×
×

در نشست خبری «فردین خلعتبری» و «علیرضا قربانی» مطرح شد:

  • کد نوشته: 66270
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۴ام دی ۱۳۹۳
  • ۳ دیدگاه
  • hot-topic-logoنشست خبری کنسرت «شهرزاد» به خوانندگی «علیرضا قربانی» و آهنگسازی «فردین خلعتبری»، صبح یکشنبه (چهاردهم دی ماه) در برج میلاد تهران برگزار شد.
    +قربانی: در ایران نمی‌شود برای ارکسترها برنامه‌ریزی بلندمدت کرد.

    در نشست خبری «فردین خلعتبری» و «علیرضا قربانی» مطرح شد:
  • نشست خبری کنسرت شهرزاد

    نشست خبری کنسرت شهرزاد

    نشست خبری کنسرت «شهرزاد» به خوانندگی «علیرضا قربانی» و آهنگسازی «فردین خلعتبری»، صبح یکشنبه (چهاردهم دی ماه) در برج میلاد تهران برگزار شد.

    فردین خلعتبری در این نشست اظهار کرد: «متأسفانه ما آهنگسازان در تلویزیون دیده نمی‌شویم؛ فرض کنید بگویند در جایی از دنیا، فوتبال بازی کردن مجاز است، اما فوتبال را پخش نمی‌کنند، شما تصور می‌کنید آن کشور عقب‌مانده است. یا این کنسرت‌ها را تعطیل کنید یا آن‌ها را از تلویزیون نشان دهید. مگر می‌شود در جایی از دنیا کاری مجاز انجام دهند، اما آن را از تلویزیون پخش نکنند!؟»

    این آهنگساز سریال تلویزیونی «مدار صفر درجه» بیان کرد: «این موضوع باعث می‌شود مردم شبکه‌های خارج از کشور را تماشا کنند. این فاجعه است؛ فکر کنید اعضای یک خانواده برای این‌که یکدیگر را ببینند، باید به یک کشور خارجی بروند. شما در ایران نمی‌توانید یک هنرمند را با شکل کامل و همراه با ارکستر ببینید و در این صورت باید به شبکه‌های ماهواره‌ای رجوع کنید.»

    خلعتبری با بیان این‌که این روزها روی پشت‌ بام هر خانه‌ای، یک دیش نصب شده است‌، گفت: «دیش‌ها متعلق به کسانی است که ما نیستیم. ما هنرمندان پذیرفته‌ایم با مقررات جمهوری اسلامی کار کنیم؛ اما تریبون نداریم. صداوسیما نمی‌خواهد به ما پولی پرداخت و فقط ما را پخش کند. بگذارید دنیا بداند که ما ارکستر خوب و نوازنده‌ی خوب هم داریم.»

    آهنگساز سریال تلویزیونی «شب دهم» تصریح کرد: «وقتی در دنیا از موسیقی و نوازنده‌های ایران صحبت می‌کنیم، از من می‌پرسند مگر ایران نوازنده‌ی خوب سمفونی هم دارد!؟»

    او معتقد است: «ایران جای عجیبی به‌لحاظ معرفی است و شکوفایی شرایط برای خوانندگان به سرعت مهیا نمی‌شود. هنرمند دوست دارد با مردم ارتباط بی‌واسطه داشته باشد.»

    این هنرمند که امروز (یکشنبه، ۱۴ دی‌ماه) در نشست کنسرت شهرزاد به خوانندگی علیرضا قربانی سخن می‌گفت‌، ادامه داد: «خوشحالم که بعد از یک فاصله‌ی نسبتا طولانی، فرصتی به‌وجود آمد تا بار دیگر با علیرضا قربانی همکاری داشته باشم.»

    او گفت: «کنسرت در ایران یک مشکل دارد، آن هم این‌که وقتی یک خواننده‌ی شناخته‌شده کنسرت می‌گذارد، مخاطب در اجرا سردرگم می‌شود که قرار است چه چیزی بشنود.»

    نشست خبری کنسرت شهرزاد

    نشست خبری کنسرت شهرزاد

    وی با اشاره به این‌که ما در این کنسرت، دو سری کار اجرا خواهیم کرد، توضیح داد: «تعدادی از قطعات این کنسرت به آلبوم‌های بعدی من و آقای قربانی مربوط است و بخشی دیگر از این قطعات در گذشته اجرا شده و با استقبال مخاطبان نیز روبه‌رو شده است. ما ریمیکسی از این قطعات را ارائه خواهیم کرد.»

    خلعتبری با بیان این‌که این کنسرت با رونمایی از یک آنسامل جدید همراه خواهد بود، گفت: «این کنسرت با رونمایی از «آنسامبل زاستا» همراه است. اگر وقت شود حتما یک کنفرانس خبری برای معرفی این گروه خواهیم داشت. قطعاتی هم که اجرا می‌کنیم تا حدی غافلگیرکننده است و ترجیح می‌دهم درباره‌ی آن‌ها صحبت نکنم.»

    او درباره‌ی انتخاب نام «شهرزاد» برای این رپرتوآر نیز توضیح داد: «آقای حسن فتحی – کارگردان سریال‌های تلویزیونی – در حال ساخت یک سریالی است که «شهرزاد» نام دارد و آهنگسازی آن برعهده من است. در این کار، قطعه‌ای به نام «والس شهرزاد» وجود دارد که ما آن را اجرا خواهیم کرد.»

    وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا پس از فعالیت‌های مداوم با ارکسترهای پرحجم این‌باره با یک آنسامبل کار می‌کند؟ گفت: «برای یک آهنگساز تغییر ارکستر در راستای اجرای آثارش، امری طبیعی است. آهنگساز می‌تواند برای ارکستر سمفونیک، کوآرتت یا حتی برای قطعات سلو کار بنویسد. آهنگساز دغدغه دارد که بتواند کارهای متفاوتی را تجربه کند و حجم ارکستر نسبتی با زیباشناسی ندارد.»

    این هنرمند معتقد است: «آنسامبل کوچک می‌شود و روابط قطعه با نوازنده، عاطفی‌تر و نزدیک‌تر می‌شود و نوازندگان مسوولیت بیشتری را می‌پذیرند. در عین حال چون نوازندگان می‌توانند سولیست هم باشند، توانایی‌های خود را ارائه می‌کنند.»

    او با اشاره به این‌که آنسامبل از هفت نفر تشکیل شده است، گفت: «متأسفانه در ایران، ارکسترهای زیادی داریم که عقیم مانده‌اند؛ ارکستری مانند ارکستر سمفونیک مدت‌هاست سکوت کرده و سرنوشت ارکستر ملی هم معلوم نیست. این سکوت خیلی ادامه‌دار بوده است.»

    این هنرمند باسابقه معتقد است: «یکی از بهترین ارکسترهایی که در این سال‌ها در حوزه‌ی خصوصی تشکیل شده، ارکستر فیلارمونیک به رهبری آرش گوران است. «گوران» جوان‌هایی را که تجربه‌ی اجرا نداشتند تربیت کرد و روی صحنه آورد. ارکستر مجلسی هم یکی دیگر از این ارکسترهای خوب است که باید به آن توجه شود.»

    او درباره‌ی گروه زاستا نیز گفت: «من درباره‌ی بقای این گروه نمی‌توانم ضمانت قطعی بدهم.»

    خلعتبری درباره‌ی رپرتوآر این کنسرت اظهار کرد: «تلاش ما این است که رپرتوآر، فرم داشته باشد و قطعات نیز به هم مربوط باشند. ما شکل‌های ارکسترال را فراموش کرده‌ایم و فرم باعث می‌شود سطح مخاطب از اجرا بالا برود. وقتی حوصله مخاطب بالا رود این اتفاق می‌افتد.»

    او افزود: «اکنون تمرکز موسیقی که بر مبنای گام است‌، در حال از بین رفتن است، حتی بزرگان موسیقی هم این کار را انجام می‌دهند و قطعات‌شان در یک کنسرت تکه‌تکه است.»

    نشست خبری کنسرت شهرزاد

    نشست خبری کنسرت شهرزاد

    در این نشست که در گنبد آسمان برج میلاد برگزار شد، علیرضا قربانی نیز گفت: «در ایران نمی‌شود برای ارکسترها برنامه‌ریزی بلندمدت کرد. این‌که بخش خصوصی متولی یک کار باشد، خودش با شک و شبهه همراه خواهد بود.»

    خواننده‌ی کنسرت شهرزاد ادامه داد: «من در این چند سال، تعداد زیادی کنسرت در شهرستان‌ها داشته‌ام؛ آنجا اصلا نمی‌شود برای کار برنامه‌ریزی کرد، بخشی از کار دست ما است، اما شورای تأمین یک استان به‌راحتی کنسرت را لغو می‌کند. گاهی ما از چهارماه قبل برای کنسرتی برنامه‌ریزی می‌کنیم، اما مجوز چهار روز پیش از کنسرت به‌دست ما می‌رسد.»

    وی اظهار کرد: «گاهی می‌بینیم در یک شهرستان، زنان از روی صحنه حذف می‌شوند، مثلا همین آنسامبل ما تعدادی نوازنده زن دارد که از بهترین‌ها هستند؛ اما در شهرستان‌ها نمی‌توانند به صحنه بروند.»

    او درباره‌ی بخش آوازی کار نیز توضیح داد: «قرار بود برنامه‌ریزی مدونی برای این کار انجام دهیم و کنسرت را با خلعتبری پیش ببریم؛ اما قطعات بخشی از کار به ساز و آواز اختصاص دارد.»

    این خواننده‌ی کلاسیک ایرانی اضافه کرد: «تعداد قابل توجهی از اشعار که در این کنسرت اجرا می‌شود، به افشین یداللهی متعلق است که سابقه‌ی همکاری در سریال‌های «شب دهم» و «مدار صفر درجه» را با او داشته‌ام. قطعاتی نیز از مسعود کلانتری، محمدعلی بهمنی‌ و غلامرضا طریقی اجرا خواهد شد.»

    کنسرت «شهرزاد» از یکم تا سوم بهمن‌ماه در برج میلاد تهران اجرا خواهد شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=66270
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *