×
×

پس از تقدیم دومین «تندیس مهر» حقوق‌بشر به شوالیه آواز ایران

  • کد نوشته: 48978
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۹ام بهمن ۱۳۹۲
  • ۳ دیدگاه
  • سالن پیر کشتی پایتخت به صدای طبل‌وبوق هواداران این ورزش باستانی عادت کرده؛ اما طنین آواز «شوالیه موسیقی ایران»، این سالن را در غروب هفدهمین روز بهمن به فضایی دیگر برد.
    + ناظری با همراهی  گروه «ریتم» از کشور آذربایجان به اجرا پرداخت

    پس از تقدیم دومین «تندیس مهر» حقوق‌بشر به شوالیه آواز ایران
  • 1011264_667213369984693_1803400163_nموسیقی ایرانیان: سالن پیر کشتی پایتخت به صدای طبل‌وبوق هواداران این ورزش باستانی عادت کرده؛ اما طنین آواز «شوالیه موسیقی ایران»، این سالن را در غروب هفدهمین روز بهمن به فضایی دیگر برد.

    آنهایی که برای شرکت در مراسم افتتاحیه جام کشتی جهان‌پهلوان تختی به این سالن در ضلع شمالی پارک شهر آمده بودند، فقط شاهد هماوردشدن حریفان با هم نبودند. اولین کسانی بودند که شهرام ناظری را روی تشک دیدند و همان‌ها با فریاد «ناظری، ناظری دوستت داریم»، از شوالیه آواز قدردانی کردند. این قدردانی با آویختن «مدال تختی» بر سینه شهرام ناظری کامل شد تا این خواننده بعد از دریافت تندیس مهر حقوق‌بشر سال ۹۲، مدال جهان‌پهلوان تختی را هم بر سینه خود لمس کند.

    مراسم، ساعت ۱۶ روز پنجشنبه در حضور پیشکسوتان کشتی، مسوولان فدراسیون و هنرمندانی چون لوریس چکناواریان در سالن شهدای هفتم‌تیر برپا شد. ناظری در این اجرا، در حالی که گروه «ریتم» از کشور آذربایجان به آهنگسازی «ناطق شیرین‌اف» او را همراهی می‌کردند روی تشک رفت.

    پس از به‌صدا درآمدن «کوس» یا همان طبل بزرگ، بر تشک کشتی به رسم پهلوانی بوسه زد و در ادامه برای تماشاچیان شاهنامه‌خوانی کرد: «نمیرم از ین پس که من زنده‌ام/ که تخم سخن را پراکنده‌ام» او در این بخش، شاهنامه‌خوانی خاص خود را که در پی تحقیقات فراوان به آن رسیده، اجرا کرد. گروه «ریتم» در این اجرا از چند ساز کوبه‌ای، طبل، بالابان و گارمان استفاده می‌کرد؛ گروهی که همه نوازندگانش در چند برنامه بین‌المللی مقام اول را کسب کرده‌اند. اما هدیه ویژه ناظری به حاضران سالن، «نقالی» او بود.

    ناظری در این بخش از اجرایش، سه‌بیت از دکتر صادقی را که در مدح جهان‌پهلوان تختی سروده شده، خواند: «جهان‌پهلوان تختی نامدار/ ز مردی بشد پهلوان روزگار؛ ز نامش بشد نام ایران بلند/ برافراشته شد پرچم ارجُمند؛ نشانی شد اندر میان مهان/ بزرگان کشتی به گرد جهان… در ادامه آواز شوالیه، هنرنمایی نوازنده تمبک گروه «ریتم» از جمله بخش‌هایی بود که بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت.

    پس از پایان اجرا، منصور برزگر پیشکسوت کشتی و علیرضا حیدری، دارنده مدال برنز المپیک و نایب‌رییس فدراسیون کشتی با حاضرشدن روی تشک، با اهدای مدال جام تختی از ناظری تقدیر کردند. شهرام ناظری که ۱۰سال پیش هم با همراهی ارکستر سمفونیک تهران به رهبری زنده‌یاد فریدون ناصری برای جهان‌پهلوان تختی خوانده بود پس از مراسم درباره این اجرا گفت: «به دلیل علاقه شخصی که به جهان‌پهلوان تختی دارم، ابیاتی از شاهنامه به شیوه شاهنامه‌خوانی و نیز چند بیت درباره این اسطوره پهلوانی سرزمین‌مان را در جمع کشتی‌گیران اجرا کردم. جا دارد از آقای رسول خادم، ورزشکار با اخلاق بابت این برنامه تشکر کنم. این اجرا به دعوت ایشان و هماهنگی آقای پیروزپی انجام شد.»

    این خواننده همچنین درباره گروه آذربایجانی که وی را همراهی کردند، افزود: «گروه «ریتم» در کار خود بسیار قوی است و من هم به همین دلیل با آنها روی صحنه رفتم. البته سالن اشکالاتی در زمینه صدابرداری داشت که کیفیت کار را قدری پایین آورد. با این حال بسیار خرسندم که در این مراسم به یاد جهان‌پهلوان تختی روی تشک قطعاتی را اجرا کردیم.»

    ناظری در حالی مدال تختی را در این روز دریافت کرد که اوایل هفته گذشته دومین «تندیس مهر» حقوق‌بشر را به پاس خدمات انسان‌دوستانه و حقوق‌بشری در کرمانشاه دریافت کرد. سال گذشته در نخستین مراسم اهدای تندیس مهر، این نشان حقوق‌بشری به «پرویز پرستویی» اهدا شده بود.

    https://musiceiranian.ir/?p=48978
       
    برچسب ها شهرام ناظری

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *