×
×

حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر شیراز:
جشنواره ملی موسیقی اقوام ایرانی نیاز شهر شیراز بود

  • کد نوشته: 436077
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۳۰ام اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰
  • جشنواره ملی موسیقی و آئین‌های اقوام ایرانی با همت بخش خصوصی و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر شیراز در این شهر آغاز شده و چند شب از اجرای برنامه‌های این جشنواره ملی می‌گذرد.
    جشنواره ملی موسیقی اقوام ایرانی نیاز شهر شیراز بود
  • حمیدرضا قانعی

    حمیدرضا قانعی

    حمیدرضا قانعی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شیراز این جشنواره را یک اتفاق مهم فرهنگی در زمینه هم‌افزایی بین بخش دولتی و خصوصی دانست.

    قانعی درباره برگزاری این جشنواره گفت: برگزاری جشنواره ملی موسیقی و آئین‌های اقوام ایرانی یکی از اتفاقات خوب در فضای فرهنگی شهر شیراز است. موسیقی نواحی در شیراز طرفداران جدی دارد. شیراز شهری موسیقایی است؛ بخصوص موسیقی اقوام از اقبال خوبی در شیراز برخوردار است چرا که از اقوام مختلف ایرانی در شهر شیراز گرد هم آمده‌اند.

    مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شیراز افزود: چنین جشنواره‌ای در شهر شیراز با این موقعیت فرهنگی باعث ایجاد هم‌افزایی فرهنگی شده و مسئولان مختلف شهر شیراز که در این شب‌ها به دیدن اجراهای این جشنواره آمده‌اند اتفاق نظر دارند که جایگاه موسیقی نواحی که حلقه ارتباط بین اقوام و فرهنگ‌های مختلف است که تا پیش از جشنواره در شهر شیراز خالی بوده است.

    ررنگ شدن این مسئله به واسطه جشنواره ملی موسیقی و آئین‌های موسیقایی اذهان را متوجه این نکته کرده است که برگزاری چنین جشنواره‌ای چقدر برای شهر شیراز لازم بوده است.

    قانعی با اشاره به این نکته که اداره کل ارشاد شیراز در این باره کار زیادی نکرده و همراه برگزارکنندگان بوده است، توضیح داد: مهمترین کار اداره کل فرهنگ و ارشاد شیراز حمایت از بخش خصوصی برای برپایی چنین جشنواره‌ای بوده و سعی کردیم دوستان را دلگرم کنیم که کارشان در سال‌های آینده با انگیزه بیشتر و کیفیت بهتر برگزار شود.

    مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شیراز درباره این همکاری و هم‌افزایی تصریح کرد: سعی کردیم در حد وسع، امکاناتی را برای جشنواره فراهم کنیم؛ در زمینه تهیه سالن و تبلیغات کمک‌هایی داشتیم ولی عمده زحمات به عهده برگزارکننده بود و اداره کل ارشاد هدایت‌گری را برعهده داشت. ما بقی زحمت دوستان بوده که هماهنگی‌های لازم را انجام دادند، استقبال از گروه‌ها را برعهده داشتند، استقبال از گروه‌های موسیقی را بر عهده گرفتند. در واقع بیش از ۹۰ درصد زحمت برگزاری جشنواره برعهده خود دوستان بوده و ما در اداره کل ارشاد سعی کردیم تا اندازه‌ای زمینه را فراهم کنیم که برگزارکنندگان جشنواره دلگرم شوند.

    وی درباره امکانات دولتی این جشنواره از جمله در اختیار گذاشتن سالن برای اجرای گروه‌های موسیقی نواحی یادآور شد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌تواند هیج کدام از امکانات دولتی را به صورت رایگان در اختیار بخش خصوصی قرار بدهد اما سعی کردیم با رایزنی و هماهنگی شرایطی فراهم کنیم که هزینه سالن در نهایت از مجموعه هزینه‌ها کم شود.

    قانعی با تاکید بر اهمیت کاهش تصدی‌گری بخش دولتی در اجرای برنامه‌های فرهنگی اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی کرده از تصدی‌گری دست بردارد و به عنوان حامی در کنار بخش خصوصی قرار بگیرد. اگر این همکاری را به عنوان تجربه در نظر بگیریم، تجربه‌هایی از این دست شاید تا کنون یک غفلت تاریخی در کشورمان محسوب می‌شده است. همه مسئولان باید به این باور رسیده باشند که از کنار ساختارهای بورکراتیک اداری جشنواره‌های خوب و با کیفیت استخراج نمی‌شود. امروز دیگر مجموعه‌های دولتی باید به بخش خصوصی و مجموعه‌های مردمی در صنوف مختلف اعتماد کنند تا این بخش فعال شود، به فعالیت‌های اینجنینی ورود کند و اتفاقات خلاقانه را رقم بزند.

    مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شیراز تاکید کرد: ما اگر در کنار بخش خصوصی باشیم، حمایت می‌کنیم، کار ستادی را انجام بدهیم، فضا را تلطیف کنیم، وظیفه حمایت را برعهده بگیریم و تسهیل‌گری کنیم و اگر حمایت دولتی با دقت‌نظر انجام شود، آینده‌ خوبی برای فرهنگ رقم خواهد خورد.

    قانعی افزود: قطعا تعامل بین بخش خصوصی و دولتی می‌تواند مفید باشد چون بخش خصوصی ظرفیت‌هایی دارد که برای بخش دولتی فراهم نیست. به عنوان نمونه بخش خصوصی می‌تواند از ظرفیت‌های مشارکت در بخش مالی بهره بگیرد که امکانش برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میسر نیست. اگر اداره کل ارشاد می‌خواست خودش متولی اجرای جشنواره باشد، مجبور می‌شد تمام هزینه‌ها را خودش به دوش بکشد و از نیروهای ستادی استفاده کند ولی بخش خصوصی می‌تواند از امکان مشارکت بهره بگیرد و از حمایت بخش دولتی نیز بهره‌مند شود. این در نهایت سبب می‌شود که هزینه‌ها سرشکن شود و بخش خصوصی بتواند به سمت جذابیت و نوآوری برود و در نهایت با هزینه‌های کمتر اتفاقات بهتری را رقم بزند که با استقبال بیشتر مردم روبرو شود.

    قانعی بر اهمیت تعامل دو سویه بین بخش دولتی و خصوصی تاکید کرد و افزود: بخش خصوصی می‌تواند در تعامل اولیه طوری عمل کند که اعتماد کامل را بوجود بیاورد و در نهایت این اعتماد به شکل‌گیری همکاری‌های مستمر منجر شود.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی شیراز درباره کیفیت برگزاری جشنواره ملی موسیقی و آئین‌های موسیقی در شیراز گفت: جشنواره موسیقی ملی تا اینجا رضایت‌بخش بوده اما به این معنی نیست که کاملا راضی‌کننده بوده است؛ افقی برای این جشنواره تعریف شده که در ابتدای این مسیر توانسته‌ایم به درصد قابل قبولی از رضایت دست پیدا کنیم. امیدواریم بلیط‌فروشی بهتری داشته باشیم ولی امیدواریم در روزهای پیش رو با توجه به تبلیغاتی که صورت گرفته، گزارش‌های خبری، تصاویر منتشر شده از جشنواره و اخبار و اطلاعاتی که از برگزاری آن به اطلاع مردم رسیده، استقبال همشهریان هم بیشتر شود.

    بعد از سال‌های کرونا شاید عادت رفتن به سمت کنسرت و استفاده از برنامه‌های فرهنگی کمتر شده باشد اما مدیرکل فرهنگ و ارشاد شیراز معتقد است باید تلاش کرد دوباره مردم به سمت برنامه‌های فرهنگی برگردند.

    قانعی درباره بلیط‌فروشی در این جشنواره نیز توضیح داد: فعلا بلیط‌فروشی در این جشنواره دارد با حداقل قیمت ممکن صورت می‌گیرد و همین مسیر تلاش کرده‌ایم با برخی برنامه‌های حمایتی استقبال حداکثری را رقم بزنیم به عنوان نمونه برای برخی اجراها که با استقبال کمتری مواجه شده‌اند، شرایطی فراهم شده که مخاطبان بیشتری به دیدن اجراها بروند و دستگاه‌های دولتی نیز بتوانند با تخفیف از این اجراها استفاده کنند. در نیمه راه جشنواره شاهد استقبال خوب مردم شیراز هستیم و امیدواریم در شب‌های پیش رو استقبال بیشتر شود.

    منبع: موسیقی ایرانیان
    https://musiceiranian.ir/?p=436077
       
    برچسب ها حمیدرضا قانعی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *