×
×

آلبوم‌هایی که از پاییز به زمستان رسیدند

  • کد نوشته: 438441
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۹ام دی ۱۴۰۲
  • ۰
  • اگرچه فرآیند تولید آلبوم موسیقی طی سال‌های اخیر به نسبت دوره‌های قبلی روند رو به کاهشی را طی کرده، اما تعدادی از هنرمندان حوزه‌های مختلف موسیقی در این فرآیند همچنان حضور فعالی دارند.
    آلبوم‌هایی که از پاییز به زمستان رسیدند
  • علیرضا سعیدی: اگرچه فرآیند تولید آلبوم موسیقی طی سال‌های اخیر به نسبت دوره‌های قبلی روند رو به کاهشی را طی کرده، اما تعدادی از هنرمندان حوزه‌های مختلف موسیقی در این فرآیند همچنان حضور فعالی دارند.

    روند تولید و توزیع آلبوم‌های موسیقی طی سال‌های اخیر به دلیل تغییر فرآیند تولید، بازاریابی و فروش محصولات موسیقایی در نظام اقتصادی موسیقی ایران روند رو به کاهشی بوده که بسیاری از تهیه‌کنندگان و ناشران این عرصه را به دلیل کاهش هزینه‌های تولید به سمت تولید و توزیع تک‌آهنگ هدایت کرده است. شرایطی که نه تنها در ایران که به نظر می‌آید در تمام دنیا وارد چنین مسیری شده که گویی تک‌آهنگ به لحاظ اقتصادی و همچنین تغییر نگرش ذائقه مخاطبان از شکل منطقی‌تری برخوردار است و می‌تواند با طیف بیشتری از مخاطبان ارتباط برقرار کند.

    این روند زمانی شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد که حاصل توزیع این تک‌آهنگ‌ها که دیگر در قالب آلبوم هم نمی‌گنجد، می‌تواند بهانه مناسبی برای برگزارکننندگان کنسرت‌ها به‌ویژه در حوزه موسیقی پاپ باشد، که هر چند وقت یک بار بهانه‌ای برای ارایه تک‌آهنگ‌های جدید در فهرست آهنگ‌های مورد نظر کنسرت خواننده مورد نظرشان برای ایجاد حس تنوع باشند. فرآیندی که حداقل در کشورمان روند رو به رشدی را طی کرده و بسیاری از خوانندگان و تهیه‌کنندگان برای ارایه آثار جدیدشان به این روش زمان‌بندی شده در توزیع تک‌آهنگ روی آورده‌اند. فرآیندی که بی‌تردید موجب شده تا انتشار آلبوم به ویژه در حوزه موسیقی پاپ دیگر محلی برای اعراب نداشته باشد.

    آنچه اکنون درفرآیند تولید آلبوم‌های موسیقی به معنای واقعی کلمه «آلبوم» پیش روی مخاطبان قرار گرفته، تقریباً از سیکل توزیع فیزیکی مجموعه‌های موسیقایی عبور کرده و همان راه باریکه‌ای که در این حوزه آن هم عمدتاً در حوزه‌های غیر از موسیقی پاپ دیده می‌شود، توزیع مجازی آلبوم‌ها از طریق سامانه‌های پخش ایرانی و خارجی است که خوشبختانه موضوع توزیع بین‌المللی از روند رو به رشد خوبی به نسبت سال‌های گذشته برخوردار بوده است. شرایطی که می‌تواند کورسوی امیدی در کاهش چشمگیر تولید آلبوم‌های موسیقی باشد تا شاید هم به لحاظ معرفی موسیقی ایرانی به دنیا و هم مباحث اقتصادی بتواند بازوی کمکی به حساب آید.

    طبیعتاً به غیر از فعالیت ناشران کم‌تعدادی که همچنان در حوزه تولید آلبوم فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند و همچنین هدایت‌شدن فرآیند موسیقی به سمت تولید آهنگ نمی‌توان آن‌چنان که باید برای بازگشت به دوران طلایی آلبوم‌های موسیقی امیدوار بود. شرایطی که اگر بخش دولتی موسیقی می‌توانست نسبت به انتخاب و خرید آلبوم‌های مهم و ارزشمندی که دارای ارزش‌های فنی و موسیقایی بهتری هستند اقداماتی انجام می‌داد و این بسته‌های موسیقایی را در اختیار مجموعه‌های موسیقایی و آموزشی و دیگر مجراهای توزیع قرار می‌داد شاید می‌توانستیم به بهتر شدن اوضاع امیدواری بیشتری داشته باشیم. فرآیندی که می‌دانیم پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد اما می‌تواند با اندکی برنامه‌ریزی و خلاقیت راه‌گشای موثری برای بیرون آمدن انبوه آلبوم‌های خوبِ تولیدشده در انبارهای ناشران باشد.

    آنچه می‌خوانید گزارشی از معرفی آلبوم‌های منتخب موسیقی از اوایل آبان تا نهم دی ۱۴۰۲ است که توسط هنرمندان عرصه‌های مختلف موسیقی پیش روی مخاطبان قرار گرفته‌اند. آلبوم‌هایی که این بار در میان آن‌ها در یکی از استثنایی‌ترین شرایط نام ۲ خواننده مطرح پاپ نیز دیده می‌شود که تلاش کرده‌اند به سبک و سیاق قدیم این بار در قالب آلبوم به معرفی آثار خود بپردازند.

    «رمز و راز ساز»؛ شنیدن یک فضای صوتی پرطرفدار

    «رمز و راز ساز» عنوان یکی از تازه‌ترین محصولات منتشرشده در بازار موسیقی که اوایل آبان با نوازندگی ویولن جهانشاه برومند، نوازندگی پیانو پویان آزاده و نوازندگی تمبک محمدرضا طیار در دسترس علاقه مندان موسیقی بی‌کلام قرار گرفت.

    «گلنار» به آهنگساز مجید وفادار همراه با قطعات بداهه، «از خون جوانان وطن» اثر عارف قزوینی، «راز خلقت» به آهنگسازی انوشیروان روحانی، «ساری گلین» ملودی آذری – قفقازی، «کعبه دل‌ها» اثر حبیب‌الله بدیعی، «بداهه‌نوازی دو ضربی» در بیات اصفهان و راجه، «او نیامد» اثر اکبر محسنی با قطعات بداهه و ملودی کردی، «عاشقانه» اثر جهانشاه برومند و «بداهه‌نوازی دو ضربی» در شور و دشتی با چهار مضراب اثر حبیب‌الله بدیعی قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

    میرعلیرضا میرعلی‌نقی پژوهشگر موسیقی با نوشته‌ای به نام «خطی بین تصرف وفاداری» درباره آلبوم نوشته بود: در این آلبوم گفت‌وگویی بین ۲ ساز، از ۲ نسل متفاوت را شاهد هستیم. قطعات از نغمه‌هایی انتخاب شده‌اند که نسخه با کلام‌شان شهرتی دست کم بیش از ۵۰ سال دارند. اجراهای حاضر، کپی برابر اصل اجراهای قدیمی نیستند؛ اما در آن‌ها دخل و تصرف هم به آن اندازه نشده که شنونده نتواند آن‌ها را بشناسد. اجراها بر اساس حافظه و قریحه و مهارت‌های نوازندگی هستند نه بر اساس نت‌نویسی و تمرین‌های مداوم و اجرای مو به موی صداهای نوشته شده‌اند.»

    «نوشتم دوستت دارم»؛ شنیدن سروده‌های شاعر خاطره‌ها

    آلبوم صوتی «نوشتم دوستت دارم» سروده مصطفی رحماندوست و زهرا دری‌سده، آهنگسازی و تنظیم صابر جعفری در گروه سنی کودک توسط واحد موسیقی اداره‌کل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

    آلبوم «نوشتم دوستت دارم» شامل ۱۳ قطعه با نام‌های «اون کیه!؟»، «نوشتم دوستت دارم»، «جوجه نوک طلا»، «لالایی»، «شب ماندنی نیست»، «نقاشی من»، «صد دانه یاقوت»، «دنیا بزرگ و زیباست»، «پس باز نغمه سر کن»، «باز هم بازی» و «دوستی شیرین است» سروده مصطفی رحماندوست، «مامان مهربون من» سروده زهره دری‌سده و «آدم برفی» سروده عبدالرحمن ذکایی است که با آواز ایرانی سعید حکیم‌زاده اجرا می‌شود.

    صابر جعفری نوازنده پیانو، آکاردئون، سنتور و سازهای الکترونیک، نوید قزوینه نوازنده تار و کمانچه، داریوش مشگین نوازنده گیتار الکتریک، عطیه پدیدار نوازنده فلوت رکوردر، علی معین‌السادات نوازنده تمبک و دف و سازهای کوبه‌ای، علی رضوانی نوازنده گیتار نایلون گروه اجرایی این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

    خوانندگان کودک و نوجوان این آلبوم صوتی موژان و مهتاب اسدآبادی و هومان حکیم‌زاده هستند و خوانندگان کر این اثر را فریبا اسدی، مینا و مریم جعفری، نسیم قره‌داغی، صادق جعفری، عطیه پدیدار، حمیدرضا رامیار، علیرضا قادر، مهدی نائینی، علی رضوانی، مرجانه مدنیان و صابر جعفری بر عهده داشته‌اند.

    «عکس تو»؛ شنوندگان عزیز این آلبوم کامپیوترندارد

    نخستین قطعه از آلبوم EP گرشا رضایی بنام «یه روز…» که برای اولین بار با ارکستر بزرگ تولید شده است، منتشر شد.

    گرشا رضایی با انتشار نخستین اثر از این آلبوم، توضیح داده است: آلبوم «یه روز…» بازگشتی است واقعی به پنج دهه قبل و موسیقی واقعی. مخصوصاً در دوره‌ای که موسیقی پاپ در ایران به سمتی رفته که دیگر راه برگشتی برای آن نیست و خاص و عام با بدترین ادبیات از آن یاد می‌کنند.

    موسیقی پاپ در همه دوره‌های هنری ایران از احترام و عزت ویژه‌ای برخوردار بوده است ولی ما متاسفانه در دوران معاصر، دقیقاً برعکس همه دوره‌ها در حال پس‌رفتن هستیم. بزرگان موسیقی لاله‌زاری که به هر حال موسیقی آن‌ها در تاریخ موسیقی ایران موسیقی دم‌دستی و سطحی به شمار می‌رفت، در همان زمان هم برای تولید آثارشان از موسیقی آنسامبل و گروه بزرگ نوازندگان سرشناس استفاده می‌کردند. اما ما در دوره معاصر، حتی از سوی بزرگان این دوره هم به کامپیوتر و کلک پناه برده‌ایم. من در آلبوم «یه روز…» سعی کرده‌ام با نگاهی جدی به موسیقی ایرانی برگردم و ادای دینی کنم به بزرگان این حوزه که با خون دل این سیاق و مشی را در تاریخ موسیقی ایران پیش برده‌اند و تلاش کرده‌اند که موسیقی جدی زنده بماند.

    در ایران آلبوم من اولین آلبوم است که در این حجم و با این سازبندی و به صورت آنسامبل ضبط و تولید شده است. تاکید من برای اولین بودن، تنها به دلیل برخی سوتفاهم‌هاست که پیش از انتشار آلبوم متاسفانه شاهداش هستیم و گاهاً در جهت تخریب این اثر استفاده شده است. هیچ خبری از کامپیوتر، سیتی سایزر، افکت و نرم افزار در این آلبوم نیست و هر چه که هست آکوستیک است و بدون ویرایش.

    «زنبورک»؛ موسیقی ایرانی برای کودکان ایرانی

    «زنبورک» هم عنوان یکی دیگر از آلبوم‌های منتشر شده در بازار موسیقی بود که آبان ماه امسال برای گروه سنی کودک و نوجوان پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

    سروش حاتمی‌آذر مدیر هنری و سازنده این آلبوم در توضیحات تکمیلی این پروژه آورده است:

    آلبوم زنبورک، حاصل سال‌ها پژوهش و جست‌وجو در راستای تولید و اجرای «موسیقی ایرانی برای کودکان ایرانی» است.

    امروز به یقین می‌توانم بگویم که انگیزه اصلی این امر، ریشه در دوران کودکی‌ام دارد. آن منِ کودک، همراه با آوازها، لالایی‌ها، کتاب‌خوانی‌ها و قصه‌های مادرم، همچون پرنده‌ای کوچک به پرواز خیال و واقعیت در می‌آمدم و پدرم با در هم آمیزی آنها با طرح و رنگ و تصویر و عکس و سینما و موسیقی و انیمیشن و نقاشی‌هایش به تک‌تک تصاویر خیال‌انگیرم جان می‌بخشید. بدیهی است اگر نبود این همه کِشش و کوشش آن دو، چنین بذری در جانم سبز نمی‌شد.

    خوب به یاد دارم که از سال ۱۳۷۳ وقتی به عنوان معلم هنر کودکان مشغول به کار شدم، تنها سرمایه‌ام همین جوشش و عشقی بود که مادر و پدر در من نهادینه کردند. حال پس از ۲۹ سال پژوهش و تولید در عرصه هنر و شعر کودک، ساخت ملودی، نوازندگی انواع سازها، تنظیم قطعات موسیقی، اجرای کنسرت برای کودکان، ثبت و ضبط آثار موسیقی، یک‌یک قطعات این مجموعه با حساسیت ویژه‌ای انجام‌شده است تا از این گذر، هم در روح و جان کودک تاثیر بگذارد، هم به موسیقی ملی و ایرانی در این عرصه پیشنهادهایی داده باشم و هم مقبول اهل موسیقی، والدین و کودکان سرزمینم باشد.

    «شنیدن خاطرات جوانیم»؛ هوشنگ کامکار و انتشار آلبوم به جای مانده از کرونا

    آلبوم «خاطرات جوانیم» با آهنگسازی و تنظیم هوشنگ کامکار منتشر شد. این آلبوم شامل ۶ قطعه است که برای ارکستر سمفونیک و سازهای ایرانی نوشته شده است.

    در این آلبوم ارسلان کامکار به عنوان نوازنده ویولن و ویولن آلتو، اردشیر کامکار به عنوان نوازنده کمانچه و همچنین علی جعغری پویان و سهراب برهمندی به عنوان نوازنده ویولن آلتو هنرنمایی کرده‌اند. ضمن اینکه هنرمندان دیگری از جمله نگار نوراد نوازنده ویولنسل و احسان امامی نوازنده تار و همچنین کیوان نولاچینی نوازنده دوتار در این آلبوم حضور دارند. ضمن اینکه صدابرداری و مسترینگ «خاطرات جوانیم» هم توسط سیاوش کامکار در استودیو سیا انجام شده است. ضمن اینکه مرتضی شمیسا گرافیست، سام شرف‌زاده مدیر رسانه‌ای و امین جهانگیری ناشر نیز دیگر عوامل اجرایی تازه‌ترین آلبوم هوشنگ کامکار هستند.

    در قسمتی از یادداشت نوشته شده در کاور آلبوم «خاطرات جوانیم» به قلم هوشنگ کامکار آمده است: بیش از یک سال است که انتشار این آلبوم بنا به دلایل مختلف در جهان و شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاده بود ولی اکنون منتشر می‌شود. در اینجا با احترام به آهنگسازان ایرانی توصیه می‌کنم برای پیشرفت موسیقی ملی ایران می‌توانند از تمام تکنیک‌ها و عوامل رایج موسیقی غربی در جهان امروزین چه موسیقی مدرن و چه پست مدرن و غیره در آثار خود استفاده کنند به‌شرطی که هویت ملی موسیقی ما در آن به‌صورتی منطقی و اصولی به کار رود. نه اینکه صرفاً موسیقی مدرن و دودکافونیک یا سریال و یا اولترا مدرن بنویسند که به‌نظر من نه تنها در ایران بلکه در جهان هم چندان مورد توجه قرار نخواهد گرفت و کار جدیدی نخواهد بود. اگر چنان چه از موسیقیدانان مدرن غربی و آمریکایی بهتر نوشتند و تقلیدی ناقص از آنها نبود، شاید آثارشان مورد توجه عده‌ای خاص از مردم جهان قرار گیرد ولی هیچ کمکی به پیشرفت فرهنگ موسیقی ملی ایران نخواهد کرد.

    نام اثر «خاطرات جوانیم» بدین دلیل انتخاب شد که تفکرات موسیقایی من همیشه توام بوده با موسیقی ملی و سنتی ایران چه در محیط خانواده‌ام و چه سال‌هایی که با محمدرضا لطفی و دیگر هنرمندان زندگی کردم و نیز تحصیلاتم در خارج از کشور که اصولی‌تر با تکنیک‌های موسیقی کلاسیک غربی و پیشرفت‌های آن از نزدیک آشنا شدم. در نتیجه محتوی این اثر یادبودی است از این دوران با تمرکز بر دو شیوه مختلف موسیقایی.

    «آتش»؛ شنیدن یک دونوازی متفاوت از دو هنرمند شناخته شده

    آلبوم «آتش» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار موسیقایی است که طی روزهای اخیر به آهنگسازی و نوازندگی سه‌تار ابوسعید مرضایی و نوازندگی تمبک فربد یداللهی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

    آلبوم موسیقی «آتش» مشتمل بر ۱۵ قطعه موسیقایی به نام‌های «ایوار»، «آتش بر مهر»، «آتش افشان»، «آتش جان»، «شب»، «آتش و باد»، «آتش و باران»، «آتش و اشک»، «شبگیر»، «پگاه»، «پیام»، «شعله»، «بامداد» و «بدرود باید رفت» است که در ژانر موسیقی بی‌کلام تقدیم شنوندگان موسیقی ایرانی شده است.

    میرعلیرضا میرعلی‌نقی پژوهشگر موسیقی ایرانی درباره این آلبوم نوشته است: «با این آلبوم، چهارگانه ابوسعید مرضایی، کامل می‌شود: منظومه‌ای کاملاً موسیقایی و سرشار از شاعرانگی که با نگاه به چهار عنصر اصلی طبیعت (خاک، آب، باد و آتش) ساخته و اجرا شده است.

    برای من که شنونده آغاز تا انجام چهارگانه‌های ابوسعید مرضایی بوده‌ام، اهتمام هنرمندانه مولف در این آخرین آلبوم، به روشن‌ترین شکل ممکن در ارتباط‌گیری با مخاطب خاص خود رسیده است. چیرگی در نوازندگی با تبحر در صدابرداری که در دنیای حرفه‌ای امروزی لازمه همدیگرند. استفاده دلنشین از آکُردهای حاوی رنگ موسیقی ایرانی، اجرا در سه خط هم‌زمان همراه با سایه روشنی از کنترپوانی اندک و اندازه، توجه به داینامیک صداها، فرم‌های سنجیده و ساده، غنای قابل توجه نغمه‌های لطیف و پرعاطفه و دور از حس آمیزی‌های سطحی تنوع اوزان به کار گرفته شده، تعادل نیکو در استفاده از کاراکترهای‌سازی و آوازی و نگهداری سطح هنری کار در تمام شیارها این آلبوم را در نظر نگارنده، نمونه‌ای از تلاش هنری معرفی می‌کند.»

    «همه ایرانم»؛ انتشار وصیت نامه هنری آقای آهنگساز

    «همه ایرانم» عنوان یکی از تازه‌ترین مجموعه‌های موسیقایی است که طی روزهای پیش رو به آهنگسازی کامبیزروشن روان و خوانندگی حسین نورشرق پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

    حسین نورشرق خواننده موسیقی ایرانی که طی ماه‌های گذشته آلبوم «آویشن و اندوه» را منتشر کرده بود، درباره این آلبوم توضیح داده است: آلبوم «همه ایرانم» به آهنگسازی کامبیز روشن روان و خوانندگی بنده بیش از چهار سال قبل در کنسرواتوار مسکو با ارکستر سمفونیک «لژی برو» و رهبری ارکستر جرمی والکر ضبط شده بود. این پروژه پس از طرح مراحل میکس و مسترینگ که توسط توحید وحید انجام گرفته، آماده انتشار و تقدیم به محضر مردم عزیز ایران است.

    وی افزود: کامبیز روشن روان این اثر را وصیت نامه هنری خود می‌داند و در آن علاوه بر حضور هنرمندان بین المللی، نوازندگان ایرانی چون چون آزاده امیری، حمید قنبری، علیرضا دریایی، لیلا ظهیرالدینی و پگاه زهدی حضور دارند.

    مراسم رونمایی از این آلبوم ساعت ۱۸ روز پنجشنبه نهم آذر با حضور تعدادی از هنرمندان و علاقه‌مندان موسیقی ایرانی در سالن جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

    «یادها»؛ احیای شیوه‌ای از نوازندگی به یاد بزرگترها

    آلبوم «یادها» در قالب اولین اثر رسمی مجموعه «یادها تریو» با هنرمندی احسان کلهر نوازنده ویولن، سهیل حسنوی نوازنده سنتور، امیر خیری نوازنده تمبک منتشر شد.

    «بیات اصفهان» مشتمل بر اجرای مقدمه اثر فضل الله توکل، «بداهه‌نوازی»، تصنیف «پریشان» اثر همایون خرم و «رِنگ اثر» اثر اسدالله ملک، «بیات ترک» مشتمل بر مقدمه اثر ابوالحسن صبا، «بداهه نوازی»، تصنیف «خاطره یک شب» اثر علی تجویدی، «رنگ» اثر اسماعیل مهرتاش، «سه گاه شوشتری» مشتمل بر «مقدمه قدیمی»، «بداهه نوازی»، تصنیف «تو بمانی» اثر پرویز یاحقی، «رِنگ» اثر عباس خوشدل، «دشتی» مشتمل بر مقدمه اثر اسدالله ملک، «بداهه نوازی»، تصنیف «کوچه باغ» اثر حسن یوسف زمانی و «رنگ» اثر موسی معروفی قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.

    در توضیحات تکمیلی این اثر موسیقایی آمده است: «نوازندگان این گروه از سال ۹۷ تاکنون فعالیت‌های موسیقایی مشترک خود را در قالب بداهه‌نوازی، کنسرت و انتشار چند تک‌آهنگ و موزیک‌ویدیو ارایه کرده‌اند. رویکرد گروه در این آلبوم، بازنوازی و اجرای آثاری از آهنگسازان قدیمی موسیقی ایرانی و احیای شیوه‌ای از نوازندگی است که در برنامه‌های رادیویی دهه‌ چهل و پنجاه از جمله «تک‌نوازان» و «گل‌ها» رواج داشته و عمدتاً بر پایه‌ بداهه‌نوازی استوار است.

    در این مجموعه آثار ماندگار و خاطره‌انگیزی از اساتید ابوالحسن صبا، موسی معروفی، علی تجویدی، همایون خرم، پرویز یاحقی، اسدالله ملک، فضل الله توکل، عباس خوشدل، اسماعیل مهرتاش و حسن یوسف زمانی در چهار مایه مختلف (بیات اصفهان، بیات ترک، سه‌گاه / شوشتری و دشتی) اجرا شده که هر دستگاه یا آواز، از چهار قسمت (پیش‌درآمد، بداهه آوازی، تصنیف و رنگ) تشکیل شده‌است.

    «شادوَش»؛ درس‌های مهم استاد درباره شادی

    آلبوم «شادوش» هم یکی از تازه‌ترین مجموعه‌های منتشر شده از محسن نفر هنرمند آهنگساز و نوازنده مطرح موسیقی ایرانی است که روز چهاردهم آذر توسط انجمن موسیقی ایران در تالار رودکی تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

    این آلبوم شامل قطعات بی‌کلام با عناوین «رِنگ چهارگاه»، «رِنگ افشاری فا»، «رِنگ شور لا»، «رِنگ ابوعطا»، «رِنگ دشتی می»، «رِنگ بیات ترک سُل»، «رِنگ افشاری»، «رِنگ شور»، «رِنگ اصفهان فا» است.

    محسن نفر آهنگساز و نوازنده آلبوم «شادوش» درمراسم رونمایی این آلبوم گفته بود:

    «این آهنگساز موسیقی ایرانی ادامه داد: در موسیقی ما که دربرگیرنده موسیقی عمیقی هم است، ریتم با کنکاش در ذهن ارتباط می‌گیرد. شاهد سخن من هم در رابطه با موسیقی ردیف ماست که ریتم ظاهری ندارد و اگر این ریتم درک شود اجرایی که از آن ریتم پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد اجرای استثنایی خواهد بود. البته از آن جهت که در مواقع نمایشی موسیقی، مخاطب آن مردم بودند، موسیقی‌هایی اجرا می‌شدند که به «رنگ» معروف شدند.

    موسیقی‌هایی که به نوعی معرف خوش پایان برنامه بود. اما شادی این ریتم قطعاً شادی نشات گرفته از هیجانات نیست. این شادی از نوع هیجانی نیست و بین قوه عاقله و قوه تمایلات ما معلق است و اگر شلنگ انداز و دست افشان می‌گذرد به «ناگهان» مربوط نیست بلکه به سرانجامی راه دارد که مسیر خوش را نوید می‌دهد.»

    «قاسم هنوز زنده است»؛ سندی برای عرض ارادت به آن جان گرامی

    نسخه دیجیتالی آلبوم «قاسم هنوز زنده است» از محصولات منتشر شده مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی چندی پیش بود که با همراهی تعدادی از هنرمندان موسیقی کشورمان پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

    «رقص و جولان» با شعر محمدمهدی سیار، آهنگسازی عماد توحیدی، تنظیم آرش صفدری و خوانندگی علیرضا افتخاری، «غیرت عشق» با شعر امید حسام، آهنگسازی و تنظیم نادر طاهری و خوانندگی محمد حشمتی، «دنیا دلتنگ است» با شعر حسین هدایتی، آهنگسازی و تنظیم میلاد بیضا و خوانندگی امیر حقیقت، «حاج قاسم سلام» با شعر امید حسام، آهنگسازی و تنظیم سامان مهدوی و خوانندگی صادق آهنگران، «انتظار» با ترانه میلاد عرفانپور، آهنگسازی امیر حقیقت، تنظیم امیرحسین اکبرشاهی و خوانندگی امیرحقیقت، «دو قاسم» با شعر میلاد عرفانپور، آهنگسازی عماد توحیدی، تنظیم آرش صفدری و خوانندگی سید محسن حسینی، «قاسم هنوز زنده است» با شعر میلاد عرفانپور، آهنگسازی و تنظیم محمدرضا چراغعلی و خوانندگی غلامرضا صنعتگر، «ققنوس» با شعر محمدمهدی سیار، آهنگسازی و تنظیم امیرحسین سمیعی و خوانندگی سید محسن حسینی، «پرده آخر» با شعر امید مهدی نژاد، آهنگسازی و تنظیم سعید چاووشی و خوانندگی امیرحسین سمیعی و «مرد میدان» با شعر مولانا، آهنگسازی و تنظیم محمدرضا چراغعلی و خوانندگی علیرضا افتخاری عنوان آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.

    میلاد عرفانپور شاعر و مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری درباره این آلبوم نوشته است: آلبوم موسیقی «قاسم هنوز زنده است» مجموعه قطعاتی است که به لطف خدا برای بنده خاص خدا، قاسم سلیمانی تولید شد. خدا را شاکریم که این قطعات و قطعات سرود که پیش از این در آلبوم «قهرمان من» منتشر شد، سندی است از تلاشی هرچند ناقابل و ناچیز برای عرض ارادت و اشتیاق به آن جان گرامی.

    یکی دیگر از نکاتی که در معرفی نسخه دیجیتالی آلبوم پیش روی مخاطبان قرار گرفته است، دلنوشته‌ای از شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی بود که نکات جالب توجهی در قالب یک نیایش قلبی را در برمی‌گیرد.

    «درخشش ابدی»؛ وقتی شنونده به یک سفر درونی دعوت می‌شود

    آلبوم «درخشش ابدی» عنوان یکی از آثار تازه منتشر شده درفرآیند تولید و فروش محصولات موسیقایی است که با نوازندگی پیانو و تنظین درن براتی مسیحی از هنرمندان جوان عرصه پیانو نوازی پیش روی شنوندگان موسیقی بی‌کلام قرار گرفته است.

    «رویا»، «ملت باشکوه»، «لک لک مهربان»، «رویای زیبا»، «دیگه دوستت ندارم»، «بهاری»، «ایروان بهاری»، «چشم های زیبا»، «پسران قهرمان»، «خوب من»، «آهنگ یک مبارز»، «اوه زیبایی»، «چقدراوه»، «ملودی عشق»، «آهنگ عاشقانه»، «گلها»، «سرزمین بومی» و «مثل نسیم» عنوان قطعاتی هستند که در این آلبوم پیش روی مخاطبان قرار گرفته‌اند.

    در توضیح این آلبوم آمده است: «آلبوم حاضرشامل نوزده اثر محلی و آشنا در فرهنگ موسیقایی ارمنی، با تنوع قابل توجهی در رنگ آمیزی هارمونی است. این آثار اغلب به صورت آوازی برای ساز پیانو تنظیم و با هارمونی‌های جذابی رنگ‌آمیزی شده است تا بیش از پیش در ذهن مخاطب بدرخشند.

    نامگذاری اثر به عنوان «درخشش ابدی» به منظور ایجاد یک ذهنیت جذاب و ابدی از آوازهای موسیقی ارمنی در ذهن شنونده این آثار است. این آثار اغلب کوتاه هستند و هر کدام بیانگر احساسات و عواطف خاصی است که در اجرای آن‌ها، این عواطف نیز متبلور شده است و شنونده را به یک سفر درونی می‌برد.»

    «کریما»؛ گشتی در موسیقی بی کلام با حضور نوازندگان مطرح

    آلبوم «کریما» از جمله آثار موسیقایی جدیدی است که به آهنگسازی و تنظیم سروش پورگودرزی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

    «مقدمه»، «رقص آهو»، «بادر»، «چشمانش»، «جمار»، «کریما»، «ترس»، «بِل تَش»، «نور» عنوان قطعاتی هستند که در این آلبوم بی‌کلام گنجانده شده‌اند.

    علی آتش افروز تنظیم الکترونیک و میکس و مسترینگ، فرشاد ابراهیمی نوازنده پرکاشن، مژگان حسینی نوازنده قانون، همایون نصیری نوازنده کاخن، محمدرضا هوشمندی نوازنده گیتار، بهروزشریفیان نوازنده پرکاشن گروه اجرایی این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

    «قطعه برای دو یا سه کانال»؛ انتشاریک آلبوم جدید از یک مسابقه آهنگسازی

    در ادامه انتشار آثار برگزیده پنجمین دوره از مسابقه آهنگسازی موسیقی الکتروآکوستیک (جایزه روضا کروریان -۱۳۹۹) آلبوم «قطعه برای دو یا سه کانال» منتشر شد.

    در این آلبوم آثار هنرمندانی چون شقایق باقری، سپیده یافتیان با اثر «چیزی حدود ۱۱۳۰ سانتی مترمکعب»، افشین مطلق فرد، مسعود هدایتی با قطعه «ساز و آواز نوا»، دنیز تفقدی با اثر «شین»، علی بلیغی با اثر «درآمد، برای سه سوپرانو و فیکسد مدیا»، آرزو رضایی با اثر «انگاشت»، وحید وردی با اثر «محلی برای خواب» ارائه شده است.

    در توضیحات تکمیلی این آلبوم آمده است: «موسیقی الکترونیک با وجود اینکه اکنون در دنیا پیشینه طولانی دارد، اما در ایران عزیزمان هنوز بسیار جوان محسوب می‌شود. اگرچه این جوانی از یک سو بار معنایی «کم تجربگی» را در خود دارد. اما به عقیده من از سوی دیگر ویژگی‌های یک جوان را نیز می‌توان در آن یافت. انرژی تازه، انگیزه بالا، حس جستجوگرایانه در کشف دنیای شخصی و نو، نگاه به آینده، پوایی و طراوت. قضاوت درباره آثار آهنگسازی موسیقی الکترونیک به طورکل می‌تواند طبق برآیندی از توانایی تکنیکی آهنگساز در برنامه نویسی و استفاده از سنتزهای مختلف صدا و نیز خلاقیت وی در شکل گیری و پیاده کردن ایده‌هایش صورت پذیرد. سعی اعضای هیات داوران در انتخاب آثار برگزیده نیز براین قاعده بود. اگرچه دربیشتر آثار، جنبه خلاقانه اثر بر تبحر تکنیکی آن برتری داشت.»

    «ازتو گفتم»؛ انتشار اولین آلبوم مستقل خواننده «چارتار»

    آرمان گرشاسبی خواننده گروه موسیقی «چارتار» که هنوز به صورت رسمی خبری از انحلال آن منتشر نشده، پس از انتشار چند تک قطعه مستقل، نخستین آلبوم رسمی خود را به نام «از تو گفتم» با تنظیم اشکان آبرون منتشر کرد.

    این آلبوم در شرایطی روانه بازار موسیقی کشور خواهد شد که قرار است تور مستقل کنسرت‌های این خواننده نیز برای این آلبوم اواخر امسال برگزار شود.

    آرمان گرشاسبی درباره نخستین آلبوم رسمی و مستقل خود گفته است: این آلبوم فعالیت و تجربه شخصی و نوع جدیدی از فعالیت‌های من است که در کنار «چارتار» خواهد بود. چون «چارتار» بخشی از وجود و حرفه من است و این فعالیت مستقل هرگز به معنی جدایی من از «چارتار» نخواهد بود.

    آرمان گرشاسبی به همراه گروه «چارتار» بیش از ۱۰ سال است که در حوزه موسیقی تلفیقی ایران فعالیت دارد و آثار زیادی را نیز با همکاری همکارانش در این گروه روانه بازار موسیقی کشور کرده است.

    «داستان درخت تو»؛ همکاری تازه نوازنده ایرانی با دو هنرمند خارجی

    آلبوم «داستان کوتاه درختان تو- The Short Tale of Your Tresses» عنوان یکی از تازه‌ترین پروژه‌های موسیقایی حسام اینانلو نوازنده کمانچه و آهنگساز موسیقی ایرانی است که با همکاری تونی اوورواترو کلاوس گسینگ در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

    این آلبوم دربرگیرنده سه قطعه مجزاست که در قالب یک اثر بین المللی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. پروژه‌ای که از آن می‌توان به عنوان یکی دیگر از تجربه‌های اینانلو در همکاری با نوازندگان و هنرمندان کشورهای دیگر نام برد.

    حسام اینانلو از جمله نوازندگان شاخص موسیقی ایرانی در حوزه نوازندگی کمانچه است که پس از کسب مهارت‌های تکمیلی نوازندگی نزد هنرمندانی چون اردشیر کامکار و محمدرضا لطفی در پروژه‌های مختلفی با هنرمندان شاخص موسیقی کشورمان همکاری داشته است. این در حالی است که برگزاری پروژه‌هایی چون «غزل ساز» و «درپی آن آشنا» در کنار برگزاری چندین کنسرت داخلی و خارجی با همراهی هنرمندان برگزیده موسیقی کشورمان از جمله فعالیت‌های این نوازنده محسوب می‌شود.

    «مرثیه ای برای بودن»، «ردیف میرزا عبدالله»، «میان» با همراهی نوید افقه و هوشیار خیام، «روایت ها ۲» با همراهی پویان بیگلر، «یال و باد»، «درآغوش باد» با همراهی اردشیر رستمی، «وهم» با همراهی نوید افقه و تونیی اوورواتر، «رام» با همراهی پیام یزدانیان، «نجوایی برای باد» با همراهی اودای رامداس و آمینو، «ابوعطا» با همراهی مظفر شفیعی، «هم ساز»، «پشت پرچین سخن» با همراهی مجید درخشانی، «شب آینه‌های نور» با همراهی محسن کرامتی و امیر اثنی‌عشری، «هنگام که گریه می‌دهد ساز» با همراهی مجتبی عسگری، «چهارراه» با همراهی حسین حمیدی، «درآینه اوهام» با همراهی ترگل خلیقی و همایون نصیری، «صبح امید» با همراهی مجید درخشانی از جمله آثاری است که تاکنون در قالب آلبوم از سوی حسام اینانلو پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

    «انارتتی»؛ جلوه‌ای متفاوت از موسیقی مازندران

    «انارتتی» عنوان یکی از این آلبوم‌های جدید است که با تنظیم و موسیقی پرویز عبدالهی و خوانندگی محمدابراهیم عالمی، سیدپرویز سیاهدشتی، حسین زمانی، میثم یاری، ولی عبدالهی و اسماعیل عبدی منتشر شده است.

    در توضیحات تکمیلی این آلبوم آمده است: آواهای بومی هر سرزمین آغشته به غم و شادی آن سرزمین است. آلبوم موسیقی «انارتتی» رنگین کمانی از صداهاست که کوشش شده تا با تنظیم نو و دوری از حاشیه پردازی در تصنیف‌ها، مخاطبان بیشتری را جذب کند. یکی از اهداف تولید این آلبوم بازسازی آثار فولکلور و روایت گران شاخص موسیقی مازندران و معرفی ساز «کش دمبک» که یکی از سازهای کوبه ای مازندران بوده، است. نیاز به یادآوری است که پیش نوازی، برگرفته از قطعات ویژه سرنا است که با کمی تغییر، حذف میزان‌های اضافی، اجرای پیوسته و سرضرب قطعه‌ها و بدون مترونوم، تنظیم و انجام شد.

    «پیش نوازی»، «سرکوه وارش» با شعر شعبان نادری رجه و اسدالله عمادی، «کتولی» با روایت نورمحمد طالبی، خوانندگی میثم یاری، «طیبه جان» با خوانندگی اسماعیل عبدی، «چکل» اسماعیل عبدی، «کتولی» با شعر شعبان نادری رجه، «روجا» با شعر شعبان نادری رجه و خوانندگی پرویز سیاهدشتی، «فاطمه غریبم» با روایت زبیده محمدی، شعر شعبان نادری رجه و خوانندگی ولی عبداللهی، «گلی جان – کتولی» با شعر شعبان نادری و اسدالله عمادی و خوانندگی محمدابراهیم عالمی و روایت ماری محمدی، «انارتتی – آواز شوشتری» با خوانندگی پرویز سیاهدشتی و شعر مبین اکبرنژاد و «ته بلازه» با خوانندگی محمدابراهیم عالمی قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده اند.

    «روجین»؛ شنیدن صدای خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی

    آلبوم «روجین» هم یکی دیگر از آثار منتشر شده در حوزه موسیقی مازندران است که با تنظیم جمشید نیکوزاد و خوانندگی اسماعیل عبدی پیش روی شنوندگان قرار گرفته است.

    «لاره لاره» با شعر سیفعلی درخشان، «وارش» با شعر رشید بابازاده، «کتولی» با شعر شعبان نادری رجه، «برادر شهیدم» با شعر غلامرضا کبیری، «زین سوار» با شعر رشید بابازاده، «طیبه جان» با شعر شعبان نادری رجه، «لیلی جان ضربی»، «نجما»، «جان یار» با شعر سیفعلی درخشان، «ونوشه» با شعر شعبان نادری و «نوروزخوانی» با شعر رضا رحمانی قطعاتی هستند که در این آلبوم منتشر شده اند.

    جمشید نیکوزاد نوازنده ضرب، نقاره و دهل، کریم کمالی‌فرد نوازنده کمانچه، سعید زارع نوازنده دوتار، علیرضا زمانی نوازنده عود، پرویز عبداللهی نوازنده سرنا، یحیی قدیری نوازنده لَله وا نیز گروه نوازندگان این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

    «ردیف میرزا عبدالله برای عود»؛ انتشار یک آلبوم براساس یک کتاب

    «ردیف میرزا عبدالله برای عود» براساس کتاب داریوش طلایی هم یکی از تازه‌ترین آلبوم‌هایی بود که طی روزهای گذشته در بازار موسیقی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

    در توضیح آلبوم «ردیف میرزا عبدالله برای عود» براساس کتاب داریوش طلایی و نوازندگی عود پژمان تدین آمده است:

    «ردیفی که می‌شنوید براساس کتاب تحلیل ردیف میرزا عبدالله، نگارش استاد داریوش طلایی و با عود اجرا شده است. در اجرای این ردیف، آگاهانه، سلایق و برداشت‌های شخصی را کنار گذاشته‌ام و نیز تا حد ممکن آن را با زمان‌بندی کندتری اجرا کرده‌ام. هدفم از این کار اجرای نمونه‌ای آموزشی برای ساز عود، مخصوصاً برای نوازندگان و محققین غیر ایرانی در خارج از کشور بوده است، ولی از آنجایی که هنوز ردیفی از میرزا عبدالله با این ساز در ایران منتشر نشده، تصمیم به انتشارش گرفتم. در اجرای این ردیف از یک عود کلاسیک عربی استفاده کرده‌ام تا صدای آن برای غیر ایرانیان نیز آشنا باشد.»

    نویسنده: علیرضا سعیدی
    منبع: خبرگزاری مهر
    https://musiceiranian.ir/?p=438441
       
    برچسب ها آلبوم

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *