×
×

خبری از اجرای گروه‌های تراز اول در جشنواره فجر نیست

  • کد نوشته: 7012
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۶ام بهمن ۱۳۸۹
  • ۰
  • درحالی که ۱۵ روز به جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر باقی‌مانده است اما هنوز خبری از اجرای گروه‌های تراز اول در این جشنواره نیست. مسئولان این جشنواره عدم حضور گروه‌های شاخص را با بهانه‌ی جوان‌گرایی توجیه می‌کنند و این همه درحالی است که بسیاری از همین گروه‌های جوان نیز در جشنواره شرکت ندارند. نیما زاهدی(سخنگوی ارکستر […]

  • درحالی که ۱۵ روز به جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر باقی‌مانده است اما هنوز خبری از اجرای گروه‌های تراز اول در این جشنواره نیست. مسئولان این جشنواره عدم حضور گروه‌های شاخص را با بهانه‌ی جوان‌گرایی توجیه می‌کنند و این همه درحالی است که بسیاری از همین گروه‌های جوان نیز در جشنواره شرکت ندارند.
    نیما زاهدی(سخنگوی ارکستر زهی پارسیان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: اگر واقعاً هدف متولیان جشنواره؛ حضور آهنگسازان جوان و قشر دانشجو است؛ آن را می‌توان به فال نیک گرفت؛ چراکه این اشخاص هیچگونه حمایتی نمی‌شوند و حضور آنها در جشنواره می‌تواند در آینده موسیقی کشور تاثیرگذار باشد.
    وی در پاسخ به این پرسش که چرا گروه پارسیان که خود دارای بهترین نوازنده‌های موسیقی کلاسیک است و همه آنها جزو قشر جوان محسوب می‌شوند؛ در این دوره از جشنواره شرکت نکرده‌ است، گفت: گروه پارسیان درحال حاضر دو مشکل بزرگ دارد که متاسفانه باوجود اینکه قول‌هایی برای برطرف کردن مشکلات آن داده ‌شده اما دو هفته مانده به اجرا؛ با سناریوهایی مواجه می‌شویم که ناخودآگاه باید برنامه خود را لغو کنیم.
    این نوازنده ویلن در همین زمینه خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکل گروه پارسیان نبود رهبر است. رهبرانی که در ایران وجود دارند؛ بیشتر به صورت تجربی کار کرده‌اند یا حوصله‌ی کار با گروه‌های جوان را ندارند؛ به همین دلیل ما به‌دنبال حضور یک رهبر خارجی یا یک رهبر ایرانی مقیم خارج از کشور هستیم که متاسفانه باوجود اینکه قول‌ها‌یی در حد «وزیر» به ما داده شد، اما برنامه به دلایل نامعلومی لغو شد.
    سخنگوی ارکستر زهی پارسیان با اشاره به اینکه حضور رهبر برای تعداد نوازنده‌هایی که هم‌اکنون در این ارکستر مشغول به‌کارند، الزامی است، گفت: در همین راستا ما باید از منبعی مطمئن که بتواند هزینه‌های رهبر را تامین کند مطمئن باشیم چراکه اعضای ارکستر خود برآورد مالی ندارند و همین که در ارکستر بدون حقوق ساز می‌نوازند کافی است.
    زاهدی با تاکید بر این موضوع که ما تاکنون با اعتبارهای شخصی خود با بسیاری از رهبران ایرانی مانند آقایان علی رهبری و هومن خلعتبری که مقیم خارج هستند؛ صحبت کرده‌ایم اما هر کدام به دلایلی نمی‌توانند در ایران کنسرت دهند که البته این دلایل شفاف هم نیست.
    این هنرمند تاکید کرد: درصورتی که هیچ سرمایه‌گذاری نتواند برای تامین دستمزد رهبر به ما کمک کند؛ مجبور خواهیم شد با همان ترکیب اولیه یعنی کوارتت یا ارکستر مجلسی به روی صحنه برویم تا نیاز به رهبر نداشته باشیم. در این صورت هم خیال خیلی از دوستان از اینکه مبادا رشد ارکستر زهی پارسیان باعث به وجود آمدن رقیبی برای ارکستر سمفونیک شود نیز راحت می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=7012
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *