×
×

در گفتگو با «موسیقی ایرانیان» عنوان شد:

  • کد نوشته: 63273
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۰ام آبان ۱۳۹۳
  • ۰
  • «مرتضی گودرزی» پژوهشگر و نوازنده مطرح موسیقی مقامی ایران و از شاگردان زنده یاد حاج قربان سلیمانی که چند وقتی ست از سفر یک ماههء خود به تاجیکستان بازگشته است، از همکاری خود در مستندی دربارهء زندگی استاد «دولتمند خال اُف» هنرمند سر‌شناس تاجیکستانی خبر داد.
    +ایدهء موسیقی این اثر مستند را با الهام از آثار استاد دولتمند ارائه داده‌ام

    در گفتگو با «موسیقی ایرانیان» عنوان شد:
  • ۱۰۷۹۹۳۶۷_۱۰۰۱۸۲۸۱۱۶۵۱۰۰۷۴_۲۰۲۲۸۵۳۷۶۲_nموسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: «مرتضی گودرزی» پژوهشگر و نوازنده مطرح موسیقی مقامی ایران و از شاگردان زنده یاد حاج قربان سلیمانی که چند وقتی ست از سفر یک ماههء خود به تاجیکستان بازگشته است، از همکاری خود در مستندی دربارهء زندگی استاد «دولتمند خال اُف» هنرمند سر‌شناس تاجیکستانی خبر داد.

    این نوازنده خوش قریحهء دوتار خراسان، با اعلام این خبر به خبرنگار «موسیقی ایرانیان» گفت: «بنده سفری سی روزه به تاجیکستان داشته‌ام که در این پروسه زمانی رویداد‌ها و فعالیت‌های متنوع و ارزنده‌ای از جمله «افتخار همکاری در مستندی از زندگی استاد دولتمند به تهیه‌کنندگی احسان رسول‌اُف و کارگردانی مسعود امینی»، «حضور در جشن ۹۰ سالگیِ ایجاد شهر دوشنبه پایتخت کشور تاجیکستان»، «حضور در جشن ۶۵ سالگی رادیو برون مرزی آوای تاجیک» و «اجرا در فستیوال موسیقی «فَلَک» تاجیکستان» صورت گرفت.»

    گودرزی در خصوص جزئیاتی از همکاری‌اش با عوامل فیلم مستند «دولتمند خال اُف» و فستیوال موسیقی فلک عنوان کرد: «ایدهء موسیقی این اثر مستند را بنده با الهام از آثار استاد دولتمند ارائه داده‌ام. در واقع یکی از قطعات معروف استاد را دستمایه کار خود قرار داده و به عنوان موسیقی متن فیلم آن را انتخاب و اجرا کرده‌ایم که به همراه وحید طارمیِ عزیز پیگیر مراحل مختلف آن هستیم. در ارتباط با فستیوال «فَلَک» نیز باید بگویم که دو روز ملی در تقویم موسیقایی تاجیکستان با نام‌های روز ملی «فَلَک» و روز ملی «شش مقام» – دو شاخه از موسیقیِ فولکلور تاجیکستان- وجود دارد که هر ساله ارج گذاری شده و برنامه‌هایی شایسته و متناسب با این ایام در این کشور به اجرا در می‌آید. در واقع روز ملی فلک یک روز دولتی مهم به شمار می‌آید و همگان در این کشور احترام خاصی برای آن قائلند. فستیوال فلک یکی از همایش‌های فرهنگی و هنری می‌باشد که چند سالی ست -۱۰ اکتبر و مقارن با این روز ملی- در تاجیکستان برگزار می‌گردد. از آنجا که قرابت‌ها و مشترکاتی مابین موسیقی مقامی خراسان و موسیقی فلک تاجیکستان وجود داشته و بنده نیز نوع موسیقی‌ام موسیقی مقامی ایرانی ست، چند دوره را به دعوت استاد دولتمند و به عنوان نماینده کشور ایران در این همایش شرکت کرده و به همراهی هنرمندان و نوازندگان تاجیک قطعاتی از آثار خود را به اجرا در آورده و تقدیم مخاطبان نموده‌ایم. لازم می‌دانم اشاره کنم که بنیانگذار این موسیقی فولکلوراستاد دولتمند شناخته شده و از ایشان به نام پدر موسیقی فَلک یاد می‌شود.»

    آهنگساز آلبوم «ابریشم طرب» در خصوص دیگر فعالیت‌های پیش روی خود افزود: «از این پس تا پایان سال ایران هستم و با یاری و همراهی وحید طارمی موسیقی متن مستند دولتمند خال‌اف را به سرانجام خواهیم رساند و همچون گذشته کلاسهای آموزش دوتار را برگزار می‌کنم. سال ۱۳۹۴ نیز پس از دیدار نوروزی از خانواده و دوستانم در خراسان، جهت اجرای مشترک با استاد دولتمند، عازم سفرهایی به قارهء آمریکا و اروپا خواهیم شد.»

    شایان ذکر است که مرتضی گودرزی دارای عنوان نوازندهء بر‌تر کشور از جشنوارهء بین المللی فجر و دیپلم افتخار و لوح تقدیر از فستیوال‌های خارجی است و اجرای کنسرت در کشورهای سوئد، هلند، نروژ، دانمارک، آلبانی، ترکمنستان، مالزی، آذربایجان و تاجیکستان از دیگر فعالیت های وی به شمار می رود. همچنین این آهنگساز آثاری از جمله «ابریشم طرب»، «رهگذار» و «پیوند» را تا به حال در بازار موسیقی کشور منتشر کرده است.، وی همچنین۱۷ سال سابقهء فعالیت در برنامه‌های فرهنگی تلویزیون ایران را دارد.

    https://musiceiranian.ir/?p=63273
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *