داوران بخش تنبک،گیتار و ابوا

جشنواره موسیقی جوان بین المللی شود/بهترین جایزه فراهم کردن زمینه اشتغال زایی برای برگزیدگان است

  • کد خبر : 432053
  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
گنجه ای گفت: بهترین جایزه‌ای که می‌توان برای برگزیدگان جشنواره درنظر گرفت، فراهم کردن زمینه اشتغال‌زایی برای آنها است. علیرضا تفقدی خواستار بین المللی شدن جشنواره جوان شد و یاسمن کیمیاوی...

کامبیزگنجه ای گفت: بهترین جایزه‌ای که می‌توان برای برگزیدگان جشنواره درنظر گرفت، فراهم کردن زمینه اشتغال‌زایی برای آنها است. علیرضا تفقدی خواستار بین المللی شدن جشنواره جوان شد و یاسمن کیمیاوی نیز اعلام کرده که گرایش به ساز ابوا با تاثیرجشنواره بیشتر شده است.

به گزارش موسیقی ایرانیان و به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان،کامبیز گنجه‌ای داور چندین دوره بخش تنبک جشنواره موسیقی جوان ،با مثبت ارزیابی کردن جشنواره گفت:جشنواره جوان در ردیف معدود جشنواره‌های موسیقایی است که توانسته دراین سال‌ها به‌مدد داشتن برنامه‌ریزی منسجم و بهره‌گیری از حضور هنرمندان باسابقه درحیطه داوری، گام‌های موثری در زمینه ارتقاء انگیزه هنرمندان جوان بردارد.براین اساس ، می‌توان کارنامه جشنواره موسیقی جوان را مطلوب و قابل‌قبول ارزیابی کرد. چرا که چنین جشنواره‌ای توانسته بستر مناسب و سالمی را درجهت تجربه‌آزمایی هنرمندان جوان فراهم کند.
وی در خصوص ارزیابی خود از شرکت کنندگان بخش تنبک گفت: هرسال شاهد رشد و رویش جوانان مستعدی از بطن جشنواره موسیقی جوان هستیم. کما این‌که هنرمندان جوان در بخش‌های مختلف جشنواره توانسته‌اند به شایستگی‌های زیادی دست یابند. منتهی مسئله این است که هنرمندان جوان برای تداوم فعالیت خود در عرصه موسیقی نیازمند دراختیار داشتن خوراک باکیفیت هستند.

این نوازنده تنبک اظهار داشت:هنرمند به‌تنهایی نمی‌تواند دراین زمینه پیش رود. آنچه مسلم است این‌که سیاست‌گزاران فرهنگی باید با در اختیار قرار دادن بودجه و سایر امکانات در ارتقاء سطح کیفی موسیقی جامعه قدم بردارند. به هرحال، آینده موسیقی کشور باید به دست جوانانی که از درون جشنواره ها معرفی و شناسایی میشوند، ادامه پیدا می کند.

این عضو هیات داوران جشنواره موسیقی جوان درپاسخ به این سوال که جشنواره‌ها چقدر می‌توانند در فراهم کردن زمینه اشتغال برای برگزیدگان هر دوره نقش داشته باشند، تصریح کرد: هرکدام از جوانانی که در جشنواره‌ها مانند جشنواره موسیقی جوان حضور می‌یابند، دلشان می‌خواهد بعداز گذراندن دوره‌های تخصصی، وارد بازار کار شوند. این مسئله هم برای جوانان از طریق ورود به ارکسترها میسر می‌شود. امیدوارم دولت بتواند با حمایت بیشتر از نسل جوان در جشنواره‌هایی نظیر موسیقی جوان به فراهم کردن زمینه اشتغال آنها کمک کند. بنابراین، تصورمی‌کنم بهترین جایزه‌ای که می‌توان برای برگزیدگان جشنواره درنظر گرفت، فراهم کردن زمینه اشتغال‌زایی برای آنها باشد.

گنجه‌ای با اشاره به دیگر مولفه‌های جشنواره موسیقی جوان نیز گفت: مهم‌ترین ویژگی یک جشنواره استمرار آن در برگزاری مداوم است و خوشبختانه جشنواره موسیقی جوان توانسته با داشتن چنین شاخصه‌ای، هرسال قوی‌تر از سال گذشته در مسیر حفظ و احیاء موسیقی اصیل ایرانی نقش داشته باشد.

این هنرمند باسابقه اضافه کرد: یکی از کارهایی که می‌تواند در جشنواره‌هایی مثل جشنواره موسیقی جوان صورت بگیرد این است که هنرمندان جوان با پیشینه و زندگی‌نامه هنرمندان پیشکسوت آشنا شوند. چرا که دیده می‌شود دراغلب مواقع،جوانان به نواختن یک ساز مشغول هستند، اما نسبت به پیشینه نوازندگان بزرگ سازها آشنایی چندانی ندارند.

* جشنواره موسیقی جوان بین المللی شود

علیرضا تفقدی نوازنده گیتار و مدرس که داوری چندین دوره جشنواره موسیقی جوان را برعهده داشته،با اشاره به برگزاری جشنواره در سایه شیوع ویروس کرونا گفت: این دومین دوره جشنواره است که تحت تاثیر پاندومی کرونا برگزار می‌شود و تقریبا همه داریم به این شکل برگزاری، عادت می‌کنیم و با آن کنار می‌آییم. بنابراین تاثیرگذاری جشنواره تغییری نکرده و هنوز جوان‌ها از آن استقبال می‌کنند.
این مدرس موسیقی درباره سطح کیفی آثار ارائه شده در جشنواره موسیقی جوان گفت: هنرآموزان جوانی از شهرستان‌های دور از پایتخت در این جشنواره شرکت کردند و درخشیدند. بسیاری از آنها در حالی در چنین رقابتی به چشم آمده‌اند که هنرآموزان تهرانی به کلاس‌ها و اساتید خوب دسترسی دارند. بسیاری از هنرمندان جوان شهرستانی از استعدادهای ذاتی و توانایی‌های غریزی برخوردارند و حیف است که این بچه‌ها از برگزاری جشنواره بی‌خبر بمانند و نتوانند در جشنواره شرکت کنند.

وی افزود:ممکن است یک هنرجوی بسیار با استعداد در گوشه‌ای از کشور پهناورمان باشد که در این شرایط متاثر از کرونا و تعطیلی‌ها مداوم در جریان برگزاری جشنواره قرار نگرفته و اصلا متوجه نشده که جشنواره برگزار می‌شود یا نه.

تفقدی اضافه کرد: کسانی از نقاط دور از پایتخت، با سن کم دیده‌ام که کارشان عالی بوده است. اگر برگزیدگان چهارده دوره جشنواره را به لحاظ آماری بررسی کنید، متوجه می‌شوید که بسیاری از آنها اهل شهرستان بودند و عمدتا حوالی ۱۰ و ۱۲ سال، سن داشتند.

این نوازنده و مدرس گیتار پیشنهاد کرد که وقتی از کرونا عبور کردیم، می‌شود داورانی را از خارج دعوت کرد تا جشنواره بین‌المللی شود. در سایر کشورها جشنواره‌های ملی منوط به ارزیابی داخلی نیستند؛ مثل جشنواره‌های فیلم در جهان. همچنان که یک فیلمساز ایرانی در جشنواره کن قضاوت می‌کند یا می‌تواند عضو آکادمی اسکار باشد، جشنواره موسیقی جوان هم می‌تواند از حضور و همراهی داوران خارجی بهره بگیرد.

داور بخش گیتار پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان، با اشاره به بخش‌هایی مثل موسیقی نواحی و موسیقی سنتی ایرانی، تاکید کرد: شاید داوران خارجی در این زمینه‌ها خیلی حرفی برای گفتن و ارتقای جشنواره نداشته باشند اما در بخش‌های موسیقی کلاسیک می‌توانند موثر عمل کنند.

تفقدی معتقد است: حضور داور خارجی به جشنواره وسعت می‌دهد، باعث رسمیت بیشتر جشنواره می‌شود، اعتبار آن را بالاتر می‌برد و می‌تواند کم کم راهی برای توسعه جشنواره و راهیابی هنرمندان ایرانی به ارکسترهای بین‌المللی باز کند. این مسئله باعث می‌شود که انگیزه بچه‌ها نیز افزایش پیدا کند.

تفقدی این نکته را هم متذکر شد که برگزاری جشنواره به صورت بین‌المللی، تبلیغ آن در خارج از کشور را در پی دارد و افزود: کسی که در یک جشنواره بین‌المللی جایزه ببرد، اعتبار بیشتری کسب می‌کند و می‌تواند در رقابت‌های بین‌المللی بیشتری جضور پیدا کند و از امتیازهای آن که حداقلش دیده شدن است، بهره بگیرد.

*گرایش جوانان به یادگیری ساز اُبوا بیشتر شده است

یاسمن کیمیاوی که مدت دو سال است داوری این جشنواره را دربخش سازهای بادی برعهده دارد،درخصوص اثرگذاری این جشنواره درجامعه گفت: ازدیدگاه من جشنواره ملی موسیقی ایران انگیزه بسیارخوبی برای شرکت کننده گان جوانی است که دراین زمینه فعالیت می کنند.درواقع این جشنواره درکنارایجاد رقابت، به نوعی دربین شرکت کنندگان ارتباط دوستی بوجود آورده تا با دیدن اجراهای یکدیگر توجه بیشتری به کارهای هم گروهی های خود داشته باشند.

وی ادامه داد:محور این جشنواره برحضورگروه های سنی مختلف برنامه ریزی شده است، شرکت کنندگان مختلفی که ممکن است دردیگرجشنواره ها امکان حضور نداشته باشند. نکته دیگراینکه این جشنواره درسطح کیفی بالایی هدف گذاری شده و براین اساس رپرتوارهایی که برای آن تعریف شده رپرتوارهای قوی است و انگیزه نواختن و اجرایی شدن این رپرتوارها در شرکت کنندگان وجود دارد.از سویی دیگر جشنواره ملی موسیقی جوان طی این سالها تلاش کرده استانداردهای خود را حفظ کند و این موضوع از نگاه من بسیار حائز اهمیت است.

داور پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با بیان اینکه تعداد نوازندگان سازاُبوا در ایران اندک است،اظهار داشت:با وجود این تعداد کم در این چند سال اخیر رشد خوبی داشته و علاقمندان بسیاری به آن جذب شده اند. دراین سالها هنرجویان بسیاری یادگیری این ساز را در هنرستان بصورت جدی دنبال میکنند که به عقیده من یک بعد آن جشنواره موسیقی جوان است چرا که توانسته انگیزه خوبی در بین آنها ایجاد کند وشرکت دراین جشنواره بخشی از هدف گذاری زندگیشان است که به باور من تصمیم بسیار خوبی است.

این نوازنده ابوا درخصوص ارزیابی خود از سطح کیفی آثار شرکت کنندگان گفت: این جشنواره در هر دو بخش نوازندگی سازهای کلاسیک و ایرانی از مناطق مختلف ایران متقاضیان و علاقه‌مندان بسیاری دارد. این شرکت‌کنندگان جوان در طول این سال‌ها بسیار قوی و در سطح بالایی ظاهر شده‌اند و البته برگزاری چنین جشنوارهایی برای نوازندگان جوان فرصت مهمی است و به آنها انگیزه‌ و اشتیاق می دهد. ضمنا با ایجاد هدف‌گذاری مناسب، در جهت آن آموزش می‌بینند، چرا که شرکت کنندگان ملزم هستند رپرتوارهای تعریف شده را بااصول درست رعایت و اجرا کنند.

 

لینک کوتاه : https://musiceiranian.ir/?p=432053
  • منبع : موسیقی ایرانیان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.