×
×

جزییاتی از کُرخوانی بازنشسته‌ها
این گروه موسیقی «مثبت ۵۰سال» است!

  • کد نوشته: 435197
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۰ام اسفند ۱۴۰۰
  • ۰
  • یکی از آهنگسازان و مدرسان موسیقی کشورمان با اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در گروه کُر سالمندان از انگیزه‌ها و دغدغه‌های خود برای تولید آثار تازه در این مجموعه موسیقایی سخن گفت.
    این گروه موسیقی «مثبت ۵۰سال» است!
  • شاهرخ شیردوست خواننده، آهنگساز و مدیر گروه کُر سالمندان که با عنوان «جهان‌دیدگان» فعالیت می‌کند، در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اعلام خبر انتشار تازه‌ترین فراخوان این گروه موسیقایی در فرهنگسراهای امید، خانواده و خانه فرهنگ نور، بیان کرد: هدف از تشکیل این گروه تکریم و توانمندسازی سالمندان و افزایش امید به زندگی در میان آن‌هاست. به هر حال سالمندان کسانی بوده‌اند که سال‌ها در سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف فعالیت کرده‌اند و در حال حاضر به دوره بازنشستگی رسیده‌اند و ما با این‌گونه کلاس‌ها و دوره‌ها می‌خواهیم به این عزیزان تأکید کنیم که هیچ‌وقت برای یادگیری و مشارکت اجتماعی دیر نیست، برای یک بازنشسته همه چیز تمام نشده و تازه ابتدای شکوفایی است.

    وی افزود: ما از این عزیزان دعوت کردیم تا به جای ساعت‌ها نشستن در پارک‌ها و خانه‌نشینی، در فضاهای هنری قرار بگیرند، با دیگران معاشرت کرده و از این فرآیند بهترین استفاده را داشته باشند. جالب است بدانید در این بین سالمندانی داشته‌ایم که حتی در این آمد‬ و‏‬ رفت‌ها با یکدیگر آشنا شده و ازدواج کرده‌اند و یا حتی بوده‌اند بیماران سرطانی که با شرکت در کلاس‌های موسیقی توانسته‌اند بر بیماری‌شان غلبه کنند. گروه سالمندان ویژه افراد بالای ۵۰ سال است که در زمینه اجرای آثار کر و جمع‌خوانی، اجرای برنامه‌های صحنه‌ای و تولید آثار موسیقی فعالیت می‌کند. در این گروه، آموزش‌های مختلفی شامل نت‌شناسی، فن بیان، تکنیک، آواز گروهی، سلفژ، صداسازی و نحوه صحیح نفس‌گیری و کاربرد آن در موسیقی ارائه می‌شود.

    شیردوست با بیان اینکه با به‌کارگیری سالمندان، از لحاظ بهداشت و درمان، باری از روی دوش دولت نیز برداشته می‌شود، ادامه داد: با برگزاری کنسرت‌های مختلف حتی می‌توانیم در این زمینه درآمدزایی هم داشته باشند. همان‏طور که در کنسرتی در سال‌های قبل از کرونا به تعداد بسیار بالایی بلیت فروخته شد. همچنین در برنامه‌ای در دولت قبل در حضور رئیس جمهور وقت و وزرایش برنامه‌ای توسط این گروه از سالمندان اجرا شد که به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت. این گروه حتی در شبکه نسیم برنامه «خندوانه» و نیز شبکه ۵، برنامه زنده «خانواده» نیز دعوت شده‌اند. حتی می‌توان چنین ادعا کرد که این مجموعه در حال حاضر تبدیل به «برند» شده‌اند و ظرفیت لازم را برای اجراهای کلان دارند به شرطی که به آنها فضای بهتری برای دیده‏شدن بدهیم.

    انجام کارهای سخت در میان محترم‌ترین آدم‌های دنیا

    مدیر هنری گروه کُر سالمندان «جهان‌دیدگان» در ادامه صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: متأسفانه چون این گروه تحصیلات آکادمیک ندارند نمی‌توانند در رویدادهای مهمی مانند جشنواره موسیقی فجر شرکت کنند، ولی نهادهایی چون سازمان فرهنگی هنری شهرداری می‌تواند در اجرای برنامه‌های مختلف با دعوت از آنها، به تشویق این گروه برای رسیدن به خودباوری و خلق اتفاقات خارق‌العاده کمک کند.

    شیردوست به سختی کار با سالمندان اشاره کرد و گفت: کهولت سن و از دست دادن حافظه کوتاه‏مدت باعث کندی روند حفظ و یادگیری می‌شود ولی در طول تمرین آنقدر تکرار می‌کنیم تا بتوانند حفظ کنند و بخوانند. من خود رهبری ارکستر انجام می‌دهم ولی افتخار خودم می‌دانم که با این قشر از جامعه کار می‌کنم و با تمام توانم حاضرم به آنها خدمت کنم و اجازه نمی‌دهم احدی به این عزیزان بی‌احترامی کند.

    این خواننده و آهنگساز درباره جزئیات فعالیت‌های آموزشی و اجرایی این گروه توضیح داد: دوره‌هایی که برای سالمندان تدارک دیده‌ایم شامل ۲ بخش می‌شود که بخش اول آن اختصاص به تمرین برای اجرای آثاری در موسیقی ایرانی از جمله «بهار دلنشین»، «امید جانم»، «منتظرت بودم»، «بردی از یادم»، «خوشه‏چین»، «نازنین مریم» و «گل گلدون» دارد و بخش دیگر هم مربوط به تمرین برای اجرای آثاری در حوزه موسیقی نواحی ایران در تمام جغرافیای این سرزمین می‌شود.

    شیردوست در پایان با بیان اینکه عضویت در گروه کر سالمندان با کمترین هزینه‌های ممکن صورت می‌گیرد، افزود: گروه کر «آواهای ماندگار» اولین گروه کر سالمندان (جهان‌دیدگان) در فرهنگسرای امید است که از سال ۱۳۸۴ حدوداً ۱۶ سال است که شروع به فعالیت کرده و تاکنون کنسرت‌های متعددی نظیر اجرا در برنامه‌های مختلف فرهنگی هنری به‌ویژه در مناسبت‌های روز سالمند، جشنواره‌ها و همایش‌های مختلف در صدا و سیما، برج میلاد و وزارت کشور را داشته است. همچنین گروه کر «مهرورزان» در خانه فرهنگ نور و گروه کر «شفق» در فرهنگسرای خانواده از جمله گروه‌هایی است که جهان‌دیدگان می‌توانند از این‌ها استفاده کنند.

    شاهرخ شیردوست کسمایی از جمله آهنگسازان و خوانندگان کشورمان است که آموزش آواز کلاسیک را نزد هنرمندان برجسته‌ای چون مرحوم حسین سرشار و مرحوم احمد پارسی، تئوری موسیقی را نزد کریم گوگردچی، نوازندگی ساز پیانو را نزد شاهپور باستان سیر و فنون اجرای مطلوب را نزد گرگین موسسیان رهبر کر تهران فراگرفته است.

    همکاری با گروه کر ارکستر سمفونیک تهران از سال ۱۳۶۳ در سمت خواننده تکخوان و همخوان، همکاری با گروه ارکستر سمفونیک صدا و سیما از سال ۱۳۷۸، همکاری با گروه کر ارکستر سمفونیک فرهنگ‌سرای بهمن از سال ۱۳۷۵، فعالیت در صدا و سیمای جمهوری اسلامی در سمت آهنگسازی و خوانندگی فولکلوریک از سال ۱۳۷۴، اجرا به همراه گروه کر ارکستر سمفونیک تهران در کشورهای کره جنوبی و ترکمنستان و ارمنستان، حضور در فستیوال آواز جهانی در کشور کره جنوبی شهر بوسان و همچنین اجرا در کشورهای ایتالیا، فرانسه، بلژیک، هلند، سوئیس از دیگر فعالیت‌های شاهرخ شیردوست است.

    منبع: مهر
    https://musiceiranian.ir/?p=435197
       
    برچسب ها شاهرخ شیردوست

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *