×
×

شوالیه آواز ایران پس از یک دهه در زادگاهش به روی صحنه رفت

  • کد نوشته: 54378
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۲ام خرداد ۱۳۹۳
  • ۲۰ دیدگاه
  • کنسرت شهرام ناظری به همراه گروه فردوسی با سرپرستی فرید الهامی در میان استقبال بی سابقه علاقمندان و هنردوستان در کرمانشاه برگزار شد.
    +ناظری: برای من افتخار بزرگیست که امشب در میان «ایل و باوان کُردایتی» و همشهری های کرمانشاهیم حضور دارم

    شوالیه آواز ایران پس از یک دهه در زادگاهش به روی صحنه رفت
  • کنسرت شهرام ناظری در کرمانشاه (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    کنسرت شهرام ناظری در کرمانشاه (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    موسیقی ایرانیان: کنسرت شهرام ناظری به همراه گروه فردوسی با سرپرستی فرید الهامی در میان استقبال بی سابقه علاقمندان و هنردوستان در کرمانشاه برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، شهرام ناظری که پس از ده سال در کرمانشاه به روی صحنه رفت، پیش از اجرا برنامه از مردم و اهالی فرهنگ هنر این شهر تشکر کرد و چند جمله به زبان کردی با همشهریانش سخن گفت. در ادامه گروه فردوسی همراه با آواز شهرام ناظری به اجرای برنامه پرداخت.

    بخش اول کنسرت با عنوان “درفش کاویان” بر اساس شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی شامل قطعات “آوا بر اساس هوره و مور”، “پادشاهی ضحاک و تولد فریدون”، “ضحاک در جستجوی فریدون” ، “کاوه آهنگر” و “درفش کاویان” و “زوال ضحاک” ساخته فرید الهامی و تدوین شهرام ناظری بر اساس مقام های موسیقی کردی بود.

    بخش دوم برنامه شهرام ناظری به همراه گروه فردوسی با ترکیبی متفاوت از بخش اول به اجرای چند ترانه قدیمی به زبان کردی پرداخت که بسیار مورد توجه مردم کرمانشاه قرار گرفت بطوری که با تشویق های پیاپی خواستار تکرار اجرای این قطعات شدند.

    در ادامه تصنیف های “قفل زندان”، “دوش چه خورده ای دلا” از ساخته های شهرام ناظری اجرا گردید و پایان بخش این برنامه تصنیف “آتشی در نیستان” از آثار قدیمی ناظری بود.

    اعضای گروه فردوسی در این اجرا فرید الهامی، فرنود الهامی، مهراب اسرافیلی، آرمان دکه ای، آویشا جلال الدین، پریسا کلهر و آذر مرزبان (تنبور)، صابر نظرگاهی (تار و دیوان)، شهرام محمدی )دیوان و سه تار(، سعید نایب محمدی (عود)، یونس پاکنژاد (کمانچه)، سینا علم(کمانچه و کمانچه آلتو)، نازلی بخشایش(هارپ)، فرهاد صفری (سازهای کوبه ای ابداعی) و شهریار نظری (دف) بودند.

    تمامی بلیت های اجرای کنسرت شهرام ناظری در کرمانشاه در روزهای ابتدایی هفته به فروش رسید و شب گذشته حدود ۲۵۰۰ نفر از مخاطبان به تماشای این برنامه نشستند.

    لازم به ذکر است، کنسرت شهرام ناظری و گروه فردوسی ۲ خرداد هم در سالن امام خمینی کرمانشاه به روی صحنه می رود.

    صحبتهای شهرام ناظری

    شهرام ناظری، پنج شنبه شب در جمع مردم کرمانشاه با اشاره به گذشت یک دهه از آخرین کنسرت خود در این شهر گفت: همیشه خواسته ام که در کرمانشاه کنسرت برگزار کنم، اما برخی مشکلات و موانع اجازه نداد و خوشحالم که امشب بعد از سالیان با برنامه ریزی های جدید و فضای باز کشور می توانم در دیار آبا و اجدادی خود حضور یابم.

    وی که به زبان کردی برای مردم سخن می گفت با تشکر از برنامه ریزی مسئولان استانی برای اجرای این برنامه افزود: برای من افتخار بزرگیست که امشب در میان «ایل و باوان کُردایتی» و همشهری های کرمانشاهیم حضور دارم.

    استاد ناظری ضمن ابراز تسلیت به منظور درگذشت استاد عباس کمندی هنرمند فرهیخته کُرد و استاد لطفی ابراز امیدواری کرد که با بهتر شدن شرایط فضای فرهنگی کشور هنرمندان بتوانند آزادانه نفس بکشند.

    استاد موسیقی ایران در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اجرای بخش هایی از شاهنامه فردوسی با استفاده از موسیقی مقامی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه موسیقی سنتی ما با فردوسی آشنا نیست ما از موسیقی مقامی که می تواندآن حس حماسی بودن شاهنامه را به مخاطب به ویژه در مناطق کُردنشین انتقال دهد استفاده کرده ایم.

    وی با اشاره به جایگاه والای ابولقاسم فردوسی در تاریخ ایران، ادامه داد: ما با یک گروه کوچک و در حد توان دین خود را به این استاد ارجمند ادا می کنیم هرچند که شایسته است برای بزرگداشت این اسطوره ملی ایرانیان گروه های بزرگتر و قوی تری شکل بگیرند که امیدوارم با حمایت های مسئولین این مهم تحقق یابد.
    شوالیه آواز ایران در ادامه با بیان مختصری از داستان ضحاک ماردوش و فریدون جدال این دو را نبرد سمبلیک ظلمت و تاریکی دانست و گفت: با پیدا شدن کاوه آهنگراولین پرچم آزادی خواهی برای جهانیان برداشته شد.
    استاد ناظری در خاتمه اجرای این بخش از کنسرت خود ضمن ابراز نارضایتی از شرایط کلی سالن و گرمای هوا، گفت: با توجه به اینکه اجرای برنامه با موسیقی مقامی به گوش سنگین می آید و شنونده را خسته می کند، اما شما با تمرکز خود به ما برای اجرای این کار انرژی دادید.
    در همه جای دنیا کُردی می خوانم

    اسطوره کُرد موسیقی ایران در بخش دوم کنسرت که با یک وقفه نیم ساعته برگزار شد به اجرای تعدادی از آهنگ های اصیل موسیقی کُردی پرداخت، در میان تشویق های ممتد حاضرین در سالن گفت: کُرد بودن برای من یک افتخار است و در هر کجای جهان که کنسرت داشته باشم بخشی از آن را به موسقی کُردی اختصاص می دهم.

    استاد ناظری در پایان این بخش از برنامه پس از تشویق های مداوم مردم در طول اجرای ترانه های کُردی با ابراز خشنودی مجدد از فضای فرهنگی کشور شرایط کشور را برای شادی مردم مناسب توصیف کرد.

    برخی از حاشیه های جانبی کنسرت به نقل از کردپرس

    تعدادی از دوست داران استاد ناظری از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه خود را به محل اجرای کنسرت رسانده بودند.

    متاسفانه همچون سایر برنامه های ارزشمند فرهنگی بازار سیاه بلیط فروشی این کنسرت نیز گرم بود چند نفری مشغول خرید و فروش بلیط های کنسرت با چند برابر قیمت بودند. این افراد سودجو بعضاٌ بلیط های ۱۵ هزار تومانی را ۸۰ هزار تومان و یا بلیط ۳۵ هزار تومانی را نیز به قیمت یکصد هزار تومان عرضه می کردند. البته بنا به گفته چند نفری بازار سیاه از همان روز یک شنبه با اتمام بلیط فروشی شروع شده بود و در میان جمعیت بودند کسانی که چند برابر بهای بلیط را پرداخت کرده بودند. به نحوی که «مرادوندی » یکی از این افراد به عشق استاد ناظری چهار بلیط جایگاه ویژه را روز یک شنبه با دو برابر قیمت تهیه کرده بود. و یا یک جوان دیگر می گفت برای تهیه بلیط جایگاه ویژه مجبور شده است در بازار سیاه ۲۵۰ هزار تومان پرداخت کند؟!

    سالن محل برگزاری کنسرت از ساعت ۲۱ تکمیل شد و برنامه اجرای رسمی کنسرت از ۲۲ و هفت دقیقه شروع شد. در این لحظه استاد ناظری به خاطر گرمای سالن به اجبار کت خود را از تن در آورد.

    بخش نخست کنسرت در ساعت ۲۲ و ۵۰ دقیقه خاتمه یافت و پس از یک وقفه نیم ساعته به خاطر تغییرات در سن و شلوغی سالن در ساعت ۲۳ و ۲۵ دقیقه با اجرای چند ترانه اصیل کُردی شروع شد و بخش پایانی نیز به اجرای قطعات عرفانی از مثنوی مولانا اختصاص داشت.

    در زمان اجرای ترانه های کُردی مردم با ابراز احساسات گروه ارکستر را تا پایان این بخش همراهی کردند و برای لحظاتی خواستار اجرای ترانه های بیشتری به زبان کُردی شدند.

    در طول کنسرت بیش از ۲۰ مرتبه سالن از شدت تشویق ها و ابراز احساسات مردم انفجار صدا را به خود دید که اوج آن در زمان اجرای ترانه های کُردی بود.

    در فواصل برنامه بودند کسانی که به ابراز احساسات شخصی نسبت به شوالیه آواز ایران پرداختند.

    اولین شب کنسرت بزرگ استاد شهرام ناظری در ساعت ۲۰ دقیقه بامداد در میان تشویق های متوالی مردم به پایان رسید.

    گفتنی است امشب نیز از ساعت ۲۱ برای دومین شب متوالی گروه موسیقی فردوسی با صدای استاد شهرام ناظری در سالن مجموعه فرهنگی و ورزشی امام خمینی شهر کرمانشاه برای دوست داران موسیقی اجرای برنامه دارد.

    https://musiceiranian.ir/?p=54378
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *