×
×

شریفیان: گناه من چیست که ساز نی انبان تالار را به هم می زند

  • کد نوشته: 68777
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۲ام بهمن ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  • hot-topic-logoنشست خبری کنسرت گروه «لیان» بوشهر به سرپرستی محسن شریفیان یکشنبه ۱۲ بهمن ماه در تالار رودکی برگزار شد.
    +شرایط مالی جشنواره به قدری در وضعیت اسفباری قرار داشت که من در شأن موسیقی بومی ندیدم که بخواهم این شرایط را قبول کنم
    +خط قرمز «لیان» مذهب است

    شریفیان: گناه من چیست که ساز نی انبان تالار را به هم می زند
  • نشست خبری لیان

    نشست خبری لیان

    نشست خبری کنسرت گروه «لیان» بوشهر به سرپرستی محسن شریفیان یکشنبه ۱۲ بهمن ماه در تالار رودکی برگزار شد.

    سید علی میرمحمدی مدیر برگزاری کنسرت گروه لیان بوشهر در ابتدای این نشست با اشاره به لغو کنسرت های این گروه موسیقایی طی هفته های گذشته تصریح کرد: متاسفانه در هفته های گذشته اخباری مبنی بر لغو کنسرت های گروه لیان بوشهر داشتیم که برای ما بسیار ناراحت کننده بود و امیدواریم از این پس شرایط به گونه ای باشد که ما در هیچ شهرستانی در رابطه با لغو کنسرت ها خبری را نشنویم.

    خط قرمز «لیان» مذهب است

    مدیر موسسه هامین گستر آریا ادامه داد: گروه لیان بوشهر یکی از قدیمی ترین گروه های موسیقی نواحی منطقه بوشهر است که همواره در چارچوب های مذهبی و نظام جمهوری اسلامی حرکت کرده و خود را همواره منطبق با چارچوب هایی فرض کرده که به طور حتم مذهب خط قرمز اصلی آن است البته شاید در اجرای این گروه دلواپسی هایی وجود دارد اما جنس این دلواپسی ها فرق می کند و امیدواریم شرایط به گونه ای باشد که دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

    محسن شریفیان نیز در این نشست با تقدیر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزارت ارشاد، استاندار بوشهر و مسئولان محلی در حمایت از گروه لیان بیان کرد: خوشبختانه با کمک این دوستان و با وجود اینکه کنسرت گروه ما طی هفته های گذشته چند بار لغو شد اما معتقدم فضای خوبی در حال شکل گیری است که امیدوارم استمرار داشته باشد.

    چرا در جشنواره موسیقی فجر نیستیم

    وی در پاسخ به اینکه چرا گروه لیان بوشهر در جشنواره موسیقی فجر امسال نیز حضور ندارد؟ گفت: متاسفانه ما نتوانستیم با دوستان در ستاد جشنواره موسیقی فجر به توافق برسیم چراکه شرایط مالی جشنواره به قدری در وضعیت اسفباری قرار داشت که من در شأن موسیقی بومی ندیدم که بخواهم این شرایط را قبول کنم و در جشنواره حضور داشته باشم. برای من پول مهم نیست اما معتقدم موسیقی نواحی ایران به قدری شأن و منزلت بالایی دارد که باید به آن احترام گذاشت و با چنین شرایط مالی نسبت به آن برخورد نکرد البته که من شرایط دوستان جشنواره را می فهمم و امیدوارم وضعیت بهتر شود اما باید بگویم فقط این شرایط مالی بود که به ما اجازه حضور در جشنواره را نداد.

    شریفیان با اشاره به لغو کنسرت گروه لیان در بوشهر گفت: تمام تلاش ما این است که بار دیگر بتوانیم در بوشهر کنسرت بگیریم چراکه آنجا شهر ماست و اجرای موسیقی در این شهر هم صرفا محدود به گروه لیان نمی شود بلکه این موسیقی منطقه بوشهر است که باید همیشه و همواره در آنجا جاری و ساری باشد. من معتقدم باید با آن دوستانی که مخالف هستند نیز صحبت کنیم تا مساله حل شود اما از سوی دیگر نیز معتقدم که باید یک سری از سدها را بشکنیم و کاری کنیم که موسیقی بوشهر بیشتر از اینها به مردم معرفی شود.

    جنگ در سه جبهه مقاومت

    نشست خبری لیان

    نشست خبری لیانand

    این نوازنده و آهنگساز بیان کرد: از همان ابتدایی که شروع به فعالیت کردم در سه جبهه مقاومت کردم که اولین جبهه خانواده بود اما من کاری کردم و به آنها ثابت کردم که این موسیقی مشکلی ندارد و باید ساز نی انبان را که سال ها در مهجوریت بود دوباره به مردم معرفی کرد. بعد از این جبهه، با جامعه روبرو شدم که براساس آن تمام داشته های خودم را ارائه کردم و کتاب هایی را در زمینه موسیقی نواحی بوشهر منتشر کردم که در کنار آن جایگاه ساز نی انبان را نیز به سهم خود ارتقا دادم. بخش سوم هم مخالفان ما بود که باید بگویم گویا ساز ما صراط مستقیم آنها نیست و این موضوع بسیار سختی است که باید آن را حل کنیم و برای اولین بار است که اعلام می کنم من طی روزهای اخیر با این دوستان جلساتی را برگزار کردم و متوجه شدم که تمامی این مخالفت ها جز سوءتفاهم ها چیز خاص دیگری نیست.

    شریفیان تصریح کرد: ما دوست داریم به شهرمان به عنوان یک شهر خوب که با اقوام مختلف دنیا تعامل داشت توجه بیشتری شود. مردم باید بدانند که بوشهر غیر از نیروگاه اتمی موسیقی دارد و یک شهر زنده است. متاسفانه چهره شهر ما را یک جور دیگر نشان دادند که البته این افراد اهل استان بوشهر نبودند.

    گناه من چیست که ساز نی انبان تالار را به هم می زند

    وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: ما خودسانسوری به اندازه کافی در گروه داریم اما من یک سری اصولی را برای خودم قائل هستم که کاملا به آن اعتقاد دارم و هیچ وقت هم از آن کوتاه نمی آیم. مگر دست من است که وقتی ساز نی انبان در تالار اجرا به صدا در می آید و سالن را بهم می ریزد من نمی توانم نسبت به انعکاس صدای آن جلوگیری کنم؟ خاصیت این ساز این است که این چنین سالن را دارای هیجان و انرژی می کند. من تنها کاری که در گروه خودم کردم این بود که یک سری حرکات موزون را حذف کردم ولی دیگر تصمیم ندارم که فرهنگ موسیقی بوشهر را هم سانسور کنم البته که به دغدغه ها مخالفان احترام می گذاریم اما همین جا می گویم تا دوستان بدانند که خط قرمز من مذهب است که هیچگاه سعی نکردم خارج از آن به کاری مشغول شوم کما اینکه در همه کنسرت هایم از همان ابتدا به دلیل جایگاه ارزشمند و والایی که برای پیامبر اسلام قائل هستم همواره قطعه ای را در ستایش حضرت محمد (ص) اجرا می کنم که در این کنسرت علاوه بر اجرای همیشگی قطعه دیگری را نیز آماده کردم که به نوعی نشانگر عشق من به پیامبر مهربانی است که هیچگاه دوست ندارم توهینی به مقدسات ما به دور از سیاست شود این اعتقاد قلبی من است که بگوییم مسلمانیم.

    وقتی کار جدید می خوانم افسوس می خورم

    سرپرست گروه لیان بوشهر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر جلوگیری از تکرار آثار تولید شده این گروه موسیقایی توضیح داد: موسیقی بوشهر مثل موج می ماند و آنهایی که دریا و موج را می شناسند می دانند که هر موجی در دریا با موج قبلی فرق دارد. موسیقی بوشهر نیز مانند همین موج عمل می کند که شاید برای کسانی که با دریا آشنا نیستند این طور قلمداد شود که آثار ما تکراری است البته ما هر بار سعی کردیم تا بخشی از موسیقی بوشهر را به مردم نشان دهیم. این در حالی است که ما هنوز نتوانسته ایم به طور کامل با مخاطبان تهرانی ارتباط برقرار کنیم و کارهایمان را به آنها معرفی کنیم. کما اینکه من هربار افسوس می خورم که چرا کار جدیدی باید اجرا کنم در حالی که خیلی از مردم آثار قبلی مان را نشنیده اند.

    وی در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به قطعاتی که در کنسرت گروه لیان قرار است اجرا شود گفت: ۱۲ قطعه موسیقایی را برای این کنسرت آماده کرده ایم که تعدادی بسیاری از آن ها قطعات جدیدی هستند که البته یکی از اینها تصنیف با موضوع نقد اجتماعی است که برای اولین بار است در این کنسرت اجرا می شود البته ما در حوزه موسیقی تلفیقی نیز قبلا در آلبوم دینگومارو کارهایی را انجام دادیم اما من معتقدم باید به اصالت ها توجه کرد و اگر من از آنها فاصله بگیریم مطمئنم که شکست می خورم.

    کنسرت گروه لیان بوشهر به سرپرستی محسن شریفیان ۱۷ بهمن ماه ساعت ۱۹ در تالار وحدت میزبان علاقمندان موسیقی نواحی است.

    https://musiceiranian.ir/?p=68777
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *