×
×

با اجرای گروه موسیقی «راه»

  • کد نوشته: 65106
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۴ام آذر ۱۳۹۳
  • ۶ دیدگاه
  • آلبوم «دستاس» کاری از گروه موسیقی «راه» به سرپرستی پیام جهانمانی، نیمهء آغازین دی ماه سال جاری، در فرهنگسرای نیاوران رونمایی خواهد شد.
    +کنسرت این گروه نیز طی دو شب (پنجم و ششم دی ماه سال جاری) برگزار می شود

    با اجرای گروه موسیقی «راه»
  • گروه موسیقی «راه»

    گروه موسیقی «راه»

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: آلبوم «دستاس» کاری از گروه موسیقی «راه» به سرپرستی پیام جهانمانی، نیمهء آغازین دی ماه سال جاری، در فرهنگسرای نیاوران رونمایی خواهد شد.

    پیام جهانمانی، نوازندهء تار و سرپرست گروه موسیقی «راه» در گفتگو با «خبرنگار موسیقی ایرانیان»، با اعلام این خبر گفت: «به بهانهء رونمایی و انتشار آلبوم سه نوازی «دستاس» کنسرتی مشتمل بر قطعاتی تا به حال اجرا نشده از این آلبوم تدارک دیده ایم که طی دو شب – پنجم و ششم دی ماه سال جاری، ساعت ۲۱- همزمان با مراسم رونمایی آن در فرهنگسرای نیاوران به اجرا در می آوریم.»

    جهانمانی که خود طراح تریوی تار نوازی «دستاس» بوده و سرچشمه و سرآغاز شکل گیری این آلبوم را کلاس ها و دوره های آموزشی خود و همدوره های خود می داند، ادامه داد: «این سه نوازی تار بر اساس طرحی بداهه از بنده به همراه دوستانم کیارش روزبهانی و امیرحسین نجفی به انجام رسیده است و ماحصل آن آلبومی ست که در تاریخ ذکر شده رونمایی و تقدیم مخاطبان خواهد شد. این طرح در عین بداهه بودن اما پردازش هایی همسو و دیدگاه ها و استنتاج های موسیقاییِ یکسان دارد که این همسو نگری ها حاصل همنشینی و مراوده هایی طولانی مدت ما بین بنده و این دوستان هنرمند بوده است. مصاحبت ها و تبادل نظراتی که طی برگزاری دوره های آموزشی و پرداختن به بداهه نوازی (چه آموزش بداهه نوازی و چه تدریس آن) در این کلاس ها صورت می گرفته و به نظر بنده بدون این اتفاقات، رسیدن به دیدگاه های اجرایی مشابه و قرابت های پردازشی در موسیقی به سختی اتفاق می افتاد و شاید امکان پذیر هم نمی بود. ضمن اینکه این آلبوم بر اساس توانایی های فردی هر کدام از نوازندگان و چیدمان این توانایی ها متبلور شده، شکل گرفته و به اجرا در آمده است.»

    این نوازنده در خصوص نام انتخابی آلبوم خود عنوان کرد: «واژهء «دستاس» به معنی آسیاب سنگیِ دستی ست که با چرخشی که در آن صورت می گیرد دانه های گندم را خرد کرده و در آخر، شکل و نتیجه ای یکدست و یکرنگ ارائه می دهد. در این مجموعه نیز ملودی ها در حالتی دایره گونه و چرخشی بین نوازندگان اثر تقسیم شده، در یکدیگر تنیده شده و قطعاتی یکرنگ و یکدست در فضای موسیقایی به اجرا در می آید. این اثر کاری کاملاٌ تجربی ست که الگوی از پیش اجرا شده و قالبی خاص به عنوان منبع برداشتی ندارد، پس آن چه خواهید شنید در واقع نتیجهء یک رویداد تجربی است.»

    پیام جهانمانی با اشاره به قطعات انتخابی کنسرت پیش رو افزود: «قطعات «کلاته» و «فلک» از این آلبوم در کنسرت دی ماه برای اولین بار به اجرا در خواهند آمد که قطعهء کلاته خود بخشی سی دقیقه ای و مشتمل بر سه بخش می باشد.»

    شایان ذکر است که کنسرت «دستاس» زمستان سال گذشته در فرهنگسرای نیاوران به اجرا در آمده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=65106
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *