×
×

فرهاد فخرالدینی: فقدان «مرادخانی» در دورانی که ارج و قرب هنر به فراموشی سپرده شده، غم‌انگیز است
بزرگان موسیقی برای درگذشت «علی مرادخانی» پیام تسلیت فرستادند

  • کد نوشته: 429852
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۸ام خرداد ۱۴۰۰
  • ۰
  • در پی درگذشت «علی مرادخانی» (مدیر هنری) تعدادی از بزرگانِ موسیقی از جمله فرهاد فخرالدینی، داریوش پیرنیاکان، داود گنجه‌ای و محمد سریر پیام‌های تسلیت خود را منتشر کردند.
    بزرگان موسیقی برای درگذشت «علی مرادخانی» پیام تسلیت فرستادند
  • استاد «فرهاد فخرالدینی» (رئیس شورای عالی خانه موسیقی) در پیامی برای ایشان نوشته است: «سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت. خبر درگذشت جانگداز آقای علی مرادخانی دوست و دلسوز هنرمندان، دل همۀ مارا به در آورد. ایشان در سمت های مختلف خود همواره در کنار هنرمندان به‌خصوص هنرمندان موسیقی به خدمتشان ادامه دادند و آخرین خدمتشان هماهنگی واکسیناسیون کرونا برای این عزیزان با همکاری موزه موسیقی بود که متاسفانه وجود نازنینشان مبتلا به این بلای خانمان سوز شد. با تاسف و تاثر فراوان فقدان این چهرۀ فداکار و خادم هنر را در دورانی که ارج و قرب هنر و هنرمند به فراموشی سپرده شده از طرف خود و شورای عالی خانه موسیقی به خانوادۀ گرامی این انسان شریف و به همۀ هنرمندان و هنردوستان تسلیت می گویم.»‌

    «داریوش پیرنیاکان» (دبیر و سخن‌گوی شورای عالی خانه موسیقی) نیز پیرامون خدمات و فعالیت های زنده یاد علی مرادخانی گفت: «آقای مرادخانی یکی از مدیران موفق در زمینه فرهنگی بودند. بعد از انقلاب مدیرانی که در زمینه فرهنگی موفق باشند بسیار کم داشتیم. او با ذکاوت و فراستی که داشت و همچنین و شناختی که از جامعه هنری داشت چه در زمانی که مدیرکل مرکز موسیقی بود و چه زمانی که معاونت هنری وزارت ارشاد را برعهده داشت، بسیارخوب عمل کرد و بین هنرمندان موسیقی و دیگر رشته های هنری انسانی محبوب بود. زمانی هم که مسئولیت نداشت ارتباطات زیادی با هنرمندان موسیقی، سینما، تاتر، تجسمی و … داشت. بعدا هم که موزه موسیقی راه افتاد زنده یاد مرادخانی یکی از موثرترین‌ها بود و با تلاش بسیار موزه موسیقی را سر و سامان داد؛ و به‌نظر من هر کسی غیر از آقای مرادخانی بود موزه موسیقی را به این سطح نمی توانست برساند.»

    او ادامه داد: «زنده یاد مرادخانی انسان باهوشی بود و شناخت بسیار خوبی نسبت دولتی ها و هنرمندان داشت و بسیار خوب می توانست تعامل و توازنی بین این دو ایجاد کند. رفتن ایشان بسیار زود بود و بسیار در مراودات جامعه هنری و حاکمیت تاثیر خواهد گذاشت. در تاسیس خانه موسیقی هم آقای مرادخانی به عنوان مدیرکل وقت مرکز موسیقی و آقای مهندس کاظمی معاونت وقت امور هنری وزیر ارشاد تلاش بسیاری کردند؛ و اگر این دو نفر نبودند در زمان دولت آقای خاتمی و اصلاحات شاید خانه موسیقی تاسیس نمی شد. این دو بسیار با خانه موسیقی همراهی داشتند و آقای مرادخانی  این اواخر هم در موزه موسیقی تعاملات خوبی با خانه موسیقی داشت. ایشان بسیار در کارهای خود موثر بود، برخی از مدیران رفع تکلیف می کنند ولی آقای مرادخانی همیشه تلاش فراوان در کارها انجام داد. تشکیل ارکستر ملی در زمان مدیریت ایشان بود و ارکستر سمفونیک هم در زمان ایشان بسیار تقویت شد.»

    پیرنیاکان هم‌چنین ادامه داده است: «جای او بسیار خالی خواهد و نبودش را بسیار حس می‌کنیم. من باز هم در پایان این ضایعه را به تمام جامعه هنری و و همکاران ایشان در وزارت ارشاد و موزه موسیقی تسلیت می گویم.»
    هم‌چنین «محمد سریر»، عضو شورای عالی خانه موسیقی نیز در این باره گفته است: «خبر فقدان جناب آقای علی مرادخانی را امروز صبح شنیدم و بسیار متاثر شدم. درگذشت دوست و معاون هنری سابق وزارت ارشاد را به تمام دوستان و یاران تسلیت گفته و یاد خاطره او را گرامی می داریم. آقای مرادخانی همواره در فکر همکاران دوستان و کسانی که خدماتی به جامعه فرهنگی و هنری انجام می دادند، بودند و در هر شرایطی به نحوی از خدمات آنان قدردانی می کردند.»

    در ادامه «داود گنجه‌ای»، عضو شورای عالی خانه موسیقی درباره زنده یاد علی مرادخانی گفت: «علی مرادخانی ستون محکم فرهنگ و هنر کشور و مردی که برای هنر به‌خصوص موسیقی ایران زحمات فراوانی کشیده بود از میان ما رفت. حالا آمد به سرم از آنچه می ترسیدم» او همواره با عشق و علاقه برای هنر ایران کار کرد و همواره در دل و جان ما جای دارد. اثرات خدماتی که طی سال ها برای موسیقی انجام داده بود همواره برای ما و نسل های آینده نمایان است. اگر چه رفتن مرادخانی بسیار زود بود اما از خود نام نیک بر جای گذاشت.»

    منبع: موسیقی ایرانیان
    https://musiceiranian.ir/?p=429852
       
    برچسب ها علی مرادخانی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *