×
×

به داد جشنواره فجر برسید
رضا مهدوی: لزوم اصلاح اساسی شورای شعر و ترانه در موسیقی

  • کد نوشته: 431297
  • حمیده موسوی
  • شنبه, ۱۶ام مرداد ۱۴۰۰
  • ۰
  • نوازنده و کارشناس موسیقی معتقد است توجه به حضور افراد آگاه و موثر در شوراهای شعر وترانه و اصلاح اساسی ساختار جشنواره موسیقی فجر باید از اولویت‌های مدیر آینده دفتر موسیقی ارشاد باشد.
    رضا مهدوی: لزوم اصلاح اساسی شورای شعر و ترانه در موسیقی
  • یک نوازنده و کارشناس موسیقی معتقد است توجه به حضور افراد آگاه و موثر در شوراهای شعر وترانه و اصلاح اساسی ساختار جشنواره موسیقی فجر باید از اولویت‌های مدیر آینده دفتر موسیقی ارشاد باشد.

    به نقل از مهر، رضا مهدوی نوازنده، کارشناس و پژوهشگر حوزه موسیقی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر پیرامون اولویت‌های اجرایی مدیریت آینده دفتر موسیقی وزارت ارشاد پیرامون ساماندهی بخش محتوایی آثار موسیقایی ضمن ارائه یک آسیب شناسی درباره فعالیت‌های دولت گذشته در این حوزه توضیح داد: متاسفانه در دولت گذشته از هم گسیختگی و رهاشدگی در عرصه فرهنگ و هنر کاملاً مشهود شد و بسیاری از هنرمندانی که از به روی کار آمدن دولت یازدهم به ذوق آمده بودند که می‌توانند شاهد تفاوت‌های زیادی به نسبت به دولت‌های گذشته در عرصه فرهنگ و هنر باشند، متوجه شدند که «زهی خیال باطل» چرا که دولت تمام هم و غم خود را بر سیاست خارجی گذاشته بود که به نوعی ناخواسته و نه عامدانه توجه به مسائل فرهنگی و هنری در اولویت قرار نگرفت.

    فرهنگ و هنر در دولت‌های قبلی قربانی سیاست شد

    وی افزود: ما در دولت گذشته دیدیم که برخی از مهره‌ها و مدیریت‌های سوخته که در دولت‌های قبلی حضور داشتند، بر مسند کار رسیدند و دیری هم نپایید که اشکالات مدیریتی در سطوح مختلف دیده و باعث شد که شاهد تغییر مدیریت‌های زود هنگامی باشیم. البته در این راستا هم شوراهایی به وجود آمد که در حوزه محتوا نتوانستند نظر درستی را ارائه دهند و در عرصه شعر و ترانه مرتبط با موسیقی مجوزهایی صادر می‌شد که در آن رهاشدگی کاملاً مشهود بود.

    مهدوی بیان کرد:. بخشی از این رهاشدگی هم گاه به اعضای شورا و بخشی هم با بعضی اعمال نفوذهایی مواجه می‌شد که مدیران میانی هم در آن نقشی نداشتند. تا جایی که مدیریت‌های که در دولت‌های قبلی کنار گذاشته شده بودند بازهم وارد ماجرا می‌شدند و در ظاهر شاید به عنوان مشاور حضور داشتند اما در عمل تصمیم گیرنده اصلی بودند که این هم عیان شد و شرایطی را ایجاد کرد که هنرمندان احساس کنند تصمیم گیرندگان قطعی مدیران پشت میز نیستند، بلکه مشورت‌ها و اعمال نفوذهایی می‌شود که در بخش‌های مختلف حوزه موسیقی اعم از صدور مجوز، کنسرت، آلبوم و هر اتفاق دیگر آن را دیدیم. متاسفانه این گونه مدیریتی هم صحیح نبود و اهالی فرهنگ و هنر را مشکلات زیادی مواجه کرد. اتفاقاً به دلیل همین اشتباهات بود که امروز به سختی می‌توانیم برای حل مشکلات فرهنگی هنری کشور اقدام عاجلی کرد. چرا که بروز این مشکلات از برانگیخته شدن نگاهی بود که از دولت‌های قبلی وجود داشت و برخی‌ها دوست داشتند در همه جا سرک بکشند و اعمال نظر کنند.

    امیدوارم انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آگاهانه باشد

    این کارشناس مسائل فرهنگی که طی سال‌های گذشته مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری را نیز به عهده داشته در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن تاکید برکارآمدی فرهنگی هنری وزیر بعدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: امیدوارم آنچه از معرفی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت جدید صورت می‌گیرد، یک انتخاب آگاهانه باشد، انتخابی در ابتدا نشان دهنده دغدغه مندی فرهنگی یک وزیر نسبت به فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور است و به معنای واقعی کلمه حس ایران دوستی در آن موج بزند شرایطی که می‌بایست ترکیب یافته با زوایای پنهان و آشکار آیین‌ها، دیانت و وطن پرستی باشد. به طور حتم چنین فرآیند در مجموعه‌هایی چون مدیریت دفتر موسیقی نیز وجود داشته باشد و ما از این پس شاهد این باشیم که از چهره‌های شاخص و البته موثر موسیقی و شعر در ترکیب شوراهای محتوایی استفاده شود.

    مهدوی تصریح کرد: البته درگذشته قرار بود شوراهای موسیقی حذف شود اما شود، به عبارتی برخی از عناوین شوراها در اسم حذف شده بود، ولی پنهانی باز برخی از بررسی‌ها صورت می‌گرفت. به هر حال ما انتظار داریم مباحث مربوط به ممیزی محتوایی موسیقی بی کلام در دفتر موسیقی ممیزی نداشته باشد. این در حالی است که امیدوارم در دولت جدید شاهد یک پادرمیانی جدی و کارشناسانه در عرصه شعر و ترانه باشیم که جنبه‌های کارشناسی آثار مورد بررسی قرار گرفته شکل تخصصی‌تری پیدا کرده تا جوانان هنرمند و دغدغه مند حوزه موسیقی در همه بخش‌ها و گونه‌های آن با آگاهی بیشتر پا به عرصه بگذارند. شرایطی که قطعاً موجب تولید آثار درخشان به لحاظ پیام و محتوا و ساختار ادبی خواهد شد.

    هنرمندان منتظر اتفاقات جدیدی در حوزه موسیقی هستند

    این نوازنده و ناشر موسیقی در بخش پایانی صحبت‌هایش به موضوع برگزاری جشنواره موسیقی فجر به عنوان یکی دیگر از آسیب‌های دفتر موسیقی وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: نکته دیگری که می‌توانم به مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد در حوزه محتوا توصیه کنم. بازنگری اساسی در ساختار برگزاری جشنواره موسیقی فجر است که متاسفانه آن رهاشدگی که درباره‌اش حرف زدم به این رویداد معتبر و ملی نیز رسوخ پیدا کرده و ما شاهد بودیم که با انتخاب نوع مدیریتی که برای این رویداد در نظر گرفته شده، خیلی‌ها را از چشم‌انداز این رویداد ناامید کرد.

    وی اظهار کرد: قرار بود که دولت قبلی امیدافزایی کند اما با برخی انتخاب‌ها دیدیم که فضا به گونه‌ای دیگر مدیریت شد که نشان دهنده جدی نبودن جریان جشنواره موسیقی فجر است. به طور حتم اگر مدیر آینده دفتر موسیقی وزارت ارشاد به این شرایط نیز توجهی نداشته باشد، قطعاً شاهد نزول هرچه بیشتر سطح کیفی جشنواره موسیقی فجر در دوره‌های آتی خواهیم بود و امیدوارم دوستان به داد این رویداد برسند. به هر حال من معتقدم جامعه موسیقی خواهان ایجاد یک نگاه جدی به هنرمندان است که قطعاً در کنار سیاستمداران می‌توانند به عنوان بازوهای فکری و هنری و گاه اجرایی حضور داشته باشند؛ زیرا ایران سرزمین فرهنگ و هنر است.

    منبع: مهر
    https://musiceiranian.ir/?p=431297
       
    برچسب ها رضا مهدوی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *