×
×

در حمایت از آثار تقدیمی به مدافعان سلامت
هنرواره «روایت جهاد» برگزار می شود

  • کد نوشته: 427947
  • حمیده موسوی
  • دوشنبه, ۲ام فروردین ۱۴۰۰
  • ۰
  • هنرواره «روایت جهاد» قصد دارد از روایتگرانی که از مجاهدت‌های مدافعان سلامت و همدلی‌های مردم اثر هنری خلق کردند تقدیر کند.
    هنرواره «روایت جهاد» برگزار می شود
  • نصرتی

    هنرواره «روایت جهاد» قصد دارد از روایتگرانی که از مجاهدت‌های مدافعان سلامت و همدلی‌های مردم اثر هنری خلق کردند تقدیر کند.

    به نقل از تسنیم، نصرتی درباره هدف از برگزاری نخستین هنرواره ملی «روایت جهاد» گفت: در راستای تقدیر از زحمات و فداکاری کادر درمان کشور و همدلی مردم در جهت مقابله با ویروس کرونا این جشنواره برگزار می‌شود. در همین راستا آثار هنری نخستین هنرواره «روایت جهاد» بر پایه ایثار، مجاهدت، گذشت و تلاش‌های افراد جامعه تعریف شده است.

    وی ادامه داد: در طول یکسال گذشته ایران و جهان با پدیده‌ای به نام ویروس کرونا مواجه بودند، که این امر سبب شده تا مردم در سرتاسر دنیا نتوانند به‌ مانند گذشته با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و یک شرایط بحرانی برای مردم رقم زده است. در همین رابطه جامعه برای گذر از این شرایط بحرانی نیاز دارد روحیه خود را حفظ کند، که این امر با فعالیت‌های هنری محقق می‌شود، چراکه زبان هنر بهترین و موثرترین راهکار برای ایجاد انگیزه و نشاط در بین افراد جامعه محسوب می‌شود و می‌تواند کمک شایانی به جامعه بشری بکند، در واقع نخستین هنرواره «روایت جهاد» در همین راستا برگزار شده است.

    وی درباره استقبال علاقمندان از حضور در این هنرواره و سطح کیفی آثار ارسال شده گفت: براساس اطلاع‌رسانی‌های انجام شده از سوی مسئولان هنرواره، استقبال خوبی برای شرکت در این جشنواره صورت گرفته است. اما در خصوص فعالیت هنرمندان در هنرواره «روایت جهاد»، به‌ویژه در حوزه موسیقی که باتوجه به شرایط موجود، دوران سختی را پشت سر گذاشته‌اند، آثار نسبتا خوبی به دبیرخانه جشنواره رسیده است، که این امر استقبال بالای علاقمندان وهنرمندان برای حضور در این جشنواره را نشان می‌دهد.

    داور بخش موسیقی هنرواره ملی «روایت جهاد»، درباره نحوه حمایت مجموعه از برگزیدگان اولین دوره این هنرواره گفت: در بخش موسیقی براساس داوری و ارزیابی‌هایی که صورت می‌گیرد، از افرادی که از توانایی نسبتا خوبی در زمینه موسیقی برخوردار هستند، حمایت می‌شود ولذا از هیچ کمکی از جمله مشاوره و آموزش به افرادی که در این دوره جشنواره توانایی‌های خود را نشان دادند دریغ نمی‌کنیم. در واقع امیدوارم پس از اختتامیه با مشاوره، راهنمایی و حمایت مسیر را برای ادامه فعالیت‌های هنری افراد برگزیده هموار کنیم.

    نصرتی در ادامه درباره نقش تاثیرگذار هنر در رفع بحران‌های اجتماعی تاکید کرد: تصور زندگی بدون هنر امکان‌پذیر نیست، چراکه عواطف، روحیات و افکار انسان‌ها با هنر به سمت پالایش، پاکی و شفافیت می‌رود، که این امر می‌تواند روحیه و روان افراد جامعه را تنظیم و تصحیح کند و در عین حال ما را در مسیر شور و نشاط هدایت کند. موسیقی از جایگاه ویژه‌ای در هنر برخوردار است و ما به‌عنوان متولیان در عرصه موسیقی تمام سعی و تلاش خود را به کار می‌گیریم تا آثار هنری متعهد که در خور شرایط جامعه باشند، معرفی شوند. هنرمند متعهد برای خلق یک اثر، باتوجه به شرایط کشور و روحیه افراد جامعه فعالیت می‌کند.

    وی درباره نقش فعالیت‌‌های مناسب هنری و رسانه‌ای در جهت تقویت روحیه جامعه گفت: مدیریت هنر در بخش‌ها و سطوح‌های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است، در واقع مدیرانی که در حوزه هنر فعالیت می‌کنند، باید روحیه و احساس هنرمندان را درک و از آنان در مسائل مختلف حمایت کنند، تا هنرمند بتواند اثری هنری خود را خلق کند. در همین راستا رسانه‌ها وظیفه دارند فعالیت‌های هنری هنرمندان را به عرصه نمایش بگذارند، تا از این طریق مردم با آثار آنان آشنا شوند. به‌دلیل شیوع ویروس کرونا ارتباط بین هنرمند و جامعه کمرنگ شده است، دراین شرایط رسانه‌ها وظیفه دارند بیش از گذشته در این زمینه فعالیت کنند، چراکه هنر در ارتباط با مردم به معنا و مفهوم واقعی خود دست پیدا می‌کند و این امر سبب هدایت و تصحیح زندگی مردم در شرایط مختلف کشور می‌شود.

    نصرتی در پایان درباره نقش هنر در زمینه وحدت و همدلی که تا چه میزان می‌تواند در جامعه اثرگذار باشد، گفت: تداوم و بروز عواطف جمعی با فعالیت‌های هنری صورت می‌گیرد. برای مثال افراد یک خانواده از شخصیت‌های مستقل برخوردار هستند، که این امر سبب می‌شود که آنان به مانند یکدیگر فکر نکنند، اما زبان هنر می‌تواند افراد جامعه در جهت یک طرز تفکر مشترک هدایت کند. در واقع هنر می‌تواند به مانند یک پل ارتباطی اشتراک فکری را در جامعه رقم بزند. هنر می‌تواند در جهت ارتباط با انسان‌ها و خصوصا جامعه تو این شرایط کرونایی خیلی موثر واقع شود.

    اختتامیه هنرواره ملی «روایت جهاد» با موضوع مجاهدت‌های مردمی در عرصه مواسات و مبارزه با ویروس کرونا، با ویژه برنامه‌های هفته هنر انقلاب، در سالرزو شهادت شهید مرتضی آوینی، در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد.

    منبع: تسنیم
    https://musiceiranian.ir/?p=427947
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *