×
×

ارکستر سمفونیک تهران هر هفته کنسرت می‌دهد

  • کد نوشته: 72438
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۶ام اسفند ۱۳۹۳
  • ۴ دیدگاه
  • علی رهبری در نشستی خبری درباره اجرای دیشب ارکستر سمفونیک تهران و برنامه‌های آینده آن توضیحاتی را ارائه داد.
    +اجراهای ارکستر سمفونیک تهران فقط به شهر تهران محدود نخواهد شد

    ارکستر سمفونیک تهران هر هفته کنسرت می‌دهد
  • کنسرت ارکستر سمفونیک تهران

    کنسرت ارکستر سمفونیک تهران

    رهبر ارکستر سمفونیک تهران از اجرای هفتگی این ارکستر دولتی در آغاز هر فصل هنری خبر داد.

    علی رهبری، رهبر ارکستر مقیم وین که شامگاه گذشته (۲۵ بهمن‌ماه) پس از حدود سه سال تعطیلی، ارکستر سمفونیک تهران را روی صحنه برد، امروز در نشستی گفت: من روزهای زیادی را در ارکسترهای مختلف کار کرده‌ام. بچه‌های ایران خیلی خوب کار کردند و می‌توانم بگویم اجرای‌شان در حد معجزه بود.

    او ادامه داد: باید بگویم سمفونی ۹ بتهوون اثر آسانی نیست، اما من در نشست قبلی در حضور شما خبرنگاران قول دادم که همه چیز خوب و عالی باشد. اکنون هم از این اجرا خوشحال هستم. انعکاس این اجرا در خارج از کشور نیز برایم رضایت‌بخش بوده است.

    این هنرمند درباره‌ی برنامه‌هایش برای ارکستر سمفونیک تهران گفت: ما برای یک برنامه‌ی شش ماهه فکر کرده‌ایم. در کنسرت شب گذشته نوازندگان زیادی حضور داشتند که تا به حال بتهوون نزده بودند؛ اما خدا را شکر که نتیجه‌ی کار، خوب بود. این کار در واقع، آزمایشی بود و من اکثریت را نمی‌شناختم. در اجرای شب گذشته، گروه زهی عالی کار کرد، البته من تغییراتی را در ارکستر خواهم داد. درباره‌ی کارهایم نیز باید بگویم که من قراردادهایم را تا پنج‌ماه آینده لغو کرده‌ام.

    رهبری تأکید کرد: دوست ندارم همیشه در ارکستر سمفونیک تهران باشم و این ارکستر، نامش ارکستر «علی رهبری» نیست. باید همیشه به‌طور حرفه‌ای عمل کنند. من از سولیست‌های خارجی نیز برای اجراهای بعدی دعوت کرده‌ام.

    این هنرمند که صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۶ اسفندماه) در تالار رودکی سخن می‌گفت، اظهار کرد: دیشب ارکستری روی صحنه، سمفونی ۹ بتهوون را نواخت که مدت‌ها تعطیل بوده است. دوستان لطف کردند و برای مدیریت ارکستر به من اختیاراتی دادند و همه چیز با مسوولیت و تصمیم من پیش رفت. از این پس، ارکستر باید در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هر هفته به‌طور مرتب کنسرت داشته باشد. ممکن است رپرتوآر آن تکراری باشد یا اثر تازه اجرا کند.

    رهبر ارکستر سمفونیک تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: من اصلا آدم چاپلوسی نیستم، اما باید بگویم که اگر آقای وزیر و آقای مرادخانی نبودند، من نمی‌توانستم کار کنم. دیشب بعد از کنسرت معلوم شد که چقدر افراد مهم مملکت، کار را دوست داشتند.

    او درباره نحوه پرداخت دستمزد نوازندگان ارکستر نیز گفت: خوشحالم بچه‌هایی که در گذشته باید ماه‌ها دنبال دستمزدشان می‌دویدند، حقوق‌شان برای اجرای شب گذشته آماده است.

    رهبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که قصد دارد در فعالیت ارکستر، از آثار آهنگسازان ایرانی نیز استفاده کند؟ گفت: من همه‌چیز را از اول می‌گویم، تا بعدها حدس، گمان و شایعه پیش نیاید. بله، من از آثار آهنگسازان ایرانی هم استفاده خواهم کرد. اگر هم رهبر خارجی برای ارکستر دعوت کنیم، خودم می‌گویم او چه رپرتوآری بزند نه این‌که هرچه دلش خواست اجرا کند.

    این هنرمند پیشکسوت همچنین اظهار کرد: ارکستر سمفونیک تهران حتی از روزهای به ظاهر طلایی‌اش، هیچ فیلم ضبط شده‌ای که قابل استفاده در جهان باشد، ندارد؛ اما در حال حاضر این کارها هم انجام خواهد شد. سالن رودکی هم برای من، سالن ایده‌آلی است.

    کنسرت ارکستر سمفونیک تهران

    کنسرت ارکستر سمفونیک تهران

    او درباره عملکرد گروه کُر در اجرای شب گذشته نیز بیان کرد: اجرای گروه کُر برایم تعجب‌آور بود. آن‌ها در فرصتی کوتاه، خودشان را رساندند و می‌توانم بگویم که کُر بهتر از ارکستر بود. من از کُر راضی بودم، اما تعداد اعضای رسمی آن بسیار کم است و باید فکری برای آن شود.

    رهبری در بخش دیگری از سخنانش یادآوری کرد: مسوولان به من اجازه داده‌اند که در صورت نیاز و برای حفظ چهره ارکستر، چند سولیست بادی خوب به ارکستر بیاورم. به ارکستر فیلارمونیک اسلواک هم که خودم ۳۵ سال رهبرش بودم، نامه‌ای نوشتم و گفتم که به سولیست بادی نیاز دارم.

    او درباره‌ی عملکرد نوازندگان ارکستر نیز گفت: اگر مشکلی وجود دارد، این بچه‌ها تقصیری ندارند، باید با آن‌ها کار کرد.

    رهبر ارکستر سمفونیک تهران اظهار کرد: در این ارکستر افرادی بودند که همدیگر را دوست نداشتند و حتی حاضر نبودند کنار هم بنشینند؛ اما ما زنگ زدیم و آن‌ها آمدند. نوازندگان زهی در این کنسرت، آقایی کردند. همه‌شان در این کنسرت حضور پیدا کردند. ما هیچ‌وقت ۹ ویلنسل در ارکستر نداشتیم. ویلن‌ها و آلتوها نیز عالی نواختند.

    او درباره‌ی این‌که آیا ارکستر سمفونیک با هفته‌ای یک‌بار اجرا می‌تواند مخاطب جذب کند؟ گفت: ارکستر سمفونیک تهران اصلا سایت ندارد. فقط یک سایت تقلبی وجود دارد که اصلا معلوم نیست برای چه کسی هست. باید سایتی وجود داشته باشد که قابلیت خرید آنلاین بلیت را به مخاطب بدهد و وقتی که برنامه سالانه ارکستر، اول هر فصل هنری چاپ شود، می‌توان همه‌چیز را سازمان‌دهی کرد.

    مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران با بیان این‌که خیلی اهل جدا کردن موسیقی به خوب و بد نیستم، گفت: موزیسین‌ها خودشان موسیقی را در ایران دسته‌بندی کردند که من با آن مخالفم. آهنگسازان در ایران با هم قهر هستند و بین‌شان دسته‌بندی وجود دارد. البته ارتباط همه‌ی آن‌ها با ارکستر باید یکسان باشد. این در حالی است که رابطه من با همه این موزیسین‌ها نسبتا خوب و صمیمی است.

    این هنرمند ادامه داد: امیدوارم روزی ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی ایران هر دو مثل اعضای یک خانواده، به هم نزدیک باشند.

    او در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا اجرای آثار سفارشی با ارکستر را می‌پذیرد؟ بیان کرد: من از کلمه سفارشی خوشم نمی‌آید و دلم می‌خواست واژه‌ای معادل آن را پیدا می‌کردم. سعی می‌کنیم خودمان به آهنگساز سفارش کار بدهیم. مثلا بگوییم یک قطعه برای کمانچه و ارکستر بنویسد.

    رهبری در پایان سخنانش تأکید کرد که اجراهای ارکستر سمفونیک تهران فقط به شهر تهران محدود نخواهد شد و ارکستر در شهرستان‌ها هم اجرا خواهد داشت.

    https://musiceiranian.ir/?p=72438
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *