×
×

مرتضی پاشایی، نیما وارسته، ناصر عبداللهی، مازیار، افشین مقدم و داریوش رفیعی

  • کد نوشته: 64034
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۳۰ام آبان ۱۳۹۳
  • ۳ دیدگاه
  • مرتضی پاشایی جامعه موسیقی ایران از روز جمعه در بهت و حیرت و اندوه از دست دادن خواننده جوان پاپ، مرتضی پاشایی فرو رفته است. مرگی که برای هواداران موسیقی تکان‌دهنده بود حتی آنهایی که طرفدار کارهای پاشایی نبودند. چیزی که دراماتیک‌تر و دردناک‌ترش کرده بود این است که پاشایی هنوز جوان بود و راه […]

    مرتضی پاشایی، نیما وارسته، ناصر عبداللهی، مازیار، افشین مقدم  و داریوش رفیعی
  • مرتضی پاشایی

    مرتضی پاشایی

    مرتضی پاشایی
    جامعه موسیقی ایران از روز جمعه در بهت و حیرت و اندوه از دست دادن خواننده جوان پاپ، مرتضی پاشایی فرو رفته است. مرگی که برای هواداران موسیقی تکان‌دهنده بود حتی آنهایی که طرفدار کارهای پاشایی نبودند. چیزی که دراماتیک‌تر و دردناک‌ترش کرده بود این است که پاشایی هنوز جوان بود و راه طولانی داشت.

    مرتضی پاشایی دو سه سال بود که در حوزه موسیقی برای مردم تبدیل به یک چهره مشهور شد. اول آهنگ‌هایش را در فضای مجازی انتشار داد و بعد هم نوبت به اولین آلبومش، یکی هست رسید که سال ۱۳۹۱ منتشر شد. گل بیتا و اسمش عشقه دو آلبوم دیگر او هستند که هنوز روی این آخری کار می‌کرد که اجل مهلتش نداد. پاشایی از اواخر پاییز سال ۱۳۹۲ به سرطان معده مبتلا شد. بعد از رسانه‌ای شدن خبر بیماری‌اش، روحیه پاشایی که هنوز باانرژی کار می‌کرد و کنسرت می‌گذاشت، آنقدر روی مردم تاثیر مثبتی داشت که تعداد طرفدارانش روزبه‌روز هم بیشتر شدند. مرتضی پاشایی تنها چهره موسیقی کشور نبود که قبل از رسیدن به کهنسالی از دنیا رفت.

    نیما وارسته

    نیما وارسته

    نیما وارسته

    معمولا آهنگسازها و تنظیم‌کننده‌ها به شهرت خوانندگان نیستند اما نیما وارسته تقریبا یک استثنا به شمار می‌رفت. شاید به خاطر اینکه در همه آهنگ‌هایی که ساخت و تنظیم کرد مهر خودش را برجا گذاشت. شاید هم به خاطر همکاری مداوم با برخی از ستارگان موسیقی پاپ مثل بنیامین بهادری بود. برای مردم همیشه نام بنیامین و نیما وارسته کنار هم می‌آمد. وارسته از اوایل دهه ۸۰ به صورت جدی و مداوم کار آهنگسازی و تنظیم را شروع کرد. او امسال در سن ۳۵ سالگی به دلیل ایست قلبی در استخر درگذشت.

    ناصر عبداللهی

    ناصر عبداللهی

    ناصر عبداللهی

    مرگ او هم جامعه موسیقی را خیلی تحت‌تاثیر قرار داد. هنوز هم خیلی از خوانندگان جوان در آهنگ‌ها و آلبوم‌هایشان به عبداللهی ادای احترام می‌کنند. او جزو نسل اول خوانندگان پاپ بعد از انقلاب بود. متولد سال ۱۳۴۹ در بندرعباس. از اواسط دهه ۷۰ به صورت حرفه‌ای کار موسیقی را که از کودکی به آن علاقه داشت، دنبال کرد. در بیشتر آهنگ‌هایش از ترانه‌های محمدعلی بهمنی استفاده می‌کرد که مشوق اصلی عبداللهی هم بود. ناصرعبداللهی در سوم آذرماه ۱۳۸۵ در بندرعباس به دلایل نامشخصی بیهوش شد و به کما رفت. او پس از گذراندن ۲۷ روز در کما سرانجام در بیمارستان هاشمی نژاد تهران در روز ۲۹ آذر ۱۳۸۵ و در سن ۳۶ سالگی درگذشت. سال‌ها بعد باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یک کاربر شبکه‌ اجتماعی گزارشی منتشر کرد که ناصر عبداللهی به خاطر اجرای قطعه یا فاطمه توسط وهابی‌ها و افراطیون مورد ضرب و شتم قرار گرفته و همین ماجرا باعث به کما رفتن و مرگ او شده است.

    مازیار

    مازیار

    مازیار

    عبدالرضا کیانی‌نژاد را همه با نام هنری‌اش، مازیار می‌شناسند. مازیار بعد از انقلاب در ایران ماند و چند تک‌آهنگ از او که معروف‌ترین‌شان شهید نام داشت، منتشر شد. این خواننده پاپ سال ۱۳۷۶ در سن ۴۵ سالگی در اثر سکته قلبی و مغزی از دنیا رفت. اواسط دهه هفتاد و پیش از مرگش آلبوم گل گندم دوباره مجوز انتشار پیدا کرد اما درگیری‌هایی که انتشار این آلبوم با تهیه‌کننده برایش به دنبال داشت، و حاشیه‌های مربوط به توقیف آن فشار زیادی روی مازیار وارد کرد. بعد از مرگ مازیار، اواخر سال ۸۴ آلبوم ماهیگیر او با مجوز وزارت ارشاد وارد بازار موسیقی شد. رادیو هم گاهی در مناسبت‌هایی سراغ آهنگ‌های مازیار می‌رود.

    افشین مقدم

    افشین مقدم

    افشین مقدم

    حسین آهنیان مقدم مشهور به افشین مقدم فعالیتش را قبل از انقلاب شروع کرد و مشهورترین آهنگش هم زمستون بود. افشین سال ۱۳۵۵ در سن ۳۱ سالگی بر اثر تصادف در جاده آمل از دنیا رفت. آلبوم زمستون او پس از انقلاب به تکثیر و پخش مجدد رسید. این آلبوم گزیده‌ای از کارهای افشین مقدم است که همگی پالایش صدا شده‌اند و پس از اخذ مجوز از وزارت ارشاد از طرف شرکت پیام‌کاست به بازار آمد. ترانه گل افشین با صدای کیوان (یار قدیمی افشین) که به یاد افشین بعد از مرگش بر روی ملودی زمستون خوانده است، در این آلبوم به گزیده آهنگ‌های این خواننده اضافه شده بود.

    داریوش رفیعی

    داریوش رفیعی

    داریوش رفیعی

    شگفت‌انگیز است. این خواننده خوش صدا فقط ۳۱ سال عمر کرد و بیش از ۱۰۰ قطعه موسیقی از او به یادگار مانده که بیش از نیمی از آنها در خاطره جمعی مردم ایران باقی مانده است. به سوی تو، گلنار و سلسله موی دوست و خیلی از قطعات دیگر مردم را یاد رفیعی می‌اندازند. رفیعی متولد بم بود و بعد از آمدن به تهران با مجید وفادار آشنا شد و قطعاتی مانند زهره حاصل این آشنایی است. او در اوج شهرت براثر تزریق سرنگ آلوده به کزاز مبتلا شد و در نهایت در بیمارستان هزارتختخوابی تهران (بیمارستان امام خمینی) در روز ۲بهمن ۱۳۳۷ درگذشت.

    https://musiceiranian.ir/?p=64034
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *