×
×

عیدانه سایت «موسیقی ایرانیان» – ۷

  • کد نوشته: 72649
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۵ام فروردین ۱۳۹۴
  • ۱۰ دیدگاه
  • کلیپ تصویری اجرای زنده «نوروز» توسط «اردشیر کامکار» به مناسبت فرارسیدن عید نوروز و به عنوان هفتمین عیدانه سایت «موسیقی ایرانیان» در دسترس مخاطبین موسیقی قرار گرفت.
    +قطعه «نوروز» ساخته خود «اردشیر کامکار» است

    عیدانه سایت «موسیقی ایرانیان» – ۷
  • اردشیر کامکار

    اردشیر کامکار

    موسیقی ایرانیان –فاطمه نوروزی: کلیپ تصویری اجرای زنده «نوروز» توسط «اردشیر کامکار» به مناسبت فرارسیدن عید نوروز و به عنوان هفتمین عیدانه سایت «موسیقی ایرانیان» در دسترس مخاطبین موسیقی قرار گرفت.

    به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان»، قطعه «نوروز» ساخته «اردشیر کامکار» است که به مناسبت نوروز ۹۴ منتشر شده است.

    اردشیر کامکار (زاده ۱۳۴۱، سنندج) نوازندهٔ ویولن و کمانچه و از اعضای گروه کامکارها است، وی از کودکی، ویولن را نزد پدرش حسن کامکار فرا گرفت. چندی بعد، وی به عنوان نوازندهٔ ویولن و کمانچه به عضویت ارکستر فرهنگ و هنر سنندج درآمد. او دارای استعداد موسیقایی شگرفی بود و قطعات دشوار ویلن ابوالحسن صبا را با کمانچه اجرا می‌کرد. وی جدا از نواختن کمانچه، ویلن و قیچک را به زیبایی تمام مینوازد، حتی وی را جزء برترین نوازندگان ویولن هم دانسته اند، اردشیر کامکار، در سال ۱۳۵۹ به تهران آمد و همکاری خود را با گروه‌های عارف و شیدا و با بسیاری از خوانندگان پیشرو ایران آغاز کرد. همچنین مطالب تکمیلی در زمینه ردیف سنتی ایران را نزد محمدرضا لطفی و پشنگ کامکار آموخت. ایشان همواره برای گسترش هر چه بیشتر قابلیّت‌های ساز کمانچه کوشیده‌است. وی با استفاده از تکنیک های خاص ویلن و پوزیسین های ویلن بروی ساز کمانچه توانست چهره ای دیگر از این ساز به نمایش بگذارد. در این راستا، قطعات استاد صبا را در دو اثر به یاد صبا و بر تارک سپیده، به کمک کمانچه و ارکستر به اجرا در آورده. وی در «بر تارک سپیده»، با تکیه بر توانایی‌های خود دست به ابتکارات بدیعی زده و از این رهگذر کمانچه را به سازی فوق‌العاده تأثیرگذار و وجدآور مبدل کرده‌است. بر اساس گفته بزرگان موسیقی ایران، نوع وسبک نوازندگی اردشیر کامکار و تلاش های وی برای شناساندن تکنیک های ناشناخته ی ساز کمانچه، سرمشق والهام بخش نوازندگان جوان کمانچه و ویلن در ایران شده است، به طوری که ساز کمانچه در میان نوازندگان و مردم جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. از شاخصه‌های مهم او در نوازندگی به لحن و بیان مستقل، صدای زیبا ی ساز وارشه کشی شفاف وبدون برخورد ارشه به سیم های دیگر (که در سبک دیگر نوازندگان مشهور هم این گونه نیست) و تکنیک فوق‌العاده و اجرای قوی و تمییز پوزیسین های ۷ به بالا واجرای صداهای هارمونیک که این تکنیک ها مختص ساز ویلن میباشد و تقریباً برای ساز کمانچه به سختی قابل اجرا است می‌توان اشاره کرد. از آلبوم‌های مستقل او می‌توان ناشکیبا با خوانندگی همایون شجریان، راز نگاه و آلبوم بی غبار عادت که با همنوازی شاگردش، شروین مهاجر، عرضه شده را نام برد.

    کلیپ تصویری «نوروز» را با اجازه صاحب اثر در ادامه از «موسیقی ایرانیان» آنلاین ببینید و در صورت تمایل دانلود نمایید.

    + دانلود نوروز

    آنلاین ببینید:

    https://musiceiranian.ir/?p=72649
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *