×
×

نوجوان بوشهری سالن را به وجد آورد

  • کد نوشته: 69201
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۸ام بهمن ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  • گروه موسیقی «لیان» بوشهر به سرپرستی محسن شریفیان جمعه ۱۷ بهمن در دو نوبت تازه‌ترین آثار خود در حوزه موسیقی نواحی بوشهر را در تالار وحدت اجرا کرد.

    +تجلیل از اصغر فرهادی برای حمایت از موسیقی نواحی

    نوجوان بوشهری سالن را به وجد آورد
  • کنسرت گروه لیان

    کنسرت گروه لیان

    گروه موسیقی «لیان» بوشهر به سرپرستی محسن شریفیان جمعه ۱۷ بهمن در دو نوبت تازه‌ترین آثار خود در حوزه موسیقی نواحی بوشهر را در تالار وحدت اجرا کرد.

    در ابتدای این کنسرت بعد از تکنوازی عود مهدی شریفیان، گروه موسیقی لیان با همان ترکیب و سبک همیشگی اولین قطعه خود با عنوان «الا صل علی دین محمد/ بده صلوات بر آل محمد» را که در مدح و ستایش حضرت رسول (ص) است اجرا کردند و بعد از همنوازی سازها بود که محسن شریفیان با نی انبان معروفش وارد صحنه شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

    باران خواهی با ذکر پیامبر مهربانی

    وی بعد از اجرای این قطعه خطاب به تماشاگران گفت: چه چیز مهم تر و بهتر از این که کنسرت امشب را با نام حضرت محمد(ص) شروع می کنیم و خوشحالیم که پیام آور باران و باران خواهی با نام زیبای پیامبر مهربانی ها هستیم. ما مسلمانیم به تمام ادیان دنیا احترام می گذاریم و امیدوارم اجرای این قطعه هدیه ای کوچک از یک گروه موسیقی به تمام دنیا برای نشان دادن و ستایش پیامبرمان باشد.

    شریفیان افزود: قطعه ای که شنیدید علاوه بر ستایش کرامات پیامبر مربوط به آیین باران خوانی منطقه هرمزگان است که مردم این منطقه در برخی از آیین های خود از آن استفاده می کند و من امیدوارم با این برنامه ای که همراه شما اجرا کردیم هم باران آسمانی و هم باران رحمت بر همه ما نازل شود.

    وی قبل از اجرای قطعه دوم کنسرت که به اجرای موسیقی دریانوردان خلیج فارس به ویژه در منطقه بوشهر اختصاص داشت با تشکر از معاون هنری و دفتر موسیقی وزارت ارشاد توضیح داد: متاسفانه به دلیل صحبت‌هایی که در اجرای قبلی داشتم یکسری برداشت هایی از حرف‌هایم شد که لازم است اینجا به این نکته اشاره کنم که معاونت هنری و مرکز موسیقی وزارت ارشاد نه تنها کارهای ما را ممیزی نکردند بلکه از مدت ها قبل نهایت همکاری را با ما از شخص آقای وزیر تا همکارانشان در معاونت هنری و دفتر موسیقی داشته اند و همیشه به ما بها داده اند.

    سرپرست گروه «لیان» بوشهر ادامه داد: خطاب من به عزیزانی بود که به کنسرت های ما نظراتی داشتند که البته به آنها احترام می گذارم و همواره از آنها به خاطر نقطه نظراتی که به ما دارند ممنونم و امیدوارم این سوءتفاهم ها هرچه زودتر مرتفع شود و ما در خدمت همه مخاطبان این سرزمین باشیم.

    نوجوان بوشهری سالن را به وجد آورد

    کنسرت گروه لیان

    کنسرت گروه لیان

    بعد از صحبت‌های شریفیان بود که گروه با اضافه شدن حمزه مقدم نوازنده خوزستانی ساز پرکاشن و نوجوان ۱۰ ساله ای با نام حسین واجب فر قطعه دریانوردان را با تنظیمی متفاوت تر از آنچه مخاطبان گروه لیان با آن روبه رو شده بودند، اجرا کردند که در این قطعه اجرای یکدست نوازندگان سازهای زهی و کوبه ای و البته حس بسیار خوب نوجوان نوازنده جمعیت تالار را به وجد آورد.

    قطعه «خلخال» از آلبوم «دینگو مارو» اثر دیگری بود که در این کنسرت توسط گروه اجرا شد که به گفته شریفیان داستان ربوده شدن دختری در یک روستاست که بعد از مدتی دریانوردان با آوای اوست که پیدایش می کنند و او را به منزلش باز می گردانند.

    شریفیان قبل از اجرای قطعه بعدی که تنظیم متفاوت تری از قطعه «الا صل علی دین محمد» بود خطاب به تماشاگران گفت: تمام هنرمندانی که در موسیقی بوشهر فعالیت می کنند چه در زمان اجرای موسیقی عزاداری و چه در زمان اجرای موسیقی شاد رسالت های هنری و اجتماعی دارند که به شدت برای اجرای درست آنها تاکید دارند و شما می بینید که در ایام عزاداری مردم و نوازندگان سازهای کوبه ای و بادی با چه تعصب و علاقه ای پیرامون اهل بیت فعالیتی را انجام می دهند.

    قلب هایی که به عشق پیامبر مهربانی خواندند

    این نوازنده نی انبان افزود: اما امشب می خواهم از شما خواهشی داشته باشم که همراه با ما قطعه ای را بخوانید که بر اساس آن می خواهیم نشان دهیم موسیقی ایرانی موسیقی فاخری است که کسی به سادگی نمی تواند آن را محکوم کند و هیچ کس هم نمی تواند به هیچ دینی توهین کند. من می خواهم امشب وقتی این قطعه را با هم می خوانیم فیلمی ۱۵ ثانیه ای تهیه کنم و به همه دنیا نشان دهم که پیامبر ما پیامبر مهربانی و احترام به همه ادیان است و البته از شما می خواهیم با درست کردن شکل قلب با دستهایتان که بالاست نشان دهید که پیامبر مهربانی ها در قلب همه ماست.

    «اشکله» قطعه بعدی بود که به گفته شریفیان قرابت زیادی با موسیقی لری دارد و گروه حین اجرای این قطعه موسیقایی بود که با حرکات موزون محلی منطقه بوشهر آن را برای مخاطبان اجرا کردند که این قطعه به دلیل فضای ریتمیکی که داشت با استقبال قابل توجه مخاطبان اجرا شد.

    در بخش دوم کنسرت هم که بر خلاف اجرای قبلی بدون استراحت اجرا شد آیین شروه خوانی از مهم ترین گونه های آوازی منطقه جنوب به خوانندگی آکا صفوی اجرا شد.

    شریفیان در توضیح این قطعه گفت: شروه خوانی یکی از مهم ترین گونه های آوازی جنوب ایران از منطقه بوشهر تا سیستان و بلوچستان است که در حوزه موسیقی نواحی از گونه های بسیار مهم و ارزشمند آن به حساب می آید که البته گروه ما به عنوان بخش بسیار کوچکی از موسیقی منطقه بوشهر این قطعه را برای شما اجرا می کند. من به بهانه اجرای این قطعه ادای احترامی به بزرگان مذهبی و دینی منطقه بوشهر می کنم و البته همراه با شما قطعه شروه خوانی را به همه شهیدان کشورم به ویژه منطقه بوشهر تقدیم می کنم.

    تجلیل از اصغر فرهادی برای حمایت از موسیقی نواحی

    کنسرت گروه لیان

    کنسرت گروه لیان

    بر اساس گزارش مهر، گروه موسیقی لیان بوشهر در نوبت اول اجرای کنسرت خود با اهدای قاب نی انبان از سوی سید علی میرمحمدی مدیر برگزاری کنسرت و موسسه هامین گستر آریا به اصغر فرهادی کارگردان صاحب نام سینمای ایران از وی تقدیر کرد.

    شریفیان در حین اجرای این بخش از مراسم خطاب به تماشاگران گفته بود: حضور اصغر فرهادی به کنسرت گروه لیان را ارج می نهم چرا که این حرکت او به نشانه ای ارزشمند برای حمایت از موسیقی نواحی است که برای من و گروه اجرایی بسیار ارزشمند است و امیدوارم چنین حرکت هایی از سوی هنرمندان ارزشمندی چون اصغر فرهادی همواره در کنار گروه های فعال موسیقی نواحی باشد.

    اجرای بخش کوچکی از مراسم «خیام خوانی» که چند روز پیش ثبت ملی شد و قطعه «داستان لوک و جت» موسیقی ساربان ها نیز از  جمله ها آثار دیگری بود که در این کنسرت اجرا شد. البته شریفیان قبل از به پایان بردن برنامه خود که با اجرای ترکیبی از قطعه های منتخب گروه لیان همراه بود قطعه طنز «داد از دست زن ها» را برای مخاطبان اجرا کرد که این قطعه با استقبال قابل توجه مخاطبان مواجه شد.

    شریفیان قبل از اجرای این قطعه خطاب به بانوان حاضر در سالن به حالتی طنز گفت: «خانم ها تورو به خدا این غرو لندهای خود را کم کنید، تورو به خدا خودتان را اصلاح کنید، آخه چرا انقدر سر همسرتان غر می زنید؟ ما این قطعه «داد از دست زن ها» را به همین خاطر می خوانیم که به نوعی اعتراض خود را اعلام کنیم.»

    وی بعد از اجرای قطعه، با حالتی طنزگونه توضیح داد: به هر حال قطعه ای که شنیدید کاملا طنز بود و من از همین جا اعلام می کنم که بسیار زن ذلیل هستم اما باور کنید این یک معضل اجتماعی است که باید مطرح می شد و من امیدوارم هرچه زودتر مسوولان به این موضوع رسیدگی کنند.

    حمید فرخ نژاد، پری ملکی، سامان احتشامی، لعیا زنگنه، مرجانه گلچین، خسرو احمدی، شیرین یزدان بخش، احمد مهران فر، سودابه سالم، امید حاجیلی، احسان عبدی پور، حسین ماهینی، مهدی تارمی مهمانان ویژه کنسرت گروه لیان بوشهر به تهیه کنندگی موسسه هامین گستر آریا بودند.

    آکا صفوی خواننده، حمید اکبری نوازنده تمپو، حسین سنگسر نوازنده ضرب و تمپو، مرتضی پالیزدان نوازنده تمپو و دایره، محمود بردک نیا نوازنده دمام، مهدی شریفیان نوازنده عود و حمزه مقدم نوازنده پرکاشن اعضای گروه اجرایی کنسرت را تشکیل می دادند.

    https://musiceiranian.ir/?p=69201
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *