×
×

نی انبان سونوریته ای جادویی دارد با بیشترین تعداد مخاطبان
فؤاد توحیدی از برخی جزئیات نخستین فستیوال نی انبان کیش گفت

  • کد نوشته: 427397
  • حمیده موسوی
  • دوشنبه, ۱۸ام اسفند ۱۳۹۹
  • ۰
  • سید فؤاد توحیدی، دبیر نخستین جشنواره بین المللی نی انبان کیش، در گفتگویی با «موسیقی ایرانیان»، به تشریح برخی جزئیات این رویداد موسیقایی پرداخت.

    فؤاد توحیدی از برخی جزئیات نخستین فستیوال نی انبان کیش گفت
  • جشنواره بین المللی نی انبان کیش

    سید فؤاد توحیدی، دبیر نخستین جشنواره بین المللی نی انبان کیش، در گفتگویی با «موسیقی ایرانیان»، به تشریح برخی جزئیات این رویداد موسیقایی پرداخت.

    فؤاد توحیدی؛ پژوهشگر موسیقی نواحی، آهنگساز، نوازنده سازهایی چون تار، تنبور و سازهای کوبه ای که دبیر نخستین جشنواره بین المللی نی انبان کیش است، با اشاره به این رویداد گفت: «حدود دو سال است که در جزیره کیش هستم و از بدو ورودم به این جزیره با توجه به سابقه حضور در سیزده دوره جشنواره موسیقی نواحی با سمت های مختلف، سعی ام بر این بود که رویدادی برای کیش طراحی کنم که فرا-مِلی بوده و در این میان هیچ سازی را بهتر از نی انبان ندیدم. چون این ساز اولا سابقه ای طولانی در رپرتوار جزیره کیش دارد و ثانیاَ به نظر من جذاب ترین ساز موسیقی نواحی ایران است. سونوریته ای جادوئی دارد که همزمان هم شاد است و هم غمگین. هم دچار حالتی حماسی می شود و هم پر از شوق…و فکر می کنم بیشترین طرفداران را در میان مخاطبین موسیقی نواحی دارد»

    وی افزود: «حسن دیگر نی انبان این است که در تمام دنیا، نمونه های مختلفی از آن وجود دارد. بنابراین ما می توانیم یک گفتمان فرهنگی و موسیقی بین ایران و کشورهای دیگر ایجاد کنیم که باعث ایجاد نوعی وحدت فرهنگی شود.»

    توحیدی با اشاره به بخش بین الملل این جشنواره عنوان کرد: «در بخش بین الملل از همکاری دوست عزیزم محسن شریفیان که به نوعی برند این ساز در ایران هستند، کمک گرفتیم و به عبارتی دبیری بخش بین الملل را بر عهده دارد و از پنج کشور دنیا هنرمندانی را به جشنواره دعوت کرده است. در واقع ما حدود ۱۲ الی ۱۳ گروه شرکت کننده از ایران داریم و ۵ گروه از سایر کشورها.»

    در پاسخ به این سؤال که در زمینه پروتکل های بهداشتی و سلامت حضار در بخش های مختلف جشنواره چه تمهیداتی اندیشیده شده توحیدی گفت: «با توجه به شرایط کرونا سعی کرده ایم که تمام پیش بینی های خودمان را داشته باشیم که مشکلی پیش نیاید. تمام هنرمندان تست کرونا می دهند و کلیه اجراها بلا استثناء در فضای باز برگزار می شوند. حتی افتتاحیه و اختتامیه؛ با صندلی هایی که در فواصل معین قرار می دهیم.»

    سید فؤاد توحیدی در معرفی برخی میهمانان بخش پژوهش افزود: « میهمانان خوبی در این جشنواره خواهیم داشت از جمله پژوهشگران موسیقی کشورمان که در نشست های پژوهشی ما شرکت دارند. همچنین یک هیئت علمی متشکل از دکتر محمدعلی مرآتی، صادق چراغی، بابک شهرکی و محسن شریفیان پشتوانه خوبی برای این همایش است که بواسطه آن در جلسات پژوهشی بتوانیم یک گفتمان خوب و دقیق داشته باشیم با پیشکسوتان نی انبان ایران و هنرمندان سایر جهان.»

    شایان ذکر است که نخستین جشنواره بین المللی نی انبان کیش، ۲۰ الی ۲۲ اسفند جاری در جزیره کیش برگزار می شود.

    منبع: ویژه موسیقی ایرانیان
    https://musiceiranian.ir/?p=427397
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *