×
×

موسیقی فیلم چاردیواری

  • کد نوشته: 467
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۸ام فروردین ۱۳۸۹
  • ۰
  • همزمان با آغاز نوروز ماراتن سریالهای نوروزی ،فیلمها و برنامه های ویژه نوروزی هم آغاز شد ،تا در کنار فضای مفرح و سرگرم کننده آنها ،اهداف دیگری نظیر :پیامهای فرهنگی -اخلاقی،معرفی آداب و رسوم ملی ایران ،زنده نگه داشتن سنتهای ایرانی و …دنبال شود. در این بین سریال “چاردیواری” ساخته “سیروس مقدم” از ابتدای نوروز […]

  • همزمان با آغاز نوروز ماراتن سریالهای نوروزی ،فیلمها و برنامه های ویژه نوروزی هم آغاز شد ،تا در کنار فضای مفرح و سرگرم کننده آنها ،اهداف دیگری نظیر :پیامهای فرهنگی -اخلاقی،معرفی آداب و رسوم ملی ایران ،زنده نگه داشتن سنتهای ایرانی و …دنبال شود.

    در این بین سریال “چاردیواری” ساخته “سیروس مقدم” از ابتدای نوروز امسال از شبکه اول سیما به روی آنتن رفته است و رفته رفته می رود تا جای خود را میان مخاطبان خود پیدا کند.اما جدای از بررسی نقاط ضعف و قوت این سریال که فرصت و مجالی دیگر لازم دارد،موسیقی این سریال از نکات برجسته و قابل تاملی است که توانسته انتظارات قابل توجهی را برآورده کند.

    آریا عظیمی نژاد که از آهنگ سازان جوان و خوش آتیه کشورمان می باشد،بار دیگر در این سریال توانست توانایی های خود را آنهم با انتخاب موسیقی فولکلوریک برای این سریال به اثبات برساند.

    سالهاست که موسیقی صدا وسیما به دلایل گوناگون مورد انتقاد جدی بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است ،اما در شرایطی که موسیقی فولکلور ایران در آستانه فراموشی است و رسانه ملی در معرفی و زنده نگه داشتن این نوع از موسیقی اقدام شاخصی انجام نداده است ،به نظر می رسد انتخاب بجا و قابل توجه موسیقی فولکلور با ویترینی از بکار بردن سازهای اصیل و بومی ایرانی برای یک سریال،آنهم با خیل عظیم بیننده ،حرکتی قابل ستایش است خصوصا اینکه موسیقی یک سریال در جذب و یا دفع مخاطبش بسیار موثر می باشد.

    عظیمی نژاد که ساخت موسیقی فیلم “میم مثل مادر “به کارگردانی زنده یاد رسول ملاقلی پور را در کارنامه کاری خود دارد در این سریال همچون سایر آثارش ساختار درست موسیقی علمی را رعایت کرده و با توجه به اینکه به‌درستی هارمونی را می شناسد ،در موسیقی این سریال ،هر ترکیب‌بندی و ریتمی را سر جای خودش قرار داده است، که این ویژگی بر می گردد به شناخت قابل توجه آهنگ سازش.

    به نظر می رسد عظیمی نژاد در این سریال از چاردیواری موسیقی تکراری غربی خارج شده و این حرکت فتح بابی است برای انتخاب موسیقی ملی و مقامی برای سریال های ایرانی.

    بیوگرافی :

    آریا عظیمی نژاد در پنجم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۲ در شهر تهران دیده به جهان گشود . وی از کودکی نزد پدر و پدر بزرگان خود با موسیقی آشنا شد و از ۱۴ سالگی نوازندگی سه تار را نزد اساتیدی چون جلال ذوالفنون ، محمود تاجبخش و علی اصغر زند وکیل آغاز کرد . می توان از اولین فعالیت های هنری آریا حضورش را در تله تئاتر “خانه عروسک ها” (نه به عنوان آهنگ ساز بلکه به عنوان بازیگر ) نام برد. قصه از این قرار بود که که در سال ۱۳۶۰ آریا و خواهرش پوپک به همراه پدرشان جمشید عظیمی نژاد (اکبر نمایشی) در این تئاتر ماندگار و خاطره انگیز نقش آفرینی کردند.

    سر انجام آریا تحصیلات خود را در رشته ی موسیقی در دانشگاه آزاد اسلامی نزد اساتیدی چون : فرهاد فخرالدینی ،مصطفی کمال پور تراب و دکتر حسن ریاحی ادامه داد و موفق به دریافت مدرک لیسانس در این رشته شد .

    ساخت موسیقی سریال های “آخرین گناه”و “او یک فرشته بود”و همچنین فیلمهای سینمایی “میم مثل مادر “، “فرزند خاک “و “بیداری رویاها”از شاخص ترین آثار او به شمار می روند.

    https://musiceiranian.ir/?p=467
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *