×
×

با خوانندگی مجتبی عسگری
آلبوم موسیقی یازده تصنیف از علینقی وزیری راهی بازار شد

  • کد نوشته: 432358
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۳ام مهر ۱۴۰۰
  • ۰
  • آلبوم موسیقی یازده تصنیف از علینقی وزیری با خوانندگی مجتبی عسگری و همراهی سانیا زمانیان (طراح و سرپرست اجرا) از سوی موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شد.
    آلبوم موسیقی یازده تصنیف از علینقی وزیری راهی بازار شد
  • آلبوم موسیقی یازده تصنیف از علینقی وزیری با خوانندگی مجتبی عسگری و همراهی سانیا زمانیان (طراح و سرپرست اجرا) از سوی موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان، درباره‌ی این اثر، به قلم ساینا زمانیان می‌خوانیم: «کلنل علینقی وزیری (۱۲۶۶-۱۳۵۸) را می توان یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های موسیقی معاصر ایران دانست. گستره‌ی عظیم کارگانِ سازی، آوازی و آموزشیِ او و همچنین فعالیت‌های دامنه‌داری که با هدف اعتلای موسیقی ایران انجام داد، تنها گوشه‌ای از ابعاد گسترده‌ی شخصیت هنری و اجتماعی او هستند. جلوه‌ی آن ذهن اعتلاگر را می‌توان در تصنیف‌هایی که ساخته نیز پی گرفت. تصنیف‌های وزیری علاوه بر اینکه جنبه‌های کمتر دیده‌شده‌ای از ملودی‌پردازیِ او را آشکار می‌سازند، در نمایاندنِ رویکرد آهنگسازانه‌ی او در ساخت این آثار نیز اهمیت دارند. تا پیش از وزیری، در اجرای تصنیف‌ها، جمله‌های سازی‌ای که در ادامه‌ی کلام می‌آمدند (جواب، به اصطلاح) تکرار همان ملودیِ آواز یا ارائه‌ی همان ملودیِ کلام بودند، نهایتاً با تغییراتی جزئی. اما در تصنیف‌های وزیری جواب‌ها شخصیتی مستقل از ملودی شعر می‌یابند. همچنین وزیری در آوانگاریِ این تصنیف‌ها جزئیاتِ آواز را به ظرافت و فراست ثبت کرده است. تحریرها، تزیینات و تقطیعِ کلام با دقتی کم نظیر نوشته شده‌اند. اجرای حاضر بازنوازی یازده تصنیف از آثار وزیری است که همگی در کتاب دستور تار متوسطه نیز آمده‌اند. دلیل انتخاب این یازده تصنیف از میان تصنیف‌های پُرشمار وزیری، توجه و تأملی دیگر به این کتاب آموزشی بوده است؛ ضمن اینکه، این آثار نسبت به دیگر ساخته‌های وزیری کمتر شنیده شده اند. این اجرا داعیه‌ای در احیای سبک نوازندگی یا سیاقِ گروه نوازی وزیری ندارد. هدف از تولید این مجموعه، ارجاع به قطعاتی فراموش شده از تاریخ تصنیف سازیِ ایران و ارائه‌ی نمونه‌ای صوتی برای دقتِ نظر در شیوه‌ی ملودی پردازیِ شایان توجه یکی از مهم‌ترین موسیقی‌دانان ایران بوده است.»

    شایان ذکر است که یاسمین شاه‌حسینی (نوزانده عود)، پگاه زهدی (نوازنده سنتور)، متین آهنگری (نوازنده کمانچه)، چکاد فشارکی (نوازنده کمانچه در قطعه‌ی راه وصال)، شایان یزدی‌زاده (نوازنده تمبک) و سانیا زمانیان (نوازنده تار) در آلبوم موسیقی یازده تصنیف از علینقی وزیری به عنوان نوازنده به هنرنمایی پرداخته اند.

    منبع: سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir
    https://musiceiranian.ir/?p=432358
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *