×
×

حافظ ناظری: همواره به این فکر می کردم که مقلد پدرم نباشم

  • کد نوشته: 50678
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۲ام اسفند ۱۳۹۲
  • ۰
  • مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «بعد یازدهم» به عنوان اولین پروژه سمفونی رومی به خوانندگی و آهنگسازی حافظ ناظری یکشنبه ۱۱ اسفند ماه در گنبد آسمان برج میلاد برگزار شد.

    +شهرام ناظری: بین پسرم و دیگران تفاوتی قائل نشدم
    +لوریس چکناوریان: با شنیدن بخشی از ملودی های این آلبوم موسیقایی در مراسم امروز تحت تاثیر قرار گرفتم

    حافظ ناظری: همواره به این فکر می کردم که مقلد پدرم نباشم
  • nazeriمراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «بعد یازدهم» به عنوان اولین پروژه سمفونی رومی به خوانندگی و آهنگسازی حافظ ناظری یکشنبه ۱۱ اسفند ماه در گنبد آسمان برج میلاد برگزار شد.

    در این مراسم که توسط موسسه آوای هنر با حضور تعدادی از هنرمندان صاحب نام موسیقی کشورمان برگزار شد از آلبوم موسیقایی «بعد یازدهم» به خوانندگی و آهنگسازی حافظ ناظری که نوازندگی آن بر عهده تعدادی از نوازندگان برجسته دنیای موسیقی از جمله دیپاک شوپرا و همراهی استاد شهرام ناظری بود رونمایی شد.

    حضور موسیقی ایرانی در مارکتینگ جهانی

    حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی در ابتدای این مراسم رونمایی با ابراز خرسندی از رونمایی این اثر موسیقایی فراملی خاطرنشان کرد: یکی از چالش هایی که هنرمندان همیشه از آن به عنوان یک دغدغه یاد می کنند بحث حضور در موسیقی ایرانی در مارکتینگ جهانی است اینکه چطور می توان بین موسیقی غرب و شرق پیوندی را ایجاد کرد و با این پیوند در دنیای موسیقی حضور موثری داشت.

    وی ادامه داد: این پیوند ها همیشه برای هنرمندان فعال موسیقی ایرانی دارای اهمیت فراوانی بوده به طوری که بسیاری از این فعالان عرصه موسیقی تلاش های خوبی در زمینه بین المللی کردن موسیقی ایرانی داشته اند اما این حضور و این تلاش آنطور که باید و شاید نتوانسته موسیقی ایرانی را به عنوان یک برند بین المللی و جهانی به دنیا معرفی کند کما اینکه تعدادی از کشورها مانند هند توانسته‌اند خود را بیشتر از ما به دنیا معرفی کند در حالیکه ما استحقاق این را داریم که در معتبرترین و بهترین جایگاه های موسیقی دنیا عرض اندام کنیم.

    حضور مغتنم کمپانی سونی در تولید یک اثر موسیقایی ایرانی

    مدیرعامل خانه موسیقی با اشاره به تولید آلبوم «بعد یازدهم» حافظ ناظری گفت: خوشبختانه امروز شاهد رونمایی اثری بین المللی هستیم که که یکی از هنرمندان جوان موسیقی ایرانی با توانایی های خود و البته پشتوانه و حمایت های پدر استادش توانسته حرکت ویژه ای انجام دهد. چرا که این آلبوم موسیقایی برای اولین بار در خاورمیانه توسط یک کمپانی معتبر جهانی توزیع خواهد شد و همین که کمپانی سونی آمده و به عنوان یک برند جهانی پشت یک آلبوم ایرانی ایستاده خود جهش و افتخار بزرگی برای موسیقی ما خواهد بود که می تواند مقدمه ای برای حضور چشمگیرتر موسیقی ایرانی در صحنه های بین المللی باشد.

    نوربخش تاکید کرد: هنوز نمی توان برای خوب بودن این آلبوم موسیقایی به طور کامل اظهار نظر کرد اما این اثر، آلبوم ممتازی است چرا که در آن کسانی دور هم جمع شدند که بیش از ۳۸ مرتبه جایزه گرمی را دریافت کردند و این موضوعی است که برای اولین بار در مو سیقی ایرانی اتفاق می افتد. اثری که ضبط آن آنطور که شنیده ام بیش از ۵ هزار ساعت بوده و به خاطر حضور متنوع نوازندگانش، در ۱۰ کشور جهان و در بهترین استودیوها ضبط شده است.

    بعد یازدهم و یک دیپلماسی فرهنگی

    این خواننده موسیقی ایرانی در بخش پایانی صحبتهای خود توضیح داد: امروز سیاستمداران و مدیران فرهنگی ما مداوم از موضوع دیپلماسی فرهنگی صحبت می کنند. موضوعی که به نظر من مهم تر از دیپلماسی سیاسی کشورمان است. بنابراین همین آلبوم و آثاری از این دست می تواند یکی از بارقه های امید دیپلماسی فرهنگی کشورمان باشد.

    جواد مجابی نویسنده هم در این مراسم با بیان گفتارهایی از تاثیرات موسیقی پرداخت و گفت: موسیقی به تعبیری حتی پیش از زبان به وجود آمده است. موسیقی یک مساله انسانی است که همواره از ذات انسان سرچشمه گرفته است. موسیقی هنری انسانی است که تاریخ انسان را می سازد.

    آرزو می کنم سیاستمداران به اهمیت موسیقی پی ببرند

    وی در بخش دیگری از صحبتهای خود خاطر نشان کرد: امیدوارم سیاستگذاران عرصه فرهنگ و هنر متوجه اهمیت موسیقی در جهان باشند. موسیقی پیام آور شوق، آرزو، امید و صلح است. وظیفه موسیقی ارائه صلح به مردم است و شاید هیچ هنری به اندازه موسیقی نتواند مردم را به سمت صلح سوق دهد.

    مجابی در پایان صحبت‌های خود گفت: امیدوارم برگزاری چنین مراسمی باعث شود که اهمیت موسیقی به عنوان یک هنر درجه اول و مهم ترین عنصر فرهنگی برای بعضی ها درک شود. هنرمندان نیازمند حمایت نیستند آنها فقط دوست دارند آزادانه و در چارچوب یک دیدگاه انسانی، جامعه را از عبوس بودن نجات دهند.

    گشایش یک دیباچه فرخنده در موسیقی ایرانی

    پارسی نژاد مدرس و پژوهشگر نیز در این مراسم رونمایی ضمن ارائه مقاله ای درباره «چند آوایی موسیقایی آثار مولانا» گفت: آلبوم «بعد یازدهم» با تلفیقی از موسیقی و سمفونی که به وجود آورده اثری را عرضه کرده که می تواند برای موسیقی ایرانی ما اعتبار جهانی را فراهم کند.

    وی خاطرنشان کرد: امیدوارم تلاش حافظ ناظری دیباچه فرخنده ای باشد که جوانان ایرانی به جای توسل به کمپانی های خارجی در سرزمین ما و با امکانات خودمان نسبت به تولید آثار موسیقایی خود اقدام کنند.

    موسیقی ایرانی را با زبان بین المللی معرفی کنیم

    محمد سریر رییس هیات مدیره خانه موسیقی هم بعد از صحبتهای پارسی نژاد از اهمیت انعکاس خبر انتشار این آلبوم موسیقایی در عرصه بین المللی گفت و تاکید کرد: اهمیت انجام چنین کارهای بزرگی می تواند در ابعاد بین المللی نیز مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که موسیقی ما دوره هایی در تاریکی بوده است که ما اطلاع چندانی جز اشاره های معدود در این زمینه نداریم. پس طبیعی است که با این پیش زمینه نمی توان انتظار بین المللی شدن موسیقی ایرانی را داشت.

    رییس هیات مدیره خانه موسیقی ادامه داد: جهش هایی طی این ۵۰ سال در موسیقی ما ایجاد شده که باعث ایجاد امکاناتی برای موسیقی ایرانی شد. البته این امکانات آنچنان گسترده نیست از این جهت ما باید بتوانیم موسیقی خودمان را با زبان بین المللی ارائه دهیم تا بتوانیم حضور خوبی در عرصه های جهانی داشته باشیم. کشورهایی چون چین و هند در موسیقی شرقی توانستند به توفیقات زیادی دست پیدا کنند و با زبان بین المللی موسیقی سنتی کشور خود را معرفی کنند.

    احترام دنیا به ایرانی بیشتر می شود اگر…

    این آهنگساز در مراسم رونمایی آلبوم «بعد یازدهم» گفت: این بسیار مهم است که ما بتوانیم برای معرفی ظرفیت های خودمان ورود جدیدی پیدا کنیم و با زبان های دیگر وارد جریان بین المللی موسیقی شویم و این اعتبار ملت ایران را نشان می دهد. همین که بتوانیم ظرفیت ها را درک کنیم و اعتبارات را بشناسیم مطمئن باشید احترام دنیا نسبت به ایران و ایرانی بیشتر می شود.

    سریر تصریح کرد: هیچ شنونده ای در اروپا به طور دائم موسیقی هندی گوش نمی کند اما چرا این موسیقی توانسته جایگاه خوبی در دنیا برای خود کسب کند؟ به خاطر اینکه این موسیقی توانسته خود را خوب به جهان معرفی کند و من به شهرام و حافظ ناظری به خاطر انتشار این آلبوم جهانی تبریک می گویم. موسیقی این آلبوم باید به جهان معرفی شود چرا که بخشی از فرهنگ ملی و شرایط اجتماعی ماست.

    تولید این نوع آلبوم های موسیقی شهامت می خواهد

    لوریس چکناوریان آهنگساز و رهبر ارکستر نیز در این نشست با بیان اینکه تولید چنین آلبوم های موسیقایی شهامت می خواهد، گفت: با شنیدن بخشی از ملودی های این آلبوم موسیقایی در مراسم امروز تحت تاثیر قرار گرفتم. ما باید بدانیم که موسیقی زبان خداوند است. موسیقی هنری بی نهایت است. موسیقی یک اقیانوس بی کران است. موسیقی آسمانی است که پر از ستاره های مختلف است و این ستاره های بی نهایت همان گونه های مختلف موسیقی است که هر هنر مندی می تواند برای خود داشته باشد.

    وی افزود: همه حرف های موسیقایی باید با هم تفاوت داشته باشند و هرکسی هم برای این ایجاد تفاوت تلاش کند، فرد با شهامتی است که آمده و بدون تقلید کاری را انجام داده که خیلی از هنرمندان شهامت انجام آن را ندارند. اما حافظ ناظری آمده و با ساخت این آلبوم موسیقایی شهامت خوبی از خود نشان داده است و من برای او آرزوی موفقیت می کنم.

    بین پسرم و دیگران تفاوتی قائل نشدم

    شهرام ناظری که به عنوان خواننده یکی از قطعات در این آلبوم حضور داشت با تشکر از همه کسانی که در این مراسم شرکت کرده بودند، گفت: این مجموعه حاصل تلاش و کوشش جوانی است که می خواهد حرف تازه ای را که از نگاهش به موسیقی ایران نشات می گیرد، معرفی می کند. البته موسیقی اگر به اصالت ها پایبند نباشد به بیراهه خواهد رفت که حافظ نیز تلاش کرده این موضوع را مد نظر خود قرار دهد و با استفاده از  لحنی متفاوت موسیقی مربوط به خودش را اجرا کند. این مجموعه کار مستقلی است که حافظ آن را از روی اثر دیگر کپی نکرده است.

    شهرام ناظری گفت: خانواده ما کاملا یک خانواده موسیقایی است پس طبیعی است که حافظ ناظری هم در چنین خانواده ای به فراگیری موسیقی مشغول باشد. این در حالی است که وی بعد از عزیمت به کشور آمریکا تلاش کرد با فراگیری موسیقی کلاسیک غرب و دوره هایی که دراین زمینه گذارند کارهایی را درباره موسیقی انجام دهد.

    شوالیه آواز ایران ادامه داد: حافظ در این آلبوم تلاش کرد تا با تلفیق موسیقی شرق و غربی و آنچه در ورای موسیقی ایرانی در آنجا آموخته اثری را ارائه دهد که می تواند در نوع خود اثر متفاوتی به حساب آید.

    این خواننده موسیقی ایرانی تصریح کرد: همه من را می شناسند که بین پسرم و کسانی که شایسته حمایت هستند تفاوتی قائل نمی شوم پسر من زمانی می توانست در عرصه موسیقی حضور داشته باشد که توانایی این حضور را نیز دارا باشد در غیر اینصورت من هیچ گاه از او حمایت نمی کردم.

    همواره به این فکر می کردم که مقلد پدرم نباشم

    حافظ ناظری خواننده و آهنگساز آلبوم «بعد یازدهم » هم در این مراسم گفت: از وقتی این کار را شروع کردم هیچوقت فکر نمی کردم روزی بتوانم آن را به پایان برسانم چون هر روز وسعت این پروژه بیشتر و بیشتر می شد و امروز بسیار هیجان زده و احساساتی ام که این کار تمام شده و من دور تازه ای از زندگی خودم را شروع کردم.

    این خواننده جوان ادامه داد: با وجود اینکه من صد در صد در یک خانواده کاملا سنتی حضور داشتم اما همیشه به خاطر حضور پدرم یک ضمیر ناخودآگاه در من وجود داشت که مقلد او نباشم .ضمن اینکه رفتن من به نیویورک در سن ۱۹ سالگی و آشنا شدن با یک موقعیت جهانی آن هم در فرهنگی ترین پایتخت جهان باعث شد که دستاوردهای خوبی از موسیقی ایرانی و تلفیق آن با موسیقی دنیا به دست آورم.

    به اندازه یک دنیا حرف دارم

    خالق آلبوم «بعد یازدهم » با بیان اینکه من برای ورود به موسیقی دنیایی حرف دارم، خاطر نشان کرد: این اثر، یک اثر موسیقایی صرف نیست. این آلبوم سعی کرده با جمع آوری ایده های هنری که در ذهنم وجود داشته نوعی نگاه متفاوت از موسیقی ایرانی را به مخاطبان جهانی ارائه کند. من در تولید هر قسمت از این آلبوم موسیقایی سوالاتی از موسیقی ایرانی را در خود به عنوان یک دانش آموز موسیقی مطرح می کردم و در هر قسمت به همان سوالات جواب می دادم.

    وی گفت: هدف من یک هدف ملی است. البته که من خود را قطره ای از موسیقی بیکران ایرانی می دانم که دوست دارم در کنار سایر هنرمندان این رشته دست به دست هم دهیم و به سمت جهانی شدن موسیقی ایرانی حرکت کنیم. موسیقی کار من شبیه هیچ موسیقی نیست که تا به حال شنیده اید. من در تولید این آلبوم با هیچکس رقابت نکردم من فقط سعی کردم به سهم خود تاریخ کهن و باستانی ایران را به جهان معرفی کنم.

    ما ایرانی ها در هنر از هم جداییم

    ناظری در بخش دیگری از صحبتهای خود تصریح کرد: متاسفانه ما هنرمندان ایرانی از هم جدا هستیم و این داستانی است که در بین هنرمندان دیگر کشورها وجود ندارد و من امیدوارم از این پس با حضور شما بزرگان موسیقی با هم متحد شویم و دست به خلق آثاری بزنیم که در شان ایران و ایرانی است.

    این هنرمند به انتشار آلبوم بعد یازدهم اشاره کرد و گفت: بسیار دوست دارم که شما هنرمندان بزرگوار حوزه موسیقی این اثر را بشنوید و نظرات خود را به من بگویید. این سمفونی رومی براساس نام مولانا نیست بلکه اسم پروژه است که سعی کرده با آمیزش فرهنگ شرق و غرب که در آن از لغت سمفونی به عنوان سمبل فرهنگ موسیقایی غرب برگرفته از واژه سمفونیا و مولان به عنوان اسطوره و سمبل فرهنگ مشرق زمین برای این پروژه استفاده شده است.

    منتظر آثار بعدی پروژه سمفونی رومی باشید

    ناظری افزود: آلبوم «بعد یازدهم» اولین اثر از پروژه سمفونی رومی است که در ایران به نام بعد یازدهم و در خارج از کشور به عنوان «نا گفته» عرضه خواهد شد. این پروژه در قالب چهار فصل موسیقایی درباره آفرینش انسان شامل آغاز سفر الهی انسان، رسیدن به زمین، نگاه انسان به یگانه هستی و در نهایت برگشت جاودانه به انتهایی که خود آغازی دوباره است، خواهد بود. این اثر از معدود آثاری است که از لحاظ آواز، آهنگسازی و ارکستراسیون یک حرکت تازه در موسیقی است.

    وی در بخش پایانی صبحتهای خود گفت: امیدوارم در حد بضاعت خود قدم هایی را برای معرفی ایران به دنیا برداشته باشم. پس منتظر من باشید چون این کار اولین اقدام من برای معرفی شایسته کشور ایران به دنیاست.

    مهدی آذرسینا، داریوش پیرنیاکان، رامبد صدیف، داود گنجه ای، نادر مشایخی، هومان اسعدی، علی ترابی، حمیدرضا عاطفی و رسول خادم از جمله مهمانان ویژه مراسم رونمایی از آلبوم «بعد یازدهم» حافظ ناظری بودند.

    https://musiceiranian.ir/?p=50678
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *