مدیرعامل خانه موسیقی با ارائه یک گزارش مشروح از عملکرد این نهاد صنفی در سال گذشته به بررسی وضعیت دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیز پرداخت.
خانه موسیقی با بیش از ۱۶ هزار عضو در شاخه های گوناگون موسیقی بدون تردید یکی از تاثیرگذارترین نهادهای صنفی غیر دولتی در کشورمان است که از بدو تاسیس خود به عنوان یک مجموعه مستقل هنری تلاش داشته به عنوان مدافع اصلی حقوق اعضای خود ظاهر شود؛ نهادی که اگر چه در مقاطعی انتقادهایی به آن وارد شد و در مقاطعی بهترین عملکرد را از خود نشان داد اما بی شک نقش مهمی در سیاستگذاری های موسیقایی کشور دارد.
اگر بخواهیم در بین نهادهای هنری مرتبط با معاونت هنری وزارت ارشاد و زیرمجموعه های آن از یک نهاد صنفی فعال نام ببریم متوجه این موضوع می شویم که این نهاد موسیقایی و مسوولان آن از همان ابتدای تشکیل نقش مهم تری نسبت به صنوف دیگر زیرمجموعه این معاونت در سیاستگذاری ها داشته اند.
این نهاد صنفی طی چند ساله اخیر که مانند دیگر مجموعه ها موظف به پیگیری کارهای روتین نهادهای صنفی از جمله بیمه، بیمه تکمیلی، مسکن و امثال اینها بوده تلاش کرده کارهای دیگری را نیز در عرصه های کاری و فعالیتی هنرمندان موسیقی انجام دهد، تلاش هایی که اگر چه به زعم تعدادی از کارشناسان در برخی مواقع می توانست از راه دیگری به مرحله اجرایی برسد و نرسید، اما به زعم نگارنده مطلب تلاش هایی است که اگر با هزاران اما و اگر به منصه ظهور برسد انصافا اتفاق خوبی است که می تواند جایگاه خانه موسیقی را به درجات عالی تری رهنمون کند.
به هر ترتیب در سالی که پشت سر گذاشتیم هنر موسیقی چندان در آرامش نبود و هنرمندان موسیقی و البته مدیران دولتی خوب می دانند که این فضای پرچالشی میان دولت و هنرمندان بود که باید در سال جدید با یک آسیب شناسی جدی پیرامون این چالش ها فکر اساسی برای برطرف کردن موانع و البته آرام کردن ماجرا کرد. در این فضا خانه موسیقی هم غیر از فعالیت های همیشگی خود کارهایی را انجام داده که حمیدرضا نوربخش مدیرعامل جوان و البته از بدنه هنرمندان از کارهای انجام شده و نشده خانه موسیقی و البته نحوه ارتباط های این نهاد غیردولتی و با مدیران در سال ۹۳ سخن گفت که بد نیست اهالی موسیقی از نتایج این فعالیت ها آگاهی بیشتری داشته باشند.
مشکل بیمه هنرمندان در سال ۹۴ مرتفع می شود
حمیدرضا نوربخش در بخش اول گفتگوی خود با خبرنگار مهر درباره فعالیت های انجام گرفته خانه موسیقی در سال ۹۳ اینگونه توضیح داد: فعالیت های ما همانطور که می دانید به دو بخش تقسیم می شود که یک بخش آن به پیگیری مسائل صنفی و بخش دیگر هم به فعالیت هایی بازمی گردد که در ارتباط با امور تخصصی حوزه موسیقی است. اگر بخواهم درباره مسائل صنفی گزارشی را ارائه دهم باید به این نکته اشاره کنم متاسفانه در مساله بیمه از حدود یک سال پیش وقفه ای به وجود آمد که خوشبختانه با پایان سال گشایشی شد و مسیری باز شده که مشکل بیمه هنرمندان از سال جدید به صورت کلی مرتفع شود. البته در این بین مسائل روتین صنفی هم مانند سال های گذشته بر طبق وظیفه ای که به عهده ما است انجام می شود و امیدوارم به سهم خود توانسته باشیم در حل این مشکلات قدم هایی برداریم چراکه خانه موسیقی تنها مامن و پناهگاه اهالی موسیقی برای حل مشکلاتشان است و ما وظیفه داریم در حد توان در تسریع حل مشکلات کمک کنیم.
تاکید بر استمرار فعالیت های آموزشی
مدیرعامل خانه موسیقی درباره فعالیت های تخصصی خانه موسیقی نیز بیان کرد: برگزاری مسترکلاس های تخصصی حوزه موسیقی از جمله نوازندگی و اپرا، برپایی جلسات نقد و بررسی مسائل تئوریک موسیقی با حضور هنرمندان صاحب نام موسیقی، برپایی دوره های تخصصی صدابرداری با اعطای گواهینامه معتبر از جمله برنامه های آموزشی ما در خانه موسیقی بوده است. البته ما در سال گذشته تلاش کردیم با تعاملاتی که میان خانه موسیقی و خانه هنرمندان ایران وجود دارد از گروه های بی نام و نشان و البته مستعد موسیقی برای اجرای برنامه در این مجموعه حمایت کنیم که این هنرمندان علاوه بر اجرای موسیقی در خانه هنرمندان از حمایت های تبلیغاتی ما نیز برخوردار شوند. این موضوع در حوزه موسیقی بانوان نیز وجود داشت و ما طی سال گذشته اجراهایی را در فرهنگسرای نیاوران با محوریت موسیقی بانوان برگزار کردیم که فکر می کنم اتفاق خوبی است.
حضور گروه های پاپ در دومین فستیوال موسیقی تهران
وی به برگزاری فستیوال موسیقی تهران در عمارت مسعودیه هم اشاره کرد و گفت: امر بسیار مهمی که ما در سال ۹۳ برای برگزاری آن کارهایی را انجام دادیم فستیوال موسیقی تهران بود که با در نظر گرفتن دوره اول برگزاری آن، بسیار کار موفقی بود. در این فستیوال تصمیم داشتیم علاوه بر حضور گروه های مشهور موسیقی سنتی که دارای مخاطب بیشتری هستند از گروه های پاپ نیز دعوت کنیم اما به دلیل اینکه تعدادی از این هنرمندان با تلاقی اجرای برنامه در مکانی دیگر مواجه بودند بنابراین در دوره اول فقط میزبان گروه «پالت» به عنوان یک گروه تلفیقی بودیم اما طبق برنامه ریزی هایی که انجام گرفته فکر می کنم دومین فستیوال موسیقی تهران سال ۹۴ به شکل منسجم تر و فعال تری در عمارت مسعودیه برگزار می شود. البته ما عمارت مسعودیه را به این دلیل انتخاب کردیم که این بنای تاریخی به خودی خود دارای هویتی است که می تواند با پیوند موسیقی اتفاقات خوبی را در عرصه های فرهنگی هنری کشور به وجود آورد. تمام دنیا در قالب شیوه ای رایج از مکان های تاریخی برای برپایی کنسرت ها و یا فستیوال های موسیقی استفاده می کنند. گرچه در سال ۹۳ به دلیل بحث فضای باز عمارت مسعودیه مسائلی مطرح شد اما امیدوارم این مشکلات مرتفع شود تا بدون دغدغه فستیوال را در شب های بیشتر برگزار کنیم.
کار ماندگار خانه موسیقی در سال ۹۳ چه بود
مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه صحبت های خود گفت: علاوه بر برگزاری نشست های ماهانه ای که یکشنبه آخر هر ماه در تالار اجتماعات خانه موسیقی برگزار می شود و هنرمندان در این فضای صمیمی گرد هم می آمدند ما کار ماندگار دیگری را انجام دادیم که تصور می کنم از دستاوردهای ارزشمند خانه موسیقی است. ما در سال ۹۳ موفق شدیم ساختمان ۵ طبقه ای را در میدان فاطمی خریداری کنیم که بر اساس آن در سال ۹۴ خانه موسیقی به این مکان منتقل خواهد شد و من فکر نمی کنم اصناف دیگر دارای ساختمانی اینچنین باشند.
وی با اشاره به مشکلات بودجه ای خانه موسیقی نیز توضیح داد: تمام کارهایی که در خانه موسیقی انجام گرفته با دست خالی بوده زیرا خانه موسیقی بودجه مستقلی ندارد و ما هرچه به عنوان کمک مالی از دولت و شهرداری دریافت می کنیم بودجه های بسیار محدودی است که به دلیل شرایط اقتصادی دولت تقریبا به یک سوم رسیده و ما نیز مجبوریم که با این شرایط به کارهای خود رسیدگی کنیم. اما بخش دیگر بودجه ما از پرداخت حق عضویت ها است که متاسفانه باید بگویم فقط نیمی از اعضای خانه موسیقی سالانه حق عضویت را پرداخت می کنند و نیمی دیگر این حق عضویت را پرداخت نمی کنند در حالیکه دوستان هنرمند باید بدانند پرداخت حق عضویت شرط عضویت است.
این خواننده موسیقی سنتی ایرانی درباره اعضایی که حق عضویت خود را نمی دهند، گفت: اگر شرایط به همین منوال پیش برود مجبور هستیم در سال جدید تجدید نظری داشته باشیم چرا که تا به امروز اصلا دوست نداشتیم به خاطر یک حق عضویت ۵۰ هزار تومانی که واقعا در سال رقمی نیست دوستان هنرمند را زیر فشار بگذاریم اما باید هنرمندان شریف خانه موسیقی بدانند که پرداخت کامل این حق عضویت ها توسط همه اعضا می تواند ما را از هر بودجه ای بی نیاز کند.
دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیازمند تحولی اساسی است
نوربخش در بخش دیگری از گفتگوی خود به نحوه تعاملات معاونت هنری و دفتر موسیقی وزارت ارشاد و خانه موسیقی در نظارت کیفی و سیاستگذاری هایی موسیقایی اشاره کرد و گفت: با توجه به پیشینه ای که آقای مرادخانی در دفتر موسیقی وزارت ارشاد طی سال های قبل داشتند و اتفاقا در این دوران کاری نیز کارنامه درخشانی را از خود بر جای گذاشت، بعد از حضور وی در معاونت هنری نیز تعاملات ما با بدنه معاونت هنری شکل تازه ای گرفت و ما هم اکنون نیز ارتباط خوبی با هم داریم، اما در دفتر موسیقی وزارت ارشاد مسائل زیادی وجود دارد که باعث شده آنجا هنوز سیستم مناسبی نداشته باشد یعنی علیرغم اینکه گفته شده مرکز موسیقی به روز شده است اما واقعیت امر این است که چنین چیزی وجود ندارد و هنوز بسیاری از موارد به روز نشده است.
وی افزود: من نمی دانم این به روز نشدن مربوط به چه چیزی است، اما آنجا نیاز به یک تحول اساسی دارد که امیدواریم در سال ۹۴ این اتفاق بیفتد. من می توانم بگویم در سالی که گذشت ما تقریبا ارتباطی با دفتر موسیقی وزارت ارشاد نداشتیم کما اینکه در اوایل دوران مدیریتی جدید چنین رویکردی وجود نداشت. به هر ترتیب چنین اتفاقی به عملکرد خود مدیر بازمی گردد این در حالی است که ما مانند همیشه اعلام کردیم که دوستان هر وقت کمکی از ما خواستند دریغ نخواهیم کرد ضمن اینکه فعالیت ها نشان داده که ما همیشه همراه بودیم.
خانه موسیقی در ابتدا با دفتر موسیقی همراه بود اما…
مدیر عامل خانه موسیقی بیان کرد: ما همیشه با روی باز اعلام آمادگی کردیم حتی از دوستان نیز دعوت کردیم تا در خانه موسیقی حضور داشته باشند اما اینکه چرا هم اکنون در شرایطی قرار گرفتیم که ارتباط چندانی با دفتر موسیقی نداریم سوالی است که باید دفتر موسیقی ارشاد جواب بدهد. متاسفانه باید به عنوان یک مدیر صنف بگویم طی مراجعاتی که به صورت معمول به خانه موسیقی می شود قاطبه هنرمندان از عملکرد دفتر موسیقی رضایت ندارند و این نکته ای است که حتما باید به آن توجه کرد. ضمن اینکه لازم است بگویم باید اتفاقی در این مجموعه بیفتد که همه از عملکرد رضایت داشته باشند. سوال اینجاست که به چه میزان شاهد تحقق وعده های داده شده بودیم؟ متاسفانه برخی از حرف ها در دفتر موسیقی در حد شعار باقی ماند. من به جرات می گویم برای خود من یک مجوز بیشتر از ۱۵ روز در یک جای معمولی گیر می کند و نامه من پیدا نمی شود پس این نشان می دهد مجموعه، مجموعه منسجمی نیست.
دیدگاهتان را بنویسید