×
×

فنون مضراب‌نوازی با آهنگ‌های نوستالژیک
کتاب سنتورنوازی «تُندر» رونمایی شد

  • کد نوشته: 434636
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۹ام بهمن ۱۴۰۰
  • ۰
  • آیین رونمایی از کتاب سنتورنوازی تُندر اثر مهدی مرتضایی در خانه موزه بتهوون برگزار شد.
    کتاب سنتورنوازی «تُندر» رونمایی شد
  • کتاب تندر مجموعه قطعاتی برای دوره‌های متوسطه و عالی نوازندگی سنتور است که جلد اول این کتاب روز جمعه با حضور هنرمندان موسیقی و سینما در خانه موزه بتهوون برگزار شد.

    برخی قطعات نوستالوژی پاپ و کلاسیک ایرانی به همراه قطعاتی از مهدی مرتضایی گردآورنده و تنظیم کننده اثر، در محتوای دروس و اتودهای آموزشی کتاب مذکور قرار گرفته است.

    مهدی مرتضایی آهنگساز و نوازنده سنتور در پاسخ به سوال خبرنگار موسیقی فارس و در توضیح این کتاب گفت: سال‌هاست که جای خالی قطعات خاطره انگیز پاپیولار ایرانی را در رپرتوار موسیقی ایرانی احساس می‌کنم و بر این باور هستم که می‌شود با اجرای این قطعات از جنبه دیگری توانمندی‌های ساز زیبای سنتور را آشکار کرد و بر جذابیت این ساز اضافه کرد.

    وی افزود: در کتاب مذکور سعی بر آن شده که هنرجویان با تکنیک‌های معاصر نوازندگی سنتور بیشتر آشنا شوند و بتوانند سبک نوازندگی مدرن‌تری را در قالب اجرای قطعات تجربه کنند.
    طراحی کتاب به صورتی تنظیم شده که هنرجویان دوره‌های متوسطه تا عالی می‌توانند از کتاب بهرمند شوند.

    این نوازنده سنتور و مولف کتاب «تندر» توضیح داد: من بعد از سال‌ها تجربه تدریس به این نتیجه رسیدم که اجرای برخی قطعات پاپ و ایرانی چقدر می‌تواند با ساز سنتور جذاب شود و توانایی‌های این ساز را بیشتر و بیشتر نمایان کند و نسل‌های بعد از ما از این طریق علاوه بر علاقه‌مند شدن بیشتر به این ساز بیشتر هم می‌توانند با رپرتوار موسیقی کلاسیک ما آشنا شوند. در تنظیم قطعات این کتاب سعی شده از تکنیک‌های دو صدایی مضراب‌های چپ و راست که بصورت مستقل اجرا می‌شوند استفاده بیشتری شود که در واقع ادامه‌ای به روند سنتورنوازی معاصر اردوان کامکار است.

    وی در ادامه و پایان توضیحاتش گفت: پاساژهای ممتد و ریتمیک که کمک خواهد کرد به چابک نواختن نوازنده البته با حفظ اصول زیبایی شناسی در قطعه که همگی در خدمت ملودی اصلی خواهند بود تکنیک‌هایی برای تقویت دست چپ گنجانده شده که کمک می‌کند به توانمند شدن مضرابهای چپ نوازنده. در مورد نگارش و ترتیب آهنگ‌های نت نویسی شده در این کتاب هم بگویم که روند تنظیم بر مبنای حفظ زیبایی ملودی و نغمه با اجرای تکنیک‌های معاصر امروز است که به درخشندگی اجرای قطعات با این ساز اضافه خواهد کرد.

    مهدی مرتضایی دوره‌های نوازندگی سنتور را نزد رضا نیازی و دوره‌های عالی و پیشرفته سنتورنوازی معاصر را نزد اردوان کامکار طی کرده و سال‌هاست که به عنوان نوازنده، آهنگساز، تنظیم کننده و مدرس سنتور فعالیت می‌کند.

    از جمله فعالیت‌های این هنرمند همکاری به عنوان نوازنده سنتور و بازیگر  با استاد داریوش مهرجویی در فیلم «لامینور»، همکاری با اساتید شاخص «مجید درخشانی»، «کریستف رضاعی»، «ایرج رحمانپور» و دیگر هنرمندان موسیقی ایرانی و نواحی است.

    منبع: فارس
    https://musiceiranian.ir/?p=434636
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *