×
×

پس از وقفه‌ای سه ساله

  • کد نوشته: 5947
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۳۰ام آذر ۱۳۸۹
  • ۰
  • نشریه تخصصی «مقام موسیقایی» به‌عنوان نخستین کتاب فصلنامه موسیقی در ایران پس از سه سال وقفه منتشر شد. به گزارش خبرگزاری فارس، «رضا مهدوی» مدیر کل مرکز موسیقی حوزه هنری و سردبیر نخستین کتاب فصلنامه «مقام موسیقایی» گفت: این نشریه قبل از این به صورت ماهنامه مقام موسیقایی منتشر می‌شد اما پس از وقفه‌ای حدود […]

  • نشریه تخصصی «مقام موسیقایی» به‌عنوان نخستین کتاب فصلنامه موسیقی در ایران پس از سه سال وقفه منتشر شد.

    به گزارش خبرگزاری فارس، «رضا مهدوی» مدیر کل مرکز موسیقی حوزه هنری و سردبیر نخستین کتاب فصلنامه «مقام موسیقایی» گفت: این نشریه قبل از این به صورت ماهنامه مقام موسیقایی منتشر می‌شد اما پس از وقفه‌ای حدود سه سال و با هماهنگی‌های لازم و بررسی‌های بسیار به این نتیجه رسیدیم، این مجله برای مخاطب در قالب یک مرجع تخصصی استفاده شود. به همین منظور از این پس هرفصل، مقام موسیقایی به صورت یک کتاب – فصلنامه، با شمارگان پنج‌هزار نسخه منتشر و در کیوسک‌های روزنامه فروشی و کتاب فروشی‌ها عرضه شد.
    وی افزود: دایره مخاطبان را در این نشریه به اهل محدود کرده‌ایم و برای بالاتر بردن سطح کیفی و متفاوت شدن نشریه نسبت به دوره‌های گذشته آن، مقالات ارائه شده در این کتاب -فصلنامه را به صورت فوق تخصصی با هشتاد درصد تألیف کار کرده‌ایم زیرا مخاطب این دوره، متخصصان، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا هستند.
    سردبیر این کتاب- فصلنامه به سرفصل‌های تصویب شده مقام اشاره کرد و گفت: در این دوره نخستین مطلب درباره رابطه موسیقی و ادبیات است که به «موسیقی در تذکره الاولیاء عطار» و «خیز و موسیقار زن در معرفت» پرداخته شده است.
    وی ادامه داد: «سکوت و سکون» عنوان مطلبی است از علیرضا مشایخی که به رابطه موسیقی و گرافیک پرداخته است.«کنسرتو برای فیلم ساز و سازهای زهی نگاهی بر موسیقی فیلم درقرن بیستم»، «سینما موسیقی ست» از محمدرضا اصلانی هم مطالب بعدی فصل نامه «مقام موسیقایی» است که به رابطه موسیقی و سینما می پردازند. در همین رابطه فرهاد بامداد با احمد پژمان؛موسیقی دان و سهراب حسینی هم با محمد رضا درویش گفت و گو کرده‌اند.
    این پژوهشگر موسیقی خاطر نشان کرد: در بخش موسیقی و نقاشی با علیرضا مشایخی درباره ایده تقابل نقاشی و موسیقی گفت و گو شده است. همچنین «مورفولوژی پرفورمنس» از سینا صدقی به ارتباط موفولوژی و پرفورمنس می‌پردازد.
    مهدوی اضافه کرد: «تجرید و ترکیب» از مهدیه میدانی به رابطه موسیقی و خوش نویسی، «موسیقی فلسفه» از اسماعیل و یحیی شعبانی به فلسفه موسیقی پرداخته‌اند. «موسیقی و زبان: یک قطعه» هم مقاله ای است از تئودور آدورنو که با ترجمه نشمیل مشتاق آمده است.
    مدیرکل مرکز موسیقی حوزه هنری اذعان داشت: «موسیقی و جامعه در قرن بیستم» مقاله ای است از جورج لوکاچ، ارنست بلاخ و تئودور آدورنو و رابرت لیلینفلد با ترجمه سعید لبافان درباره فلسفه موسیقی است.
    وی در مورد بخش موسیقی و کاریکاتور در «مقام موسیقایی» یادآور شد: در بخش «موسیقی و کاریکاتور» پرونده‌ای درباره کامبیز درم‌بخش آمده که توکا نیستانی، حسین صافی، حسن کریم زاده، هادی حیدری، محمدهادی دانش درباره این هنرمند یادداشت نوشته‌‌اند، در آخر هم سهیل حسینی و طاها ذاکر با او گفت و گو کرده‌اند.
    سردبیر این کتاب- فصلنامه در مورد بخش هنرهای تجسمی و موسیقی در این کتاب افزود: سید علی رضا میرعلی نقی در مقاله «گفتن آن چه که با کلام ممکن نیاید»، به رابطه موسیقی و عکاسی پرداخته است.
    وی اضافه کرد: «آکوستیک و طراحی ادیتوریوم ها» از حسن آزاد، «پیوند الهام و روش» از الساندرا کاپانا با ترجمه اشکان صالحی، «معماری، موسیقی منجمد» آنه آمادور با ترجمه فرنوش فره جی، «پلی فونی فضایی، معماری مجازی براساس موسیقی یوهان سباستین باخ» از پیتر کریستنسن و مارک اوریل اشنابل ترجمه نشمیل مشتاق آخرین مطالب فصل نامه «هنر موسقایی» است که به رابطه موسیقی و معماری پرداخته است.
    یادآور می شود: هیات تحریریه علمی کتاب فصلنامه مقام موسیقایی را مجید کیانی، احمد پژمان، علیرضا مشایخی، شاهین فرهت، محمدرضا درویشی، رضا مهدوی و سید علیرضا میرعلینقی عهده‌دار هستند.
    همچنین این شماره از کتاب فصلنامه مقام موسیقایی به دبیری سهراب حسینی و با همکاری اشکان خمسه پور، فرهاد بامداد، نکیسا رامتین، سهیل حسینی، مازیار تهرانی و امیر رحمانی همراه یک لوح فشرده صوتی و تصویری به با بهای ۵۴۰۰ تومان به چاپ رسیده و در کتاب فروشی‌ها عرضه شده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=5947
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *