×
×

جشنواره موسیقی فجر هنوز سیاست‌ مشخص و مدونی ندارد

  • کد نوشته: 6613
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۶ام دی ۱۳۸۹
  • ۲ دیدگاه
  • کمتر از ۳ ماه دیگر مهم‌ترین رخداد موسیقی کشور، یعنی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برپا می‌شود؛ رخدادی که برخلاف همتایانش در عرصه تئاتر، تجسمی و فیلم هنوز سیاست‌ مشخص و مدونی ندارد و برخلاف این سه حوزه، هنوز مسئولان برگزاری این جشنواره نشست خبری برای این رویداد برگزار نکرده‌اند تا با خبرنگاران […]

  • کمتر از ۳ ماه دیگر مهم‌ترین رخداد موسیقی کشور، یعنی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برپا می‌شود؛ رخدادی که برخلاف همتایانش در عرصه تئاتر، تجسمی و فیلم هنوز سیاست‌ مشخص و مدونی ندارد و برخلاف این سه حوزه، هنوز مسئولان برگزاری این جشنواره نشست خبری برای این رویداد برگزار نکرده‌اند تا با خبرنگاران درباره سیاست‌های این جشنواره به گفت‌وگو بنشینند.

    امسال برخلاف سال‌های قبل اسامی هیات داوران جشنواره موسیقی فجر رسانه‌ای نمی‌شود. آنطور که بابک رضایی، مدیر اجرایی جشنواره به ایرنا گفته به‌سبب احتمال بروز مشکلاتی در روند برپایی جشنواره موسیقی فجر، اسامی داوران این دوره اعلام نمی‌شود تا عدالت در روند انتخاب آثار رعایت شود.

    گرچه این توضیح چندان شفاف و قانع‌کننده نیست اما یاد‌آور داوری سال گذشته جشنواره موسیقی فجر است که اسامی تعدادی از داوران از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام شد اما این خبر به سرعت از سوی داوران تکذیب شد؛ گرچه دکتر محمدعلی خبری، دبیر پیشین جشنواره در نشست خبری اعلام کرد که این داوران در جلسه داوری و انتخاب حضور داشته‌اند و حتی اسامی این داوران با عکسشان در کتاب جشنواره چاپ شد. با این حال تکذیب این حضور از سوی هیات داوران ادامه داشت.

    البته شاید عدم‌اعلام اسامی هیات داوران را بتوان سکوت دربرابر اعتراضی دانست که همواره به حضور تعداد مشخصی از اهالی موسیقی ابراز می‌شود؛ افرادی که در تمام دوره‌های ۲۶ ساله جشنواره یا در شورای سیاست‌گذاری جشنواره یا در داوری آثار حضور دارند.

    شاید یکی از بحث برانگیزترین نکات جشنواره امسال را بتوان در حذف بخش رقابتی موسیقی پاپ دانست؛ حذفی که مدیر اجرایی جشنواره‌ آن را به‌دلیل عملکرد ضعیف موسیقی پاپ در دوره‌های گذشته جشنواره اعلام کرده‌است.صحبت‌های دبیر اجرایی جشنواره با صحبت‌های حمید شاه‌‌‌آبادی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد تفاوت چشمگیری دارد.

    زمانی که معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد خبر حذف بخش رقابتی موسیقی پاپ را اعلام کرد، دلیل این حذف از بخش رقابتی جشنواره را ضعف این نوع موسیقی ندانسته بلکه اعلام کرده بحث بر سر این است که کانون توجه مسئولان در موسیقی باید چه باشد. او به این نکته اشاره کرد که موسیقی پاپ با هنجارهای اجتماعی ما ناسازگاری بیشتری دارد و به خوراک شنیداری کشور آسیب می‌زند. وی دلیل حذف این بخش را توجه به موسیقی ملی و حمایت از موسیقی کلاسیک عنوان کرد.

    با این حال، رضایی اعلام کرده‌است که موسیقی پاپ در بخش رقابتی جشنواره‌های ۳سال گذشته هیچ موفقیتی کسب نکرده و عملکرد قابل‌دفاعی ندارد.البته علی ترابی، سرپرست دفتر موسیقی و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره هم اعلام کرده است که تجربه ۳سال گذشته نشان داده است که موسیقی پاپ با فلسفه جشنواره موسیقی فجر سازگاری ندارد.او جشنواره موسیقی فجر را محلی برای شناسایی، حمایت و پشتیبانی از گروه‌های موسیقایی اعلام کرده‌است که برای شناخته شدن، محتاج فضا و امکانات هستند، به همین دلیل به‌نظر او ورود موسیقی پاپ که مشکل مخاطب و گردش مالی ندارد توجیهی ندارد.

    با این حال بخش جنبی موسیقی پاپ در جشنواره با تعداد محدودی گروه، حفظ می‌شود تا به گفته شاه‌آبادی مشخص شود که فی‌نفسه با این ژانر موسیقی مخالفتی وجود ندارد. به عبارت دیگر بخش جنبی پاپ برگزار می‌شود تا مثل سال‌های قبل رونقی برای جشنواره موسیقی باشد.

    حذف بخش رقابتی پاپ بازتاب‌های مختلفی را در بین هنرمندان این عرضه به‌دنبال داشت. علی پهلوان، آهنگساز و خواننده گروه آریان در گفت‌وگو با سایت موسیقی ایرانیان پیشنهاد کرد که جشنواره‌ای به‌صورت جداگانه و با روشی متفاوت برای موسیقی پاپ برگزار شود، خشایار اعتمادی که در نخستین دوره برگزاری بخش جنبی در جشنواره موسیقی فجر شرکت داشت و در بیست و چهارمین دوره از جشنواره موسیقی فجر، داوری بخش رقابتی پاپ را برعهده گرفت، اعلام کرد که بهتر است بخش رقابتی پاپ به شرط ارائه آثار قابل‌دفاع در مسیر هدایت شده برگزار شود.

    مانی رهنما هم حذف بخش رقابتی موسیقی پاپ را انکار نوعی موسیقی و نادیده گرفتن علاقه بخش عمده‌ای از جوانان فعال در این عرصه دانست و حضور این بخش را نادیده دیده گرفتن تلاش‌های جوانان فعال در این عرصه اعلام کرد. او برگزاری بخش رقابتی در طول ۲ سال گذشته را از جمله تصمیم‌های درست در حوزه سیاستگذاری خواند و حذف این بخش را هدایت جوانان به موسیقی زیرزمینی اعلام کرد.بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با دبیری دکتر حسن ریاحی از دوم تا هشتم اسفند ماه در تهران برگزار خواهد شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=6613
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *