×
×

ناظری: فرزند خودم و بستگانم نیز جز نسل جوان هستند، مگر می شود من قصد توهین به این نسل یا اتهام به آن را داشته باشم؟

  • کد نوشته: 57262
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۴ام تیر ۱۳۹۳
  • ۳ دیدگاه
  • هفته گذشته و در سالروز درگذشت یکی از پیشکسوتان آواز ایرانی، زنده یاد احمد ابراهیمی که با حضور شمار زیادی از هنرمندان و هنردوستان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، طبق روال مرسوم این گونه گردهمایی ها، هنرمندانی من جمله استاد شهرام ناظری، حمیدرضا نوربخش و … به سخنرانی پرداختند که در میان این سخنرانی ها، اشاره استاد ناظری به برخی رویدادها و انتقاد از پاره ای فعالیت ها، در میان نسل جوان موسیقی ایرانی و سپس انتشار این خبر در رسانه ها، بازتاب گوناگونی در بین مخاطبان ایجاد کرده و برخی به انتقاد متقابل و گلگی از صحبت های وی پرداختند.
    +شهرام ناظری: من اگر اشاره به تقلید و کپی برداری در آثار هنرمندان جوان کرده ام طبعاٌ قصدم همه آن ها نیست. هرکسی می تواند با کمی تأمل متوجه شود که منظور صحبت، عده ای خاص بوده که از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی کند

    ناظری: فرزند خودم و بستگانم نیز جز نسل جوان هستند، مگر می شود من قصد توهین به این نسل یا اتهام به آن را داشته باشم؟
  • شهرام ناظری

    شهرام ناظری

    موسیقی ایرانیان – لاله جهانشاهی: هفته گذشته و در سالروز درگذشت یکی از پیشکسوتان آواز ایرانی، زنده یاد احمد ابراهیمی که با حضور شمار زیادی از هنرمندان و هنردوستان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، طبق روال مرسوم این گونه گردهمایی ها، هنرمندانی من جمله استاد شهرام ناظری، حمیدرضا نوربخش و … به سخنرانی پرداختند که در میان این سخنرانی ها، اشاره استاد ناظری به برخی رویدادها و انتقاد از پاره ای فعالیت ها، در میان نسل جوان موسیقی ایرانی و سپس انتشار این خبر در رسانه ها، بازتاب گوناگونی در بین مخاطبان ایجاد کرده و برخی به انتقاد متقابل و گلگی از صحبت های وی پرداختند.

    شهرام ناظری استاد بنام موسیقی ایران، با ابراز تأسف از اینگونه بازی های رسانه ای و ایجاد تنش توسط افراد حسود و بدخواه وبزرگنمایی برخی سودجویان با هدف پیشبرد منافع خود حتی به قیمت خدشه وارد آوردن به ارزش و جایگاه هنرمندان، درگفتگو با خبرنگار «موسیقی ایرانیان» عنوان کرد: « متأسفانه موضوع این است که در جامعه ای زندگی می کنیم که وقتی سخنی گفته می شود یا حرکتی صورت می پذیرد، همیشه افرادی سودجو یافت می شوند که از آب گل آلود ماهی بگیرند و مسیر و سرانجام این سخن ها و حرکت هارا تغییر دهند، به گونه ای که پیام و هدف آن حرکت به کلی تخریب شده و مخاطب را از اصل موضوع دور می سازند… در بزرگداشت هنرمند فقید احمد ابراهیمی، اشاره به یک سری کپی برداری ها و تقلید شایع شده در بین نسل جوان، باعث شده که دوستان عزیزی به شکلی ناخوشایند گفته های مرا منعکس کرده و مخاطبان را آزرده سازند. در هر قوم و قبیله، هر نژادی، هر سن وسال و نسلی، افراد خوب و بد دیده می شوند. در میان این گفت و شنودها، مخاطب باید قدرت تجزیه و تحلیل را داشته باشد و سریعاٌ به برداشت منفی روی نیاورد.»

    شوالیه آواز ایران در ارتباط با نگاه خود به نسل جوان و همکاری با آن افزود: «من عاشق نسل جوان هستم و معتقدم این نسل، با وجود تمام سختی ها و مشکلات عدیده ای که بر سر راه آن هاست و پشت درهای بسته از خود همت نشان داده و برای دفاع از موسیقی ملی ایران، تا به امروز ایستادگی کرده است. این عملکرد نسل جوان را با ارزش و قابل ستایش می دانم. با مرور مختصری بر فعالیت های هنری بنده، نه بصورت حرف و کلام بلکه بصورت عملی، متوجه خواهید شد که از ۲۰ سال پیش تا کنون همکاری ام را با نسل جوان و با هدف تشویق دیگر گروه های این نسل، آغاز کرده ام. بوجود آمدن گروه «مولوی» و «فردوسی» از جمله این اهداف بوده است. همچنین ارتباط دائمی من با دانشجویان، من جمله دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه تهران و صنعتی شریف، خود نشانه علاقه ام به جوانان است. با این حال از همان ایتدای پرداختن به این موضوع و از همان سال ها، این اتهام ها، انتقادها و متأسفانه نگرش های سطحی و غیر صحیح بر من وارد بوده، که چرا با نسل جوان همکاری می کنم؟ اما من به راه خود ادامه داده ام و تا به امروز این حرکت من و نتیجه زحماتم پابرجاست و بر همگان مبرهن. فرزند خودم و بستگانم نیز جز نسل جوان هستند. مگر می شود من قصد توهین به این نسل یا اتهام به آن را داشته باشم؟ من اگر اشاره به تقلید و کپی برداری در آثار هنرمندان جوان کرده ام طبعاٌ قصدم همه آن ها نیست. هرکسی می تواند با کمی تأمل متوجه شود که منظور صحبت، عده ای خاص بوده که از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی کند.»

    در نهایت استاد ناظری، خاطر نشان کرد: «در اکثر مصاحبه ها انتقاد کرده ام که چرا خط مشی مناسبی برای هنرمندان جوان موسیقی و بستر شایسته ای برای فعالیت جوانان علاقمند و با استعداد این عرصه، فراهم نمی شود. دلم می خواهد این نسل نتیجه مطلوب تری از زحمات خود کسب کند. متأسفانه اینگونه انعکاس های نابجا این روزها در فضاهای مجازی زیاد دیده می شود. کافی ست هنرمندی، سخنی بگوید و بعد لشکر کشی های انتقادی و غیر منصفانه در اینگونه فضاها آغاز شود. خواهشمند است با ایجاد درگیری هایی از این نوع و فضاسازی های مجازی، حیثیت هنرمندان ملی کشور را زیر سؤال نبریم و مراقب حریم ها باشیم.»

    https://musiceiranian.ir/?p=57262
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *