×
×

برگزاری کارگاه نت خوانی با هدف اصلاح یک اشتباه

  • کد نوشته: 435139
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۷ام اسفند ۱۴۰۰
  • ۰
  • یک کارگاه نت خوانی با عنوان «دشیفر» در اواسط اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود.
    برگزاری کارگاه نت خوانی با هدف اصلاح یک اشتباه
  • شایا اسدی _ مدرس موسیقی _ که تدریس این کلاس‌ها را بر عهده دارد، درباره برگزاری این کارگاه گفت: کارگاه نت خوانی «دشیفر» ۱۴ اسفند ماه سال جاری از سوی آکادمی شایا اسدی برگزار می‌شود. ما با واژه دشیفر در موسیقی آشنا هستیم که به معنی اجرای یک قطعه با ساز بدون تمرین قبلی و در لحظه است. ولی معنی واژه دشیفر در نت خوانی متفاوت است و به معنای خواندن یک ملودی بدون کمک گرفتن از ساز است به این صورت که با نگاه کردن به یک ملودی بتوانیم صدای آن را در ذهنمان ایجاد کنیم و در نهایت بخوانیم.

    این مدرس افزود: به دست آوردن این مهارت از واجب‌ترین و مهم‌ترین مهارت‌ها برای یک موسیقیدان است. دوره اول این کارگاه که شامل چهار جلسه دو ساعته است هنرجویان ابتدا با پله‌های اصواتی و درجات گام ماژور آشنا می‌شوند. ولی نه با الگوی دو ماژور بلکه با اعداد با درجات گام ماژور آشنا می‌شوند؛ چرا که امروز وابستگی هنرجویان به گام دو ماژور سبب شده در این تنالیته راحت نت خوانی کنند و دیکته موسیقی بنویسند ولی به محض اینکه تنالیته عوض شود کلا این توانایی را از دست می‌دهند و یا بسیار ضعیف می‌شوند.

    مدیر آکادمی شایا اسدی در پایان گفت: تنها دلیل این اتفاق این است که متاسفانه در اکثر کلاس ها تمرکز نت خوانی و دیکته موسیقی در یک تنالیته خاص مثل دو ماژور صورت می‌گیرد که بسیار اشتباه است. دستاورد هنرجویان در طول این مجموعه کارگاه‌ها، نت خوانی و نت خوانی کردن در تمامی گام‌های ماژور و انواع مینور با تسلط یکسان و بدون کمک گرفتن از ساز و فقط با نگاه کردن به خط ملودی است.

    منبع: سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir»
    https://musiceiranian.ir/?p=435139
       
    برچسب ها شایا اسدی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *