×
×

تشکیل «تیم ملی سرود» در سال ۱۴۰۱
برندگان «لیگ سرود» معرفی شدند

  • کد نوشته: 435047
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۲۹ام بهمن ۱۴۰۰
  • ۰
  • مراسم پایانی اولین دوره لیگ سرود مرکز موسیقی مأوا بعد از ظهر امروز جمعه بیست و نهم بهمن ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پردیس تئاتر تهران برگزار شد.
    برندگان «لیگ سرود» معرفی شدند
  • آیین پایانی اولین دوره لیگ سرود مرکز موسیقی مأوا از مجموعه زیر نظر سازمان هنری رسانه‌ای «اوج» روز جمعه بیست و نهم بهمن ماه با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اجرای عبدالله روا و معرفی برگزیدگان این رویداد در پردیس تئاتر تهران (خاوران) برگزار شد.

    لیگ دوم سرود با تغییراتی همراه خواهد شد

    سهیل سرافرازی مدیر برگزاری اولین لیگ سرود کشور در بخش ابتدای این برنامه بیان کرد: در فصل آینده تغییراتی را اعمال می‌کنیم که دربرگیرنده مدل‌های مختلفی است و می‌تواند شرایط بهتر و با کیفیت تری را برای این رویداد موسیقایی فراهم کند. به هر حال فصل اول لیگ سرود با مشکلات و مصائب زیادی اجرا شد اما همراهی شما گروه‌های سرود به قدری برای ما ارزشمند بود که در کنار دوستان مرکز موسیقی مأوا و هیات داوران توانست رویداد موثری را شکل دهد. طبیعتاً در این مسیر حضور ترانه سرایان و شاعران و بسیاری از اهنگسازان بنیان‌های جدید و موثری را در عرصه موسیقی و سرود فراهم کرد که به طور حتم نتایج موثری از آن را به زودی خواهید دید.

    وی افزود: امیدوارم شما عزیزان در زندگی تان بهترین انتخاب را داشته باشید و امیدوارم از سال آینده بتوانیم افتخار خدمت به شما گروه‌های سرود کشور را داشته باشید و شاهد برگزاری یک لیگ بسیار موثر در عرصه سرود و آهنگ‌های انقلابی باشیم.

    تجربه‌های بسیار مهمی که در آینده به کار می‌آید

    محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی هم بعد از صحبت‌های سهیل سرافرازی بیان کرد: خیلی خوشحالم که در جمع عزیزانی هستم که دلمشغولی های آنها سرود است. به هر حال من هم کار خودم را با حضور در گروه‌های سرود آغاز کردم و امروز که می‌بینم شما عزیزان با چه شور و عشقی در حوزه سرود فعالیت می‌کنید بسیار لذت می‌برم. ما در آن روزگار گروه‌های حرفه‌ای و ارکسترهای حرفه‌ای نداشتیم و تمام امکانات ما در حد بسیار ناچیزی در حد دستگاه کیبورد بود که به ما برای حضور در این مجموعه‌ها انگیزه می‌داد. بنده حتی در این زمینه دوستانی دارم که اکنون در حوزه حرفه‌ای حضور دارند اما ورود آنها از همین گروه‌های سرود بود.

    وی افزود: حضور در گروه‌های سرود تمرین باهم بودن به ویژه در گروه سنی نوجوان است که می‌تواند تاثیر عمیقی روی شخصیت سازی او داشته باشد. همین فرزندان برومند در آینده می‌توانند با اتکا به این اعتماد به نفس که از حضور در صحنه به دست آوردند در حوزه‌های مختلف اجتماعی حضور موثری داشته باشند. حضوری که من امروز از چشم‌ها و حس و حالشان می‌دیدم که چه انرژی دارند و می‌توانند در آینده افراد تاثیر گذاری باشند. بنابراین امیدوارم چنین رویدادهایی در سایه توجه بزرگ ترها به درجات بالاتری از هنر معرفت برسند.

    تیم ملی سرود ایران در سال ۱۴۰۱ تشکیل می‌شود

    احسان خداپرست قائم مقام مرکز موسیقی مأوا نیز بخش دیگری از این مراسم ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری لیگ سرود بیان کرد: مجموعه ماوا در سال ۹۵ اصلی‌ترین ماموریتی که از رییس سازمان هنری رسانه اوج دریافت کرد این بود که مأوا باید سرود را در کشور زنده کند. گونه هنری که با جریان سازی که در کشور ایجاد کرده بود تاثیرات زیادی را برجای گذاشت. اما در یک برهه‌ای از زمان دچار رخوت و رکود شد اما این شما نوجوانان عزیز بودید که در قالب گروه‌های سرود توانستید دوباره فضای الهام بخشی را در کشور ایجاد کنید. این شرایط در دوران سخت کرونا اوج گرفت و تبدیل به جریان امید بخشی شد که باید به شما افتخار کرد.

    وی افزود: خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ شاهد فعالیت‌های گسترده توسط مرکز موسیقی ماوا و سایر مجموعه‌های دیگر هستیم. ما در مرکز موسیقی ماوا تلاش کردیم که گروه‌های سرود کشور را زنده کنیم و امروز بسیار خوشحالیم که چنین رویکردی توانسته به عنوان یک جریان هنری خودنمایی کند. البته ما در اتاق فکری که حضور داشتیم تصمیم گرفتیم که لیگ سرود را طراحی کنیم و تا در این چارچوب سرود فقط به مناسبت‌ها و اتفاقات خاص محدود نشود و این جریان به عنوان یک هنر مردمی معرفی شود. طبیعتاً در این چارچوب قطعاً مشکلات و معایب زیادی هم داریم اما آنچه صورت گرفته تلاشی برای احیای موضوع سرود بوده که به واسطه عزیزان من صورت گرفته است.

    قائم مقام مرکز موسیقی مأوا در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد: ان‌شالله در سال ۱۴۰۱ مرکز موسیقی مأوا اقدام به راه اندازی تیم ملی سرود خواهد کرد که جزییات آن در روزهای آینده به صورت مشروح اعلام خواهد شد. من لازم می‌دانم از جانب خودم و همکارانم در مرکز موسیقی مأوا تشکر ویژه ای داشته باشم از وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی که به سرود اهمیت داده و در این برنامه حضور پیدا کردند.

    کارهای مهم وزارت ارشاد در دفتر تازه تاسیس سرود و آهنگ‌های انقلابی

    محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران مرکز موسیقی ماوا در برگزاری لیگ سرود کشور گفت: برای ما جای بسی خوشبختی است که این علاقه مندان با این شور و نشاط وارد عرصه سرود شدند. هنر سرود یکی از محصولات انقلاب اسلامی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان دوره جنگ تحمیلی یکی مهم‌ترین فضاهای هنری برای بچه‌های انقلاب بوده است. ما دانش‌آموزان دهه شصت به خاطر داریم که این هنر در مدارس بسیار مورد توجه بود و بسیاری از مفاهیم انقلاب و دفاع مقدس در قالب سرود روایت می‌شد. البته در دو دهه بعد از پایان جنگ تحمیلی این موضوع کم فروغ شد اما در آغاز دهه نود با فراخوانی که رهبر فرزانه انقلاب دادند ما شاهد رونق سرود بودیم.

    وی ادامه داد: ما این اقدام سازمان هنری رسانه‌ای اوج را ارج می‌نهیم و بنده اعلام می‌کنم که ما هم در وزارت ارشاد در دوره جدید حمایت از سرود را در ردیف اولویت‌ها قرار دادیم که بر این اساس دفتر سرود و آهنگ‌های انقلابی را راه اندازی کردیم. در همین چارچوب به صورت جدی در سال آینده در مجموعه جشنواره‌های هنری فجر به این مساله به صورت ویژه توجه خواهیم کرد. البته در حال حاضر در ۷۲ شهرستان محروم کار هنرآموزی رایگان در جریان است که یکی از این هنرها آموزش سرود است که امیدوارم با همت جمعی و همکاری همه نهادها شاهد پرشکوه‌تر شدن هنر سرود در کشور عزیزمان باشیم.

    معرفی برگزیدگان اولین لیگ سرود کشور

    پس از صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اجرای یک قطعه موسیقایی نوبت به معرفی برگزیدگان اولین دوره لیگ سرود کشور با میزبانی مرکز موسیقی مأوا رسید که در این بخش یک گروه به عنوان قهرمان و دو گروه به عنوان گروه‌های دوم و سوم لیگ سرود، از بین نزدیک به ۷۰۰ گروه موسیقایی به عنوان گروه‌های برگزیده معرفی شدند.

    گروه سرود «رهروان شهدا» از تهران به سرپرستی محسن بوربوربه عنوان قهرمان لیگ سرود، گروه سرود «طاها» از اصفهان به سرپرستی سید فرشید پاکروان به عنوان گروه دوم، گروه سرود «رایه الهدی» به سرپرستی حجت الاسلام رمضان علی رحمتی از قم به عنوان گروه سوم مجموعه‌های برتر اولین دوره لیگ سرود معرفی شدند.

    اجرای زنده سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در قالبی متفاوت، پخش زنده مراسم از شبکه تلویزیونی افق، پخش یک نماهنگ از روند فعالیت‌های مرکز موسیقی مأوا در حوزه سرود طی مناسبت‌های مختلف، اجرای زنده گروه سرود «نسیم رحمت»، اجرای گروه «نسل جدید»، برگزاری یک مسابقه حضوری، اجرای چند قطعه موسیقایی به هنرمندی علی اکبر قلیچ بخش‌های مختلف این برنامه را تشکیل می‌دادند.

    منبع: مهر
    https://musiceiranian.ir/?p=435047
       
    برچسب ها لیگ سرود

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *