×
×

یادداشت دبیر اولین جشنواره نی‌انبان
خستگی بر تن ما نماند…

  • کد نوشته: 427667
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۴ام اسفند ۱۳۹۹
  • ۰
  • فواد توحیدی: بهترین کار برای مقابله با موسیقی‌های وارداتی این است که موسیقی‌های خودمان را بیاوریم به مردم معرفی کنیم و آن موقع خود مردم انتخاب می‌کنند که کدام موسیقی با فرهنگ و آداب و رسوم‌شان سنخیت دارد.
    خستگی بر تن ما نماند…
  • نخستین جشنواره بین‌المللی نی‌انبان به عنوان میراث ناملموس از ۲۰ تا ۲۲ اسفند در جزیره کیش برگزار شد. در توضیح این جشنواره آمده است: ساز نی‌انبان از جذابیت های گردشگری قابل توجهی برخوردار است و برگزاری این رویداد مهم علاقه مندان زیادی را از نقاط مختلف کشور برای بهره مندی از آثار هنرمندان این جشنواره برای سفر به جزیره کیش ترغیب می‌کند.

    با توجه به این که نی انبان، ساز بادی کهنی است که از سال ۱۳۹۴ دراستان های بوشهر، خوزستان، کرمان و هرمزگان به عنوان میراث فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و تلاش برای رسیدن به فهرست میراث جهانی یونسکو ادامه دارد برگزاری این جشنواره فرصت معرفی این ساز در عرصه بین المللی را هم فراهم خواهد کرد.

    بنا بر اعلام دبیرخانه جشنواره برای حضور هنرمندان سایر کشورها در این رویداد هنری، با سفرای کشورهای یونان، الجزایر، آلمان،تونس، ترکیه، فرانسه، ارمنستان، اتریش، اسپانیا، هندوستان و کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عمان، قطر و امارات مکاتبه شده بود. برگزاری این رویداد مهم همچنین در جزیره کیش ادای دینی است به راویان بی ادعای هنر و راهی نو برای شهود بیش از پیش مشترکات موسیقایی و فرهنگی پیرامون ساز نی انبان است.

    شناسایی بیشتر این ساز به دوستداران موسیقی نواحی به عنوان قسمتی از هویت فرهنگی و موسیقیایی ایران زمین، جذب هدفمند گردشگر موسیقی و تشویق هنردوستان به فراگیری ساز نی انبان در کنار معرفی ظرفیت ها و جذابیت های جزیره کیش از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره بوده است.

    فواد توحیدی دبیر تخصصی این جشنواره یادداشتی به مناسبت اتمام اولین دوره منتشر کرده است:

    جشنواره نی‌انبان با تمام سختی‌هایی که برای تیم اجرایی داشت برگزار شد. مردم از این جشنواره لذت بردند و حتی برخی از آن‌هامی‌گفتند ما در طول زندگی در کیش هیچ‌وقت این‌قدر از موسیقی فاخر و بااصالت لذت نبرده بودیم. عده زیادی می‌گفتند شما باعث شدید برای اولین بار موسیقی پاپ در جزیره کیش به حاشیه برود. ما تا الآن این همه مخاطب برای یک نوع ژانر موسیقی خاص نداشتیم.

    بهترین کار برای مقابله با موسیقی‌های وارداتی این است که موسیقی‌های خودمان را بیاوریم به مردم معرفی کنیم و آن موقع خود مردم انتخاب می‌کنند که کدام موسیقی با فرهنگ و آداب و رسوم‌شان سنخیت دارد. من مطمئن هستم که گروه‌های موسیقی نواحی اگر بیایند اینجا کنسرت بگذارند مردم از آن‌ها استقبال ویژه خواهند کرد. تقریباً در هیچ لوکیشنی جای خالی وجود نداشت و مردم استقبال خوبی از جشنواره نی انبان کرده بودند.

    خوشبختانه خستگی جشنواره بر تن ما نماند. همه در حد خودشان تلاش کردند. من از دوره اول این جشنواره راضی هستم. تمام مشکلاتی که در این دوره دیدم را یادداشت کردم تا ان‌شاء‌الله جشنواره در سال بعد بی نقص‌تر برگزار شود. من از آقای نشان که طرح من را قبول کردند، از محسن شریفیان که در بخش‌ بین‌الملل و بخش‌های دیگر کمک کرد، از تیم تبلیغات،مستندسازی، دبیرخانه، هیئت علمی و خبرنگاران عزیز تشکر می‌کنم.

    در این جشنواره‌ها افراد زیادی هستند که بی نام و نشان و با دل و جان کار می‌کنند ولی اسمی از آن‌ها برده نمی‌شود. من از همین جا به آن‌ها درود می‌فرستم و خداقوت می‌گویم. مطمئن هستم این جشنواره یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین جشنواره‌های موسیقی نواحی ایران خواهد شد.

    منبع: هنرآنلاین
    https://musiceiranian.ir/?p=427667
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *