×
×

یادداشتی از «سهیل مهدوی»

  • کد نوشته: 70962
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۶ام اسفند ۱۳۹۳
  • ۰
  • سهیل مهدویمدت‌ها بود که به دنبال پاسخی قانع کننده و مبتنی بر اصول علمی برای این سئوال کلیدی بودم، تا اینکه بالاخره در یکی از مستر کلاس‌های مهندسی صدا که توسط یکی از شرکت‌های معتبر و بین المللی این صنعت برگزار می‌شد…

    یادداشتی از «سهیل مهدوی»
  • ساب ووفر

    ساب ووفر

    سهیل مهدویموسیقی ایرانیان – سهیل مهدوی (مهندس صدا و کارشناس سایت تخصصی صدابازار): چرا هر استودیوئی به یک «ساب ووفر» نیاز دارد؟ چرا وقتی که استودیو مانیتور‌ها می‌توانند به این خوبی محدوده کاملی از فرکانس‌ها را در اختیارمان قرار دهند باز نیاز به ساب ووفر در استودیو‌ها احساس می‌شود؟ و چرا کمپانی‌ها با این جدیت اقدام به تولید ساب ووفر‌ها در مدل‌ها و اندازه‌های گوناگون می‌کنند؟

    مدت‌ها بود که به دنبال پاسخی قانع کننده و مبتنی بر اصول علمی برای این سئوالات کلیدی بودم، تا اینکه بالاخره در یکی از مستر کلاس‌های مهندسی صدا که توسط یکی از شرکت‌های معتبر و بین المللی این صنعت برگزار می‌شد به واقعیت ماجرا پی بردم، و اینک وظیفه خود می‌دانم که این مطالب جالب و خواندنی را با شما مخاطبین نیز در میان بگذارم.

    همانطور که می‌دانیم ماهیت انتشار فرکانس‌های محدوده بالا در محیط به صورت مستقیم بوده و در راستای یک خط راست می‌باشند و هر چقدر هم که فرکانس صدا بالا‌تر برود راستای انتشارش نیز مستقیم‌تر می‌شود پس ما با این محدوده از فرکانس‌ها در هنگام کار بر روی پروژ‌ها مشکلی نداریم چرا که به راحتی و با ساده‌ترین راهکار‌ها قابل مهار هستند، ولی مشکل‌ها جائی به وجود می‌آیند که فرکانس‌های پائین وجود دارند، یعنی فرکانس هائی با طول موج بالا و قابلیت انتشار ۳۶۰ درجه‌ای چرا که این بخش از فرکانس‌های صدا می‌توانند در همه جهات انتشار پیدا کنند و در نتیجه تمام فضای اتاق فرمان را دربرگیرند و با برخورد به موانع گوناگون ایجاد بازتاب‌های متعدد و مزاحم نمایند تا اینکه تشخیص صدای اصلی به دشواری صورت پذیرد و در نتیجه باعث سردرگمی صدابرداران در هنگام میکس و مسترینگ می‌شود و در چنین شرایطی است که نتیجه کار هرگز رضایت بخش نخواهد بود.

    باید در نظر داشته باشید که فرکانس‌های محدوده پائینی صدا به محض خارج شدن از بلندگوهای استودیو به دیوارهای مجاور، دیوار روبرو، دیوار پشت بلندگو، سقف و کف زمین برخورد می‌کنند که با در نظر گرفتن همه این موارد و با وجود حداقل یک ست استریو در اتاق فرمان ما شاهد ۱۲ بازتاب از طرف موانع یاد شده هستیم، که در نتیجه این بازتاب‌ها باعث سردرگمی و عدم تشخیص صدای اصلی می‌شوند، پس اگر در چنین شرایطی از ساب ووفر استفاده شود، بسیاری از مشکلات آکوستیکی نیز به سادگی حل خواهد شد، چرا که در ابتدا می‌توانیم فرکانس‌های پائینی را فقط از یک منبع صوتی دریافت کنیم که این خود یکی از بهترین راهکار‌ها برای میکس خوب است و با توجه به اینکه می‌توان ساب ووفر را هر جای اتاق فرمان استودیو کار گذاشت، پس با قرار دادن آن بر روی زمین و در کنج یکی از دیوارهای استودیو انعکاس‌های یاد شده را از ۱۲ مورد به ۳ مورد کاهش می‌دهیم، که البته مهار کردن ۳ بازتاب مزاحم از جانب سقف، دیوار روبرو و دیوار مجاور بسیار کار آسان تری است و با یک طرح ساده آکوستیکی کاملا می‌توان به نتیجه دلخواه رسید.

    https://musiceiranian.ir/?p=70962
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *