‌ای نوازنده که در حد عالی ساز می‌زدند پس از آن اجرا، نزد من آمدند و می‌خواستند با ما همکاری کنند. از آن‌ها پرسیدم شما تا الان کجا بودید؟ گفتند ما آن روزی که شما اعلام کردید آمدیم، اما ما را بیرون کردند و گفتند شما نباید اینجا باشید. آن‌ها ۱۵ نفر نوازنده عالی ایرانی بودند و من هم دنبال چنین افرادی می‌گشتم.

    او تأکید کرد: ما در این مدت، آزمونی برگزار نکردیم، فقط از تعدادی از نوازندگان پس از اجرای سمفونی ۹ خواستم که تنهایی برای من ساز بزنند. پس از آن موضوع، من عده‌ای را حذف کردم.

    رهبری با بیان این‌که آرزو دارد سبک ارکستر از ماه مهر بالا رود، گفت: ارکستر سمفونیک تهران باید به جایی برسد که با هر رهبری، خوب کار کند شاید هم چند معلم خارجی آوردیم که هم با نوازندگان ارکستر و هم با بچه‌های هنرستان کار کنند، زیرا هنرستان‌ها هم وضع درستی ندارند.

    او درباره‌ی قرارداد نوازندگان نیز اظهار کرد: یک روز با آقای کامکار و چند نفر دیگر از اعضای ارکستر جلسه‌ای گذاشتیم و درباره‌ی مبلغی برای سه ساعت تمرین در روز صحبت کردیم. آن‌ها مبلغی را گفتند و قرار است تا آخر این هفته نوازندگان قراردادشان را ببندند و باید بگویم مسأله‌ی بیمه هم حل شده است.

    رهبری در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: از این پس، ارکستر سه کنسرت مایستر خواهد داشت؛ بردیا کیارس، ارسلان کامکار و پدرام فریوسفی‌ مایسترهای ارکستر خواهند بود که در هر اجرا جای‌شان را با هم عوض می‌کنند. البته این، از آقایی آن‌ها است، آن‌ها خیلی به من احترام می‌گذارند و ارکستر به چنین روحیه‌ای نیاز دارد.

    او از تغییر رهبر کُر ارکستر سمفونیک نیز خبر داد و گفت: من ازآقای عسگری پرسیدم که آیا اپرا بلد است یا خیر و او هم گفت که بلد نیست. به همین دلیل من ترجیح دادم با رهبری همکاری کنم که اپرا بداند، زیرا یکی از برنامه‌هایم اجرا اپرا با ارکستر است، البته اپراهایی که از نظر اخلاقی و دینی مشکلی ندارند.

    به گزارش ایسنا‌، علی رهبری برنامه‌ی شش‌ماه اول ارکستر سمفونیک تهران را منتشر کرد. این برنامه از دوم اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد و تا اواخر تابستان ادامه خواهد داشت. همچنین سمفونی ۹ بتهوون که پیش از این برای مسوولان اجرا شده بود، از ۹ اردیبهشت‌ماه برای همه‌ی علاقه‌مندان اجرا خواهد شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=73871
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *