×
×

گزارش تشریحی و تصویری

  • کد نوشته: 6733
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱ام بهمن ۱۳۸۹
  • ۳ دیدگاه
  • خانه تاریخی نایب اسدالله اصفهانی پدر نی ایران درحالی به شعبه بانک سپه تبدیل می شود که دوستداران میراث فرهنگی و موسیقیدانان اصفهانی معتقدند این خانه می تواند جای خالی موزه موسیقی را در این استان پر کند.

  • خانه تاریخی نایب اسدالله اصفهانی پدر نی ایران درحالی به شعبه بانک سپه تبدیل می شود که دوستداران میراث فرهنگی و موسیقیدانان اصفهانی معتقدند این خانه می تواند جای خالی موزه موسیقی را در این استان پر کند.

    به گزارش خبرنگار مهر، نائب اسدالله اصفهانی که در میان دوستداران موسیقی و میراث فرهنگی اصفهان به عنوان خداوندگار نی یا پدر نی ایران شهرت دارد در اواخر عصر قاجار مطابق با سال ۱۳۰۰ دار فانی را وداع کرد و در تخت پولاد اصفهان به خاک سپرده شد. از این هنرمند تنها یک خانه تاریخی به جای مانده که اکنون به دلیل بی توجهی به مخروبه ای تبدیل شده است که تنها به کمک تیرآهن هایی که به دیوارش تکیه داده اند استوار ایستاده است.

    همچنین مزار به جا مانده از وی نیز شایسته این استاد نبود تا اینکه چندی پیش به پیشنهاد انجمن اصفهان پژوهان و دوستداران میراث فرهنگی، شهردار اصفهان دستور داد سنگ مزاری در خور شان این استاد تدارک دیده شود چون سنگ مزار اصلی استاد در اثر احداث خیابان فیض در دوره پهلوی نابود شده بود.

    پس از آن در سال ۱۳۸۱ انجمن اصفهان پژوهان پیشنهاد ثبت خانه تاریخی استاد نایب اسد الله اصفهانی را مطرح کرد.

    سازمان میراث فرهنگی اصفهان نیز این خانه تاریخی را که در بلوار چهارباغ خواجوی اصفهان قرار دارد به شماره ثبتی ۱۱۵۶۲ درفهرست آثار ملی ایران ثبت کرد. این خانه در حالی در این فهرست به ثبت رسید که توسط بانک سپه خریداری شده و قرار است به یکی از شعب این بانک تبدیل شود.

    علیرضا روحانی، سخنگوی ائتلاف ملی حامیان میراث اصفهان با بیان اینکه سرپرستی بانک سپه اصفهان این ملک تاریخی را به تملک خود در آورده است به خبرنگار مهر گفت: تا به حال هیچ اقدامی برای حفظ و احیا یا تقویت این بنا از سوی هیچ ارگانی انجام نشده است.

    وی افزود: چون این خانه در فهرست آثار ملی قرار گرفته بانک سپه نمی تواند تغییری در آن ایجاد کند بلکه تنها چند تیرآهن در کنار دیوارها قرار داده تا از ریزش آن جلوگیری شود.

    روحانی با بیان اینکه خانه نائب اسدالله به مرمت فوری نیاز دارد تصریح کرد: اگرچه خانه نائب اسدالله معماری تاریخی خاصی ندارد اما چون منزل یکی از بهترین اساتید نی ایران بوده می توان از آن به عنوان موزه موسیقی استان اصفهان استفاده کرد.

    تا قبل از استاد نایب اسدالله اصفهانی، نی را به شیوه نوازندگی با لب (به اصطلاح عامیانه، چوپانی) می نواختند و استاد نایب اسدالله اولین کسی بود که شیوه اجرای نی را به شیوه امروز یعنی گذاشتن نی در بین دندانهای پیشین نوازنده اجرا کرده است و پس از او شاگردانش به راه او در این شیوه ادامه دادند.

    https://musiceiranian.ir/?p=6733
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *