×
×

تقریر مفصلی از نفیسه سادات عبدالبقایی و فرزاد بازگیر
لیست اسامی برگزیدگان جشنواره کهن آواهای تنبور منتشر شد

  • کد نوشته: 431238
  • حمیده موسوی
  • پنجشنبه, ۱۴ام مرداد ۱۴۰۰
  • ۰
  • گزارش و تقریر مفصل پنجمین جشنواره کهن آواهای تنبور به همراه نام برگزیدگان، توسط دکتر نفیسه سادات عبدالبقایی و فرزاد بازگیر، از طریق «موسیقی ایرانیان» منتشر می شود.
    لیست اسامی برگزیدگان جشنواره کهن آواهای تنبور منتشر شد
  • گزارش و تقریر مفصل پنجمین جشنواره کهن آواهای تنبور به همراه نام برگزیدگان، توسط دکتر نفیسه سادات عبدالبقایی و فرزاد بازگیر، از طریق «موسیقی ایرانیان» منتشر می شود.

    خانه تنبور تابستان امسال طبق روال پنج سال گذشته فراخوان جشنواره کهن آواهای تنبور را با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دالاهو، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه و انجمن موسیقی ایران در نوزدهم خردادماه سال جاری منتشر کرد.

    پیش از این سه دوره جشنواره به صورت حضوری، و با شیوع ویروس کرونا دو دوره آن در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار شده است.

    در متن فراخوان درباره اهداف جشنواره به مواردی چون: حفظ و اشاعه موسیقی مقامی تنبور و دیگر آواهای کردی، شناسایی استعدادهای جوان؛ تشویق و هدایت آنها به سوی فرهنگ و هنر بومی و مقابله با فرهنگ های بیگانه، قدردانی از استادان و خدمتگزاران به فرهنگ و هنر کشور، تشویق و ترغیب خانواده ها در راستای توجه هر چه بیشتر به مسائل فرهنگی و هنری و ایجاد روحیه و نشاط اجتماعی در جامعه اشاره شده است. جشنواره در دو بخش مجزا و هر بخش در سه حوزه مستقل تقسیم بندی شده است: بخش اول: ته رزها(مقامات) تنبور شامل: الف)مقام نوازی، ب)مقام خوانی و پ) بخش بداهه نوازی تنبور بر اساس مقامات؛ و بخش دوم: آواهای کردی شامل: الف)سیاو چه مانه، ب)هوره و پ)ترانه های کردی کرمانشاهی را شامل می شود.

    بر اساس تقویم جشنواره آخرین مهلت ارسال آثار: بیستم تیرماه اعلام و پس از داوری آثار توسط داوران اسامی برگزیدگان در سوم مرداد ماه منتشر و اهدای جوایز برگزیدگان در هفتم مرداده ماه در خانه تنبور به ترتیب برگزار شد.

    شرایط حضور در جشنواره در چهار رده سنی مشخص و شرکت کنندگان در این رده های سنی مجاز به ارسال آثار در جشنواره بودند: نونهالان (تا پایان یازده سالگی)، نوجوانان(از آغاز دوازده تا پایان شانزده سالگی)، جوانان الف (از آغاز هفده سالگی تا پایان بیست و دو سالگی) و جوانان ب(از آغاز بیست و سه سالگی تا پایان بیست و هشت سالگی).

    در بخش مقام نوازی شرکت کنندگان می بایست یک مقام مجازی، یک مقام مجلسی و سه مقام کلام را حداکثر به مدت هفت دقیقه نواخته و فایل تصویری آن را با کیفیت مناسب در قالب لوح فشرده به دبیرخانه ی جشنواره ارسال می نمودند. در بخش مقام خوانی: دو مقام مجلسی و سه مقام کلام، و در بخش بداهه نوازی تنبور بر اساس مقامات تکنوازی می بایست بر اساس مقامات و موسیقی مقامی تنبور بوده و شامل مجموعه ای از قطعات آوازی و ریتمیک ارائه می شد. در این بخش نواختن مقامات مورد نظر نبوده؛ بلکه نوازنده می بایست با استفاده از ذوق و توانایی خود در نواختن ساز تنبور و استفاده از تکنیک های مناسب و درست، قطعه یا قطعاتی را ارائه نماید. شرکت کنندگان می بایست هنگام ارائه ی آثار؛ از قطعات ساخته شده توسط سایر استادان استفاده ننمایند و قطعه ارسالی باید آمیزه ای از اصل تفکر، شناخت، استعداد و نوع آوری خود هنرمند باشد.

    در بخش دوم آواهای کردی شرکت کنندگان می بایست یک مقام سیاو چه مانه، یک مقام ورده به زم و یک مقام چه پله؛ و در بخش هوره سه مقام از مقامات هوره و در بخش ترانه های کردی کرمانشاهی سه ترانه از ترانه های کردی کرمانشاهی را حداکثر به مدت هفت دقیقه خوانده و فایل تصویری آن را با کیفیت مناسب در قالب لوح فشرده به دبیرخانه ی جشنواره ارسال می نمودند. در توضیح این بخش آمده بود: این بخش به ترانه های کردی کرمانشاهی اختصاص دارد و ترانه های دیگر مناطق کردستان مورد ارزیابی هیئت داوران قرار نمی گیرد و در رابطه با ترانه های(گورانیه کان) کردی به منظور حفظ سنت؛ حالت ها و تکنیک های خوانندگی هر منطقه در جشنواره های آتی هرساله یکی از مناطق خاص موسیقیایی کردستان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

    آثار ارسالی به جشنواره امسال ۱۳۸ اثر بود که نسبت به جشنواره های حضوری سالهای گذشته این آثار کمتر شده و این نشانگر این است که شرکت کنندگان برای حضور و ارائه آثار خود در جشنواره های حضوری به مراتب بیشتر استقبال می کنند. صحت این گفته را می توان با حضور پرشور هنرمندان و دوست داران این عرصه فرهنگی-هنری در سال های پیش به اثبات رساند.

    علی اکبر مرادی در این باره گفت: امسال هم مانند سال گذشته جشنواره کهن آواهای تنبور در شرایط سخت حاکم بر کشور برگزار گردید. شور و شوق نونهالان و نوجوانان و جوانان برای شرکت و رقابت در این جشنواره ستودنی است و من فکر می کنم نهال کاشته شده سالیان پیش کم کم دارد به بار می نشیند و تنبور کهن و دیرسال بیشتر از هر زمان دیگر یار، همراه و هم نفس نسل حاضر و نسلهای آینده می شود. هرچند با کمال تاسف با بی توجهی مردم و مسئولین هنری شهرستانهای پاوه و اورامانات، اسلام آباد غرب و هرسین سه آواز باستانی سیاوچمانه، هوره و مور در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. با اینکه در سال ۱۳۹۷ خانه هایی برای این سه نوع موسیقی کهن در شهرستانهای مزبور افتتاح گردیده است، اما دریغ از حرکت یا هر فعالیتی.

    مراسم اختتامیه و اهدا جوایز در روز پنج شنبه هفتم مردادماه در خانه تنبور با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی انجام شد. در این مراسم به هنرمندان برتر لوح تقدیر و هدایایی در قالب کالای فرهنگی و هنری تعلق گرفت که پیش از این در متن فراخوان هم اشاره شده بود. امسال با توجه به شرایط موجود و شیوع بیماری کرونا مراسم مختصری تحت عنوان اختتامیه صورت گرفت و نفرات برگزیده تنها با همراه داشتن یک نفر به عنوان همراه در برنامه حضور داشتند.

    در نهایت دبیرخانه پنجمین جشنواره کهن آواهای تنبور اسامی برگزیده شدگان را در سوم مردادماه به این شرح اعلام کرد:

    بخش مقام نوازی: رده ی سنی نونهالان

    نفر اول : آقای ایلیا مصطفایی
    نفر دوم :خانم سارا کاکایی
    نفرسوم : آقای شنتیا احمدی
    هیئت محترم داوران در این بخش خانم ها مهتاب فتحی و آنیتا شیری دوچقایی را شایسته تقدیر دانستند.

    بخش مقام نوازی: رده ی سنی نوجوانان

    نفر اول و برگزیده ی ویژه جشنواره: آقای بنیامین گراوند
    نفر دوم : آقای کیان ناصری
    نفرسوم: آقای ایلیا احمدیان فر
    بخش مقام نوازی: رده ی سنی جوانان الف
    نفر اول و برگزیده ی ویژه جشنواره: خانم تارا افضلی
    نفر دوم: آقای سپهر حسینی
    نفرسوم : خانم شیرین عباسی

    هیئت محترم داوران در این بخش خانم فاطمه زارعی و آقای هاتف مرادخانی را شایسته تقدیر دانستند.

    هیئت محترم داوران از نوازنده ی روشن دل آقای امیرحسین محمدی تقدیر ویژه نمودند.

    بخش مقام نوازی: رده ی سنی جوانان ب

    نفر اول : سرکار خانم سحر بدره
    نفر دوم : جناب آقای اشکان مطاعی شویلی
    نفرسوم : سرکار خانم لیلا ناصری
    بخش مقام خوانی – رده ی سنی نونهالان
    نفر اول: آقای کیارش بازی دار
    نفر دوم: آقای اهورا رضایی
    نفرسوم: آقای ایوب عباسی
    بخش مقام خوانی: رده ی سنی نوجوانان
    نفر اول: آقای کسری کاکایی
    نفر دوم: آقای بردیا مرادی
    نفرسوم : آقای یوسف عباسی

    هیئت محترم داوران در این بخش آقایان مسلم نوری و محمدرضا زارعی را شایسته تقدیر دانستند

    بخش مقام خوانی: رده ی سنی جوانان الف

    نفر اول: آقای سیروان فتحی
    نفر دوم: آقای حسین اعظمی
    نفرسوم: آقای سید فرهاد فرهادی
    بخش مقام خوانی: رده ی سنی جوانان ب
    نفر اول: هیچ مقام خوانی حائز امتیاز نگردید.
    نفر دوم: هیچ مقام خوانی حائز امتیاز نگردید.
    نفرسوم: آقای ایوب رضایی

    بخش بداهه نوازی: رده ی سنی نوجوانان

    نفر اول و برگزیده ی ویژه جشنواره: آقای امیرسام بهرامیان
    نفر دوم: آقای اهورا اسدی
    نفرسوم: آقای علی وصالی
    بخش بداهه نوازی: رده ی سنی جوانان الف
    نفر اول : آقای امیرحسین شمس
    نفر دوم: آقای سید امیر حسینی
    نفرسوم: آقای میلاد خدایی
    بخش بداهه نوازی: رده ی سنی جوانان ب
    نفر اول: هیچ نوازنده ای حائز امتیاز نگردید
    نفر دوم: آقای حسین حقیقی نژاد
    نفرسوم: آقای سید سهند مرادی

    برگزیدگان بخش موسیقی کردی

    هیئت محترم داوران در بخش آوازهای کردی کرمانشاهی در رده ی سنی جوانان (ب) آقای علی کمالی را به عنوان نفر اول و برگزیده ی ویژه جشنواره معرفی نمودند.

    در بخش آواز کردی:

    نفر اول و برگزیده ویژه ی جشنواره: وریا کاکایی
    نفردوم: دیلان مرادی
    نفر سوم: شاهو یادگاری

    در بخش هوره:

    هیئت محترم داوران در این بخش از آقایان شایان ویسی و سجاد فرامرزی را شایسته ی تقدیر دانستند.

    در توضیحات این بخش آمده بود: نوازنده برگزیده ی جشنواره به هنرمندی اطلاق می شود که از ۲۰ امتیازآزمون بیش از ۱۹ امتیاز را کسب کرده باشد.

    حیدر کاکی در مورد جشواره می گوید: پنجمین جشنواره کهن آواهای تنبور پنجشنبه هفتم مرداد ماه ۱۴۰۰ با معرفی نفرات برتر در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد. این رویداد هنری امثال نیز همچون سال گذشته به صورت آنلاین برگزار شد. با این تفاوت که برگزیدگان جوائز خود را حضوری و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی از هیئت محترم داوران و مسئولین فرهنگی استان کرمانشاه و شهرستان دالاهو تحویل گرفتند. در راستای سیاست های فرهنگی و فرهنگ سازی خانه تنبور و استاد علی اکبر مرادی امسال نیز همچون سال گذشته جوایز برگزیدگان صرفاً کالای فرهنگی بود. کالاهای فرهنگی این دوره از جشنواره شامل ۱۰ عدد تنبور و چندین دوره کتاب نفیس توسط استاد علی اکبر مرادی و با حمایت استاد محمدعلی سلطانی نویسنده شهیر کرمانشاهی و استاد قاسم براخانی واستاد رضا براخانی از هنرمندان سازنده تنبور تهیه و به شرکت کنندگان اهدا شد. خوشبختانه سطح کیفی جشنواره با وجود بیماری کرونا در وضعیت مطلوبی برخوردار بود و شرکت کنندگان از نظر کلاس نوازندگی و تکنیک و پیچیدگی اجراها و مهم تر از هرچیز از لحاظ استایل و شیوه نوازندگی پیشرفت های قابل توجهی نسبت به سالهای گذشته داشته اند .امیدوارم مسئولان محترم فرهنگی این رویداد فرهنگی هنری را نه در حد سخنرانی بلکه با تمام وجود درک کنند و در راستای حفظ و نشر این فرهنگ غنی موسیقایی حمایت جدی‌تر داشته باشند.

    برنامه های آتی خانه تنبور:

    علی اکبر مرادی در رابطه با برنامه های آتی خانه تنبور می گوید: از ابتدای بازگشایی این خانه چندین گزینه برای فعالیت مورد نظرم بوده است که علاوه بر برگزاری جشنواره کهن آواهای تنبور باید به فعالیتهای این مرکز اضافه شود. فعالیت نخست مسئله مهم آموزش است که با توجه به شرایط حاد دنیا و مسئله همه گیری کرونا، کماکان و با توجه به شرایط متغیر این اپیدمی آموزش ها در خانه تنبور انجام می گیرد. حرکت دوم ما در صورت همکاری اداره کل ورزش و جوانان برپایی مسابقات بازی های روستایی در بین جوانان خواهد بود. حرکت سوم دایر کردن کلاسهای آموزش صنایع دستی و دست بافته های محلی توسط بانوان و با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. هدف دیگر برگزاری کنسرت های تابستانه در فضای باز و کنسرت های دیگر فصول با ظرفیت حدود سیصد نفر در سالن اجراهای خانه تنبور است که این کار بطور یقین بعد از پایان یافتن شرایط همه گیری کرونا موکول خواهد شد. هدف پنجم برپایی کلاسهای دوره ای با حضور استادان ملی موسیقی است که برای ایشان شرایطی فراهم شود که بتوانند یک یا دو هفته را با شاگردان خود در محل خانه تنبور به تدریس و تمرین و گروه نوازی بپردازند؛ و هدف نهایی سعی در برگزاری بین المللی جشنواره کهن آواهای تنبور است که با دعوت از استادان سازهای هم خانواده تنبور این مهم بتواند شکلی جهانی به خود بگیرد و یقینا تمام این برنامه ها در گرو تامین بودجه و همراهی مسئولین هنری و مردم اهل فضل و هنر و بهبودی شرایط موجود امکان پذیر خواهد بود.

    در پایان از تمامی دست اندرکاران جشنواره و تمامی عزیزانی که ما را در این امر مهم فرهنگی-هنری یاری نمودند تقدیر و سپاسگزاری می نماییم.

    در ادامه می توانید عکس های بهمن زارعی و ایرج الیاسی را از این رویداد موسیقایی مشاهده کنید.

    منبع: موسیقی ایرانیان
    https://musiceiranian.ir/?p=431238
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *