×
×

حذف یک جشنواره مهم و برنامه‌ریزی‌های بی‌نتیجه‌ی ۵ ساله

  • کد نوشته: 6896
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۰ام بهمن ۱۳۸۹
  • ۰
  • ایلنا – آمن خادمی: نزدیک به پنج سال است که از عدم برگزاری جشنواره موسیقی نواحی کرمان می‌گذرد و مسئولان هر سال برگزاری آن را به سال دیگر موکول کرده‌اند تا اینکه امسال قرار شد این جشنواره قبل از جشنواره موسیقی فجر برگزار شود اما گویی دبیر جشنواره؛ برگزاری آن را به سال دیگر موکول […]

  • ایلنا – آمن خادمی: نزدیک به پنج سال است که از عدم برگزاری جشنواره موسیقی نواحی کرمان می‌گذرد و مسئولان هر سال برگزاری آن را به سال دیگر موکول کرده‌اند تا اینکه امسال قرار شد این جشنواره قبل از جشنواره موسیقی فجر برگزار شود اما گویی دبیر جشنواره؛ برگزاری آن را به سال دیگر موکول کرده است. البته معلوم نیست که چگونه می‌توان یک جشنواره بین‌المللی را با وجود گستردگی ابعاد آن؛ در زمان کوتاهی برگزار کرد اما جشنواره موسیقی نواحی را نه؟!
    ناگفته نماند که بعداز جشنواره موسیقی نواحی کرمان؛ که پنج سال دبیری آن به‌عهده محمدرضا درویشی بود، این جشنواره به صورت جنبی به جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اضافه شد که در سال ۸۵ با دبیری حمیدرضا اردلان؛ استقبال نسبتا خوبی هم از آن شد. همچنین سال گذشته هوشنگ جاوید با طرح «تجلیل از پیشکسوتان موسیقی محلی» توانست ذره‌ای جای خالی این بخش را برای علاقمندان موسیقی نواحی پرکند که آنهم هم به بهانه‌های برگزاری یک جشنواره‌ی مستقل که هنوز هیچ جزییاتی از آن مشخص نیست؛ امسال ادامه نیافت.
    هوشنگ جاوید(پژوهشگر موسیقی محلی) که سال گذشته مسئول بخش موسیقی نواحی و تجلیل از پیشکسوتان موسیقی محلی بود، درباره‌ی چگونگی برگزاری این بخش به خبرنگار ایلنا، گفت: در جشنواره‌ی سال گذشته؛ طبق هماهنگی و نامه‌ای که توسط دکتر ایمانی خوش‌خو(معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد وقت) امضا شده بود؛ قرار بود که از ۷۴ نفر از موسیقی‌دانان محلی طی هفت دوره در جشنواره موسیقی فجر تجلیل شود اما امسال این اتفاق محقق نشد.
    وی افزود: در جشنواره‌ی سال گذشته از ۱۰ نفر از این هنرمندان تجلیل شد و یک بخش هم با‌عنوان «ذکر و منقبت‌خوانی» در تالار اندیشه حوزه‌ی هنری برگزار شد که با استقبال خیلی خوبی مواجه شد.
    جاوید با تاکید بر این موضوع که از آن لیست ۷۴ نفری هنرمندان موسیقی نواحی؛ هم‌اکنون چهار یا پنج نفر از میان ما رفته‌اند، خاطرنشان کرد: جشنواره‌ی موسیقی نواحی ازجمله جشنواره‌هایی است که باید برای آن سریع برنامه‌ریزی کرد؛ چراکه بسیاری از این هنرمندان؛ سن‌شان بالا رفته و ممکن است هرلحظه عمرشان دیگر به دنیا نباشد و با خود گنجینه‌های ارزشمند موسیقی این سرزمین را هم به زیر خاک ببرند.
    هوشنگ جاوید با اشاره به اینکه موسیقی دغدغه‌ی دولت نیست، اظهار داشت: برخوردهای مناسبتی با موسیقی منجر به عدم ارتقای هنر موسیقی شده است؛ چراکه وظیفه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد که باید حمایت‌کننده‌ی موسیقی باشد؛ حمایت از موسیقی را نادیده گرفته و طوری رفتار می‌شود که مدیران کوچک‌تر؛ تصمیم مدیران بزرگ را فراموش می‌کنند.
    این پژوهشگر موسیقی محلی با اشاره به اینکه باید جشنواره‌ی موسیقی فجر در وهله‌ی اول به‌صورت منطقه‌ای و استانی برگزار شود و بعد مانند جشنواره‌ی تئاتر فجر، منتخب‌ها در تهران به اجرای موسیقی بپردازند، اظهار داشت: متاسفانه جشنواره‌های موسیقی درحال حاضر به‌صورت انتخابی(که آن هم در تهران صورت می‌گیرد) و فراخوانی برگزار می‌شود؛ حتی دبیر آن هم درمقایسه با دیگر جشنواره‌هایی که به مناسبت دهه فجر برگزار می‌شود؛ یک ماه مانده به جشنواره معرفی می‌شود.
    وی در همین زمینه افزود‍: در این شرایط ما نباید خیلی انتظار داشته باشیم که اتفاق مهمی با برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره فجر صورت بگیرد.
    هوشنگ جاوید درباره‌ی بخش نواحی که سال گذشته در جشنواره موسیقی فجر برگزار شده بود، گفت: در این جشنواره به افرادی که قرار بود؛ تجلیل شوند یک هدیه در حد یک میلیون تومان پرداخت شد و متاسفانه گروه‌هایی که در بخش رقابتی شرکت کردند؛ با هزینه‌ی شخصی خود در جشنواره حاضر شده بودند که طبعا در این شرایط چون جوایز به گروه‌های اول تا سوم داده می‌شود؛ انگیزه‌ای برای حضور پرثمر گروه‌ها باقی نمی‌ماند.
    در ادامه محمدرضا درویشی درباره حذف بخش جنبی نواحی از جشنواره‌ی موسیقی فجر و برگزاری آن به صورت مستقل گفت: در دورانی که من مسئولیت دبیری جشنواره موسیقی نواحی را در کرمان عهده‌دار بودم، سعی کردم که این جشنواره را از جشنواره‌ی موسیقی فجر که بیشتر سیاسی است؛ جدا کنم و آن را در یک شهرستان خلوت به اجرا درآورم.
    وی افزود: از سال ۸۴ تاکنون جشنواره‌ی موسیقی نواحی کرمان برگزار نشده است و هر سال به بهانه‌ی اینکه این جشنواره مهم است و باید به صورت مستقل برگزار شود؛ از برگزاری آن خودداری شده است اما هنوز خبری از برگزاری آن نیست.
    این پژوهشگر موسیقی نواحی افزود: قرار است که نیمه‌های اسفند برای ضبط از آخرین عاشیق استان همدان که ۹۰ سال سن دارد؛ به همدان بروم و همین برایم به معنای برگزاری جشنواره نواحی است چراکه با همین کار به‌ظاهر کوچک؛ بخشی از گنجینه‌ی ما برای آیندگان حفظ می‌شود.
    درویشی با اشاره به اینکه هم‌اکنون جشنواره موسیقی نواحی را به شخص دیگری سپرده‌اند و این به معنای این است که بچه‌ات را به همسایه داده‌اند، تصریح کرد: هم‌اکنون آنقدر اخبار جشنواره موسیقی فجر برایم سطحی شده که حتی حوصله‌ی آن را ندارم که به‌دنبال خبرهای آن بروم.
    جهانگیر نصراشرفی نیز که امسال دبیری جشنواره موسیقی نواحی کرمان را عهده‌دار شده؛ در این باره که چرا جشنواره‌ی موسیقی نواحی که قرار بود قبل از جشنواره موسیقی فجر برگزار شود، به تاریخ دیگری موکول شد، گفت: برگزاری این جشنواره با مشکلات عدیده‌ای روبرو بود. به همین دلیل اگر می‌خواستیم یک برنامه‌ی دقیق‌تر و علمی‌تر داشته باشیم؛ باید آن را جدا از جشنواره برگزار می‌کردیم تا شهید نشود!
    وی افزود: این جشنواره اواخر اردیبشهت سال ۹۰ برگزار می‌شود و برنامه‌ریزی ما بدین صورت است که امسال بخش موسیقی داستانی و خنیاگری را برگزار کنیم.
    نصر اشرفی با اشاره به اینکه این جشنواره در دوره‌ی جدید خود در تهران برگزار می‌شود و شاید بتوان بخش‌های جنبی آن را در شهرهای دیگر که هنوز موسیقی نواحی برای آنها اهمیت دارد، برگزار کرد،‌ ادامه داد: من یک برنامه‌ریزی سه ساله طراحی کرده‌ام و امیدوارم بتوانم همه‌ی آنها را محقق کنم.
    در ادامه بابک رضایی(مدیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر امسال) گفت: قرار بود جشنواره‌ی نواحی در دو شهر تهران و کرمان زودتر از جشنواره‌ی فجر راه‌اندازی و برگزار شود؛ اما دبیر جشنواره گفته‌است که فرصت کوتاه است و برای برگزاری باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام داد، لذا جشنواره به زمان دیگری موکول شد.
    همچنین حسن ریاحی به‌عنوان دبیر جشنواره امسال درباره‌ی تجلیل از ۷۴ هنرمند پیشکسوت موسیقی محلی که قرار بود هر سال در جشنواره موسیقی فجر صورت بگیرد، گفت: برنامه داریم که در جشنواره‌ی موسیقی نواحی که اردیبهشت سال ۹۰ به‌صورت مستقل برگزار می‌‌شود؛ از این هنرمندان تجلیل کنیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=6896
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *