×
×

آغاز به کار نخستین جشنواره نی‌انبان در کیش

  • کد نوشته: 427498
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۲۱ام اسفند ۱۳۹۹
  • ۰
  • نخستین جشنواره بین‌المللی نی‌انبان روز گذشته با حضور و اجرای نوازندگانی از فرانسه، مجارستان و اسپانیا در جزیره کیش آغاز به کار کرد.
    آغاز به کار نخستین جشنواره نی‌انبان در کیش
  • اولین جشنواره موسیقی نی‌انبان روز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه در حالی با حضور واجرای نوازندگانی از کشور فرانسه،مجارستان و اسپانیا کارخود را آغاز کرد که قبل از شروع اجراها نشست خبری با حضور خسرو نشان، معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش،سعید یکه دهقان مدیر بازاریابی و گردشگری معاونت گردشگری ،فواد توحیدی پژوهشگر و دبیر جشنواره و محسن شریفیان دبیربخش بین الملل‌ در سالن رازی همایش های این منطقه برگزار شد.

    در ابتدای این برنامه، معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش درباره این جشنواره گفت: برگزاری چنینجشنواره هایی زمینه ساز ارتباط سازنده میان نوازندگان در سطحبین المللی خواهد بود. امروزه هنر ارزشمند نوازندگی نی انبان در گسترهجغرافیایی کشور های اتریش، آلمان، اسپانیا، اسکاتلند، ایسلند،انگلستان، فرانسه، مجارستان، ترکیه، یونان، تا شبه قارههندوستان توسعه یافته است.

    نشان افزود: این ساز از ویژگی های منحصر به فردی در جنوبکشور برخوردار است در نتیجه بنا نهادن یک جشنواره خوب میتواند زمینه ساز اقدامات ارزنده دیگر در حوزه هنر محسوب شود. با وجود اینکه سایه کرونا یک سال است که برتمام فعالیت ها تاثیر گذاشته و‌آسیب های فراوانی به وجود آوردهاما با مدیریت صحیح در حوزه امور هنری این منطقه همچنانجایگاه خود را حفظ کرده است.

    معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: پیشنهادبرگزاری از سوی فواد توحیدی مطرح ‌و‌ بعد از بررسی مورد تاییدقرار گرفت.

    او در پایان هم گفت: ساز نی انبان در سال ۹۴ به عنوان یک اثرملی به ثبت میراث فرهنگی رسید و در گستره استان های کرمان،هرمزگان، بوشهر و خورستان به این ساز توجه ویژه ای شده استدر نتیجه برگزاری رویداد های فرهنگی و هنری که بتواند در درازمدت برند گردشگری کیش را حفظ کند مورد حمایت سازمان منطقهآزاد کیش قرار می گیرد.

    در ادامه این نشست فواد توحیدی پژوهشگر و دبیر جشنواره همگفت: ۲ سال از مهاجرت من به جزیره کیش می گذرد و از همانلحظه به فکر طراحی جشنواره ای فراملی متناسب با اتمسفر وحال و هوای جزیره بودم و بالاخره به این باور رسیدم که نی انبانبهترین گزینه در این رابطه است.

    وی افزود: این جشنواره از امروز ۴شنبه ۲۰ اسفندماه با حضور۱۱ گروه و هنرمندانی از کشورهای فرانسه، مجارستان واسپانیا آغاز و به مدت ۳ روز ادامه خواهد یافت و‌ گروه های موسیقی هرشب در اسکله تفریحی مرجان، میکا مال و تماشاخانه ساحلیکشتی یونانی به اجرای برنامه می پردازند.

    او ادامه داد: مراسم اختتامیه نیز با تجلیل از پیشکسوتان اینساز در روز جمعه ۲۲ اسفندماه برگزار خواهد شد.

    محسن شریفیان دبیر بخش بین الملل این جشنواره نیز گفت: خوشحالم که امروز شاهد برگزاری چنین رویدادی هستیم ، نی انبان یک ساز ملیاست و نیاز به یک جشنواره مستقل داشت که خوشبختانه امروزشاهد برگزاری آن هستیم.

    سعید یکه دهقان مدیر بازاریابی و گردشگری معاونت گردشگریمنطقه آزاد کیش هم در انتهای نشست گفت: دغدغه ما در حوزهگردشگری برگزاری رویدادها قوی است که قابلیت جذب گردشگر داشته باشد و باعث حضور گردشگر به خاطر این رویداد در کیش باشد، امیدواریم در گام های بعدی این جشنواره به صورت تقویمی برگزار شود.

    در اولین روز از جشنواره نی انبان گروه بومیان کیش، بوتیا، کوبکا و آوای کویر در تماشاخانه ساحلی کشتی یونانی، گروههای بزنجان، ثلاث و هلیل در تماشاخانه ساحلی مرجان، گروه موسیقی لیان در تلفیق با نوازندگانی از فرانسه و مجارستان در مجموعه تجاری تفریحی میکامال و گروهای لوریان، شباب، بزجان و شارب نیز در اسکله تفریحی اجراهایی را داشتند.

    نخستین جشنواره بین‌المللی نی‌انبان به همت معاونت گردشگری و معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش به ریاست خسرو نشان از ۲۰ تا ۲۲ اسفند در کیش برگزار می‌شود و فواد توحیدی دبیری جشنواره و محسن شریفیان دبیری بخش بین‌الملل را برعهده دارند.

    منبع: هنرآنلاین
    https://musiceiranian.ir/?p=427498
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *