×
×

اولین شماره سالنامه موسیقی کرمان منتشر شد

  • کد نوشته: 436012
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۱ام اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰
  • شماره نخست سالنامه موسیقی کرمان منتشر شد. این اثر مکتوب مجموعه مقالاتی است که به بررسی و تحلیل موسیقی منطقه کرمان ‌می‌پردازد.
    اولین شماره سالنامه موسیقی کرمان منتشر شد
  • اولین شماره سالنامه موسیقی کرمان به کوشش شهاب جعفری توسط انتشارات هنر دژاکام منتشر شد.

    سالنامه موسیقی کرمان مجموعه‌ای است که به بررسی و تجزیه و تحلیل موسیقی کرمان می‌پردازد و امید آزادگان، عبدالرضا اوحدی، سیاوش برهانی، سید فواد توحیدی، شهاب جعفری، مهناز دژاکام، رسانه موسیقی کرمان (رسام)، مصطفی طالب زاده، آریا برزن غیبی، مسعود نکویی نویسندگان این شماره از آن هستند.

    در توضیح این اثر مکتوب آمده است:

    «در این شماره در بخش مقاله‌ها، آریا برزن غیبی در مقاله اول به کاربرد و کارکردِ موسیقی در فرهنگ جامعه زرتشتیان کرمان پرداخته است. نگارنده در این مقاله، نخست اشاره‌ای کوتاه به قوم زرتشتیان و تاریخ موسیقی در فرهنگ و مراسم آیینی این قوم دارد، سپس به بررسی ادبیِ ساختار متنِ کتاب گات‌ها و نمونه‌های ضبط شده از خوانش آن می‌پردازد. در قسمت بعد نگاهی کوتاه به موسیقیِ اجرایِ نمازهای دینی، ترانه‌های مذهبی-آیینی و جشن‌ها دارد و در پایان به اختصار به بررسیِ جایگاه موسیقی در حیات فرهنگیِ اجتماعی زرتشتیان کرمان می‌پردازد و سعی دارد بتواند نقشِ موسیقی را به عنوان یک محرک فرهنگی در راستای ترویج و انسجام فرهنگ زرتشتی در بین پیروانِ این دین بررسی کند و ارتباط متنِ ترانه‌ها با آموزش‌های دینی و باورهای مذهبی را بیابد.

    در مقاله دوم شهاب جعفری گونه‌شناسی موسیقی قومی کرمان را براساس نظریه چرخه حیات (کودکی، بلوغ، نوجوانی و جوانی، مراسم مذهبی و آیینی، سوگ) موسیقی موقعیتی و غیرموقعیتی بررسی کرده است. مقاله سوم با نگاهی جامعه‌شناسانه به لالایی‌های کرمان در صدد پاسخگویی به چند سؤال طراحی شده است: اول؛ لالایی‌های رایج در کرمان حاوی چه مضامینی در باب زنان و خانواده است؟ دوم؛ وضعیت زنان در خانواده به چه صورتی ترسیم شده است؟ سوم؛ کارکرد لالایی‌ها به عنوان گونه‌ای از شعر زنانه چیست؟

    در مقاله چهارم و پنجم، مسعود نکویی به ارائه و تحلیل چند بازی کودکانه و کارآوا کرمانی پرداخته است و آن‌ها را از نظر گردش ملودی، تنظیم و حرکت‌گذاری کرده است.

    مقاله ششم در چهار بخش به هم پیوسته به ترتیب زیر نگاشته شده است: ارائه تعریفی مستند از واسونک‌ها و آبادون‌ها با توجه به ریشه واژه و تعابیر فرهنگ‌های لغت و گفته‌های مردم‌شناسان بومی و غیربومی، بررسی موقعیت‌های اجرایی آن به‌عنوان یک کارگان زنانه، بررسی فنی ملودی‌ها، ریتم و اشعار این گونه موسیقایی و درنهایت جعفری به کمک نظریه اشاعه‌گرایی بررسی کرده است که واسونک و آبادون دارای ساختار مشابه و مشترک هستند.

    در مقاله هفتم، شهاب جعفری به بررسی و تجزیه و تحلیل مفاهیم به کار رفته در سوگ آواهای کرمان و پاسخ به این پرسش است که مفاهیم استخراج شده، از حیث معنایی و محتوایی، از چه تنوع و گستردگی برخوردارند و اینکه علت این تفاوتهای معنایی در چیست؟ پرداخته است.

    سید فواد توحیدی در مقاله هشتم به بررسی سازهای موسیقی کرمان در گروه‌های خود صدا، پوست صدا، زه صدا و هوا صدا پرداخته است.

    در بخش یاد بزرگان، سیاوش برهانی نگاهی به زندگی و شیوه تارنوازی استاد داریوش برهانی داشته است. و عبدالرضا اوحدی به بیوگرافی، نوازندگی و شیوه تدریس، اجراهای زنده و آلبوم‌های استاد همایون مجدزاده پرداخته است.

    در بخش گفتگو رسانه موسیقی کرمان (رسام) با لیلی افشار و بردیا کیارس به بهانه حضور مجددشان در کرمان برای برگزاری کلاس مصاحبه شده است و شهاب جعفری به بهانه برگزاری بیست و یکمین دوره از مسابقات مجازی گیتارکلاسیک مدرسه گیتار بتهوون با محمد خسروی دانش به گفتگو نشسته است.

    در بخش گزارش نیز رسانه موسیقی کرمان (رسام) مروری به چهاردهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران داشتند. خانم مهناز دژاکام گزارشی از نحوه شکل گیری تیم معلمان جوان آموزشگاه دژاکام ارائه دادند. آقای آزادگان به معرفی فستیوال هنرجویان ویلن (چهار فصل) و اهداف آن پرداختند و آقای مصطفی طالب زاده مروری به برگزاری رسیتال پیانو و ویولا (به نوازندگی وحید وردی و مصطفی طالب زاده) داشتند و در ادامه به آنالیز فرمال سونات ویولا شماره ۲ برامس پرداخته است.»

    منبع: سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir»
    https://musiceiranian.ir/?p=436012
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *