×
×

اجرای نوازنده کوبایی و رستاک
گزارش اجراهای سومین روز جشنواره موسیقی فجر

  • کد نوشته: 426753
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱ام اسفند ۱۳۹۹
  • ۰
  • در سومین روز سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، اجرای گروه رستاک، سولوی ویولنسل نوازنده کوبایی و گروه‌های هنرستان موسیقی دختران، استعدادهای دانشگاه هنر، اقبال آذر و آنسامبل نیواک پخش شد.

    گزارش اجراهای سومین روز جشنواره موسیقی فجر
  • هنرستان موسیقی دختران، دانشگاه هنر

    در اولین اجرای روز سوم جشنواره موسیقی فجر، اجرای نوازندگان هنرستان موسیقی دختران و همچنین استعدادهای دانشگاه هنر پخش شد.

    در ابتدای این برنامه، ملیکا چمن آرا نوازنده پیانو و یکی از نوازندگان هنرستان موسیقی دختران یک قطعه از روبرت شومان با نام آرابسک اپوس ۱۸ را اجرا کرد. چمن‌آرا پیانو را در سن چهارسالگی نزد امیر صراف فرا گرفته و پس از آن در هنرستان شاگرد رافائل میناسکانیان بوده است.

    در ادامه یاسمن فرامرزی‌نژاد نوازنده ساز ابوا روی صحنه آمد و قطعه‌ای را از ۱۲ فانتزی جورج فیلیپ تلمان اجرا کرد. فرامرزی‌نژاد نیز آموزش موسیقی را با آقای منوچهر صَهبایی شروع کرده و در ادامه شاگرد خانم یاسمن کیمیاوی بوده است.

    آیدا رجبی که دو دوره برنده جایزه ملی موسیقی جوان شده است،سومین نوازنده بود که به روی صحنه آمد و سوئیت شمارهٔ ۳ اثر باخ را اجرا کرد. آوا پویاکاشانی نوازنده کنترباس نیز در ادامه قطعه زیبا و سخت “بوره” در می مینور اثر باخ را نواخت. پویاکاشانی عضو ارکستر سمفونیک صداوسیما و همچنین عضو ارکستر سمفونیک بانوان به رهبری نزهت امیری است.

    در قسمتی از این برنامه روشا محمداصغری نوازنده فاگوت با روزیتا امیری نوازنده پیانو به دونوازی پرداختند.

    پس از اجرای نوازندگان هنرستان موسیقی دختران، نوبت به اجرای استعدادهای دانشگاه هنر رسید.

    هلیا سرایداریان دانشجوی دانشگاه هنر نوازنده بعدی بود که قطعات اپوس ۴۷ شماره ۳ و اپوس ۱۰ شماره ۵ فریدیک شوپن را اجرا کرد. سرایداریان ۱۰ سال است که ساز می‌زند و در حال حاضر شاگرد ربکا آشوقیان است.

    در ادامه نازنین سلطانی‌راد دانشجوی ترم آخر دانشگاه هنر ونوازنده فلوت یک قطعه‌ای را از نوازنده فرانسوی به نام ژاک ایبر اجرا کرد. او نیز موسیقی را ابتدا با رزاریان‌پور شروع کرده و بعد شاگرد خانم موحد و محمدعلی لقا بوده است.

    عطا رستگار آخرین نوازنده‌ای بود که روی صحنه آمد. او ساز گیتار کلاسیک را نوازندگی می‌کرد و قطعات سونات تورینا وموومان‌های اول و دوم و سوم را اجرا کرد. رستگار موسیقی را با پورساعی و تفقدی و در دانشگاه هنر با گلفام خیام کار کرده است.

    گروه اقبال آذر

    اجرای بعدی که در قالب سی و ششمین دوره جشنواره فجر در روز سوم و از ساعت ۱۸:۳۰ پخش شد، کنسرت گروه «اقبال آذر» بود. این گروه برنامه خود را با پیش درآمدی از غلامحسین بیگجه‌خانی شروع کرد. بیگجه‌خانی یکی از نوازنده‌های برجسته تار و از استادان مکتب تبریز موسیقی ایرانی بود.

    بعد از این پیش درآمد، تک‌نوازی تار شنیده شد. چهارمضراب دشتی ادامه‌دهنده این اجرا بود تا نوبت به ساز و آواز دشتی باکلامی از سعدی و تصنیف “گریه کن” از عارف قزوینی رسید.

    در میان نوای سازها، ضربی عشاق با غزلی از سعدی اجرا شد وتصنیف ابوعطا به آهنگسازی رضا محجوبی و شعری از رضا کمال آخرین اجراهای این گروه موسیقی بود. گروه موسیقی “اقبال آذر” که به احترام آوازخوان صاحب سبک،اقبال آذر نام‌گذاری شده است، از سال ۱۳۸۸ آغاز به کار کرده و تاکنون آلبوم‌های مختلفی را روانه بازار کرده است.

    مارتین مِلِندز (کوبا)

    جشنواره موسیقی فجر در روز سوم شاهد نوازندگی مارتین ملندز یکی از خلاق‌ترین نوازندگان ویلنسل از کوبا بود. اجرای مارتین ملندز از ساعت ۲۰ به صورت مجازی پخش شد.

    این کنسرت ابتدا با اجرای قطعه «فروشنده‌ی بادام‌زمینی» ازساخته‌های مویسس سیمون رودریگرز یکی از نوازندگان فقیدسرشناس کوبایی آغاز شد و در ادامه قطعاتی مانند «گروه تئاتر»، «طبل بزرگ»، «برای زندگی» و «بخواب دخترک سیاه»اجرا شد.

    قطعه «دو باغچه» به آهنگسازی ایزولینا کاریلو و قطعه «مرابسیار دوست بدار» ساخته گوتزالو راج نیز سایر قطعاتی بودند که مارتین ملندز اجرا کرد.

    این نوازنده خوش قریحه ویلنسل در بخش‌هایی از اجرا به بداهه‌نوازی ساز ویلنسل پرداخت و لحظات گوش‌نوازی را برای مخاطبان موسیقی که به صورت مجازی شاهد این اجرا بودند رقم زد.

    مارتین ملندز تاکنون در صدها آلبوم از هنرمندان مطرح بین‌المللی همچون پابلو میلانز، چانو دومینگوئز، کیسی دریزن، ماکاکو،دورانتز، رنوآد گارسیا-فونز، یوسا، دیسمر بیونو، آنتونیو ری، کیکووننو، ارنستو اورینیاک، رینالد کولوم، کِنان اَزمه (جاده ابریشم) نوازندگی کرده است.

    گروه رستاک

    در چهارمین اجرای روز سوم جشنواره موسیقی فجر اجرای گروه رستاک به سرپرستی سیامک سپهری پخش شد.

    اولین قطعه اجرای این برنامه «وهار» نام داشت که از کارهای کردی بوده و در آلبومی از این گروه با نام «بهار» منتشر شده است. گروه رستاک در این کنسرت قطعات شناخته شده خود که با آنها محبوب شدند اجرا کرد که از آن جمله “بارون” و “رعنا” است.

    این گروه در تمام این سالها با پرداختن به موسیقی مناطق مختلف ایران سبکی متفاوت را رقم زده است.

    در اواسط برنامه قطعه «بوتورای» توسط گروه اجرا شد و گروه این قطعه را به گروه کامکار تقدیم کرد. این کار هم جزو قطعات کردی شناخته شده است که بارها توسط خوانندگان مختلف از جمله شهرام ناظری خوانده شده است.

    در انتهای برنامه از احسان اسدالهی برای نوازندگی گارمون روی صحنه دعوت شده و این گروه با همراهی این نوازنده قطعه «لاله لر» را که یکی از قطعات ریتمیک آذری است اجرا کرد.

    سیامک سپهری: سرپرست گروه و تار/ فرزاد مرادی: خواننده وعود، سه‌تار، قوپوز، دوتار و باغلاما/ بهزاد مرادی: خواننده وسازهای کوبه‌ای/ اکبر اسماعیلی‌پور: تار و عود/ دینا دوستی: کمانچه /حامد بلندهمت: سازهای بادی / مجید پوستی: سازهایکوبه‌ای/ یاسمن نجم‌الدین: قانون/ امید مصطفوی: سازهایکوبه‌ای/ پریسا اینانلو: سازهای کوبه‌ای/ نوازنده مهمان: احسان اسدالهی: گارمون اعضای این گروه را تشکیل می دهند.

    وهار (کردستان)/ رعنا ( گیلان)/ غربت ( کرمان)/ لیلا (خراسان)/ بارون (لرستان)/ بوتورای (کردستان)/ لاله‌لر (آذربایجان) /هله‌مالی (بوشهر)/ واسونک (شیراز)/ سوزله (کردستان) قطعات اجرایی این برنامه بود.

    آنسامبل نیواک

    در آخرین اجرای شب سوم جشنواره موسیقی فجر، کنسرت “آنسامبل نیواک” با اجرای قطعات موسیقی کلاسیک پخش شد.

    اعضای گروه نیواک متشکل از گلریز زربخش به‌عنوان سرپرست گروه و نوازنده ویولن و ژابیز زربخش به‌عنوان نوازنده ویولنسل است.

    این گروه در ابتدا یک سونات برای ویلن و ویلنسل اثر موریس راولدر چهار موومان را اجرا کردند و سپس در ادامه سوناتینا برای ویلن و ویلنسل اثر آرتور هونِگِر در سه موومان را نواختند.

    واریاسیون‌های گلدبرگ اثر یوهان سباستین باخ آخرین قطعه‌ای بود که توسط اعضای آنسامبل نیواک اجرا شد.

    آنسامبل نیواک در سال ۱۳۸۷ بنیانگذاری شد و در همان سال موفق به کسب رتبه نخست و تندیس بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شد و نخستین کنسرت نیواک در تالاررودکی در اسفند ماه همان سال برگزار شد.

    آنسامبل نیواک تا به حال اجراهایی در ایران و ارمنستان داشته وبا نوازندگان و آهنگسازانی از ایران، ارمنستان، جمهوری چک و ایتالیا همکاری داشته و آثاری به سفارش این آنسامبل نوشته که در ایران و ارمنستان اجرا شده است. تاکنون ۲ آلبوم از آنسامبل نیواک، با عنوان «دوئت‌های ویلن و ویلنسل» توسط نشر راوی در پاییز ۱۳۹۴ و «گفت‌وگوی» توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور در زمستان ۱۳۹۷ چاپ و منتشر شده است.

    منبع: سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir»
    https://musiceiranian.ir/?p=426753
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *