×
×

گروه «لیان» شادی را به مردم تهران هدیه کرد

  • کد نوشته: 42672
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۶ام مهر ۱۳۹۲
  • ۲ دیدگاه
  • اگرچه هفته دفاع مقدس با یادآوری برخی از موسیقی‌های آن دوران سیمای شهر را کمی اندوهگین کرده است اما گروه موسیقی «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان به یاد درگذشتگان جنگ، چهارم و پنجم مهرماه با اجرای قطعاتی از موسیقی ناحیه جنوب و چندین قطعه تلفیقی و به پاس درگذشتگان دوران دفاع، شادی را به تالار وحدت آورد. در ادامه می توانید گزارش تصویری موسیقی ایرانیان از این کنسرت را مشاهده نمایید.
    +عکسها از آیدین پورایمان

    گروه «لیان» شادی را به مردم تهران هدیه کرد
  • کنسرت گروه لیان (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    کنسرت گروه لیان (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    موسیقی ایرانیان: اگرچه هفته دفاع مقدس با یادآوری برخی از موسیقی‌های آن دوران سیمای شهر را کمی اندوهگین کرده است اما گروه موسیقی «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان به یاد درگذشتگان جنگ، چهارم و پنجم مهرماه، با اجرای قطعاتی از موسیقی ناحیه جنوب و چندین قطعه تلفیقی و به پاس درگذشتگان دوران دفاع، شادی را به تالار وحدت آورد.

    «لیان» که پیشتر با اجرای قطعات و چندین آلبوم توانست در معرفی موسیقی بوشهر موفق عمل کند، این بار با اجرای قطعه‌ای از آلبوم دینگومارو و چندین قطعه تلفیقی به اجرای موسیقی در تالار وحدت پرداخت. نکته جالب و نوآوری تازه این گروه در اجرای شب گذشته این گروه که مانند همیشه با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه رو بود، اجرای پرفورمنس‌هایی بود که توسط هادی منوچهری و احمد قربانی در حین اجرای قطعات به نمایش درمی‌آمد. این دو نفر با اجرای حرکاتی آیینی، تصاویری از آنچه که با زبان موسیقی بیان می‌شد را تصویر کردند و با اینکار نشان دادند که ظرفیت موسیقی نواحی ایران برای جذب مخاطب و نشان دادن فرهنگ مناطق مختلف ایران به دنیا، تا چه میزان بالاست.

    در اجرای شب گذشته گروه لیان، ابتدا تصاویری از افتادن خرچنگ بر روی ماه بر روی مانتیور بزرگ تالار به نمایش درآمد که این تصاویر برگرفته از یک افسانه در منطقه بومی بوشهر است و منشا آن به بومی های آفریقایی که به بوشهر مهاجرت کردند برمی گردد. بر طبق عقیده آنها ایجاد سر و صدا و مراسم آیینی و رقص و موسیقی باعث می شود که خرچنگ از روی ماه کنار برود و تیرگی نورماه برطرف شود. پس از پخش این تصاویر، گروه لیان با اجرای حرکات آیینی به صحنه آمدند و با نواختن ساز و ایجاد سر و صدا این مراسم آیینی مردم بوشهر را به تصویر کشیدند. حضور آنها و ایجاد حرکات نمایشی به همراه نواختن سازها تیرگی سالن را از بین برد و نور به صحنه آمد.

    گروه لیان برنامه خود را در دو بخش به اجرا درآورد. برنامه‌هایی که در این دو بخش انجام شد شامل قطعاتی برگرفته از موسیقی ناحیه جنوب بود به علاوه اینکه قطعات اجرا شده با موسیقی دیگر نواحی نیز گره خورد. در بخشی از اجرای شب گذشته وحید اسداللهی نوازنده آذری به روی صحنه آمد و با نواختن نقاره به همراهی سازهای گروه لیان مخاطبان را به وجد آورد. همچنین در اجرای شب گذشته این گروه، ساز بوغ شاخ که از دشوارترین سازها برای نواختن است توسط یکی از اعضای این گروه نواخته شد. هرچند که به گفته شریفیان این ساز نیز یادگار قوم آفریقایی است اما امروزه به عنوان ساز محلی منطقه بوشهر شناخته می شود. شریفیان که در تمامی اجراهای شب گذشته به معرفی سازها و اجراها می‌پرداخت  تاکید کرد که موسیقی بوشهر با اقوام زیادی در ارتباط بوده است و به همین خاطر با نواحی مختلف ایران ارتباطی تنگاتنگ دارد اگرچه که خود از نظر موسیقی محلی مستقل است.

    عاشقانه‌ای از تلفیق موسیقی جنوب با موسیقی کردی نیز جزو قطعاتی بود که در اجرای دیشب این گروه به اجرا درآمد. در پایان بخش اول که با یزده خوانی به اتمام رسید شریفیان ضمن مقارن شدن اجرای کنسرت گروه لیان با هفته دفاع مقدس گفت: «کسانی که برای دفاع از وطن جان خود را از دست دادند دوست نداشتند که ما امروز غمگین باشیم. اگرچه که ما در جنوب شاید کمتر کوچه و خیابانی را پیدا کنیم که نام یکی از درگذشتگان جنگ را نداشته باشد اما فضای آن دوران فضای خوبی نبود. ما همیشه آرزو می کردیم ای کاش بیدار شویم و ببینیم جنگ تمام شده است.»

    کنسرت گروه لیان (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    کنسرت گروه لیان (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)

    در بخش دوم اجرای شب گذشته نیز قطعه ای دشتی با نام خارک به اجرا درآمد تا برای مخاطبان این نکته را یادآوری کند که هر قسمتی از بوشهر اسمی خاص دارد. قطعه تنیا و قطعه حصار نیز از قطعاتی بود که در بخش دوم اجرا شدند. در قطعه حصار که بیشتر به بداهه نوازی و بداهه خوانی اختصاص یافت بار دیگر وحید اسداللهی نوازنده آذری به روی صحنه آمد و به همراه پیمان رونقی نوازنده ساز دی جی ری دو به اجرای قطعه پرداخت که با تشویق حاضران و استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه روشد.

    همچنین یکی دیگر از موضوعاتی که در اجرای شب گذشته مطرح شد و شریفیان سرپرست گروه لیان نیز به آن اشاره کرد حمایت این گروه توسط شرکت خارجی بود. اگرچه که چندوقتی است توسط گروه‌های مختلف این امر به گوش می‌رسد اما به نظر می‌رسد گروه‌ها و شرکت‌های ایرانی بنا به دلایلی که قابل بررسی است از دادن خدمات و حمایت از گروه‌های موسیقی خودداری می‌کنند. به گفته شریفیان حمایت از گروه های ایرانی توسط شرکت های خارجی نکته‌ای است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

    در اجرای شب گذشته گروه لیان آکا صفوی (خواننده)، محمود بردک نیا (نوازنده دمام و شیکر)، حسین سنگسر(نوازنده دایره و دم دم )، مرتضی پالیزدان(نوازنده دایره و ضرب و تمپو)، حمید اکبری (نوازنده تمپو و کاخن)، مهدی شریفیان (نوازنده عود)، وحید اسداللهی (نوازنده نقاره)، پیام رونق (نوازنده دی جی ری دو)، هادی منوچهری و احمد قربانی (حرکات آیینی)، و بالاخره محسن شریفیان (سرپرست و نوازنده نی انبان) در کنسرت حاضر بودند. طراحی لباس گروه لیان را الهام ابنی ، گریم را اشکان عسگری برعهده داشتند. همچنین عماد دباش زاده مدیر هماهنگی گروه لیان بود.

    در ادامه می توانید عکسهای موسیقی ایرانیان (آیدین پورایمان) از این کنسرت را مشاهده نمایید.

    https://musiceiranian.ir/?p=42672
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *