×
×

حضور مرادخانی در جشنواره و اضافه شدن ناظری و موسوی به جمع داروان/ حسین علیزاده: جشنواره موسیقی جوان حلقه اتصال گذشته و آینده فرهنگ موسیقایی ماست

  • کد نوشته: 42016
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۴ام شهریور ۱۳۹۲
  • ۱۱ دیدگاه
  • دومین روز از هفتمین جشنواره موسیقی جوان ۲۳ شهریور با حضور علی مرادخانی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار رودکی و همچنین اضافه شدن شهرام ناظری و محمد موسوی به جمع داوران این جشنواره برگزار شد.

    حضور مرادخانی در جشنواره و اضافه شدن ناظری و موسوی به جمع داروان/ حسین علیزاده: جشنواره موسیقی جوان حلقه اتصال گذشته و آینده فرهنگ موسیقایی ماست
  • IMG_6688در دومین روز جشنواره موسیقی جوان اتفاق افتاد

    حضور مرادخانی در جشنواره و اضافه شدن ناظری و موسوی به جمع داروان

    دومین روز از هفتمین جشنواره موسیقی جوان ۲۳ شهریور با حضور علی مرادخانی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار رودکی و همچنین اضافه شدن شهرام ناظری و محمد موسوی به جمع داوران این جشنواره برگزار شد.

    به گزارش روابط عمومی هفتمین جشنواره موسیقی جوان ، روز گذشته، هفتمین جشنواره موسیقی جوان در حالی پیگیری شد که تکنوازان سه گروه سازهای کمانچه، نی و آواز به رقابت با یکدیگر پرداختند و علی مرادخانی که به تازگی بر مسند معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تکیه زده است با حضور در تالار رودکی، شاهد بخش هایی از رقابت جوانان حاضر در این جشنواره شد.

    همچنین اضافه شدن شهرام ناظری و محمد موسوی به جمع داوران این جشنواره، از دیگر رویدادهای جالب توجه دومین روز هفتمین جشنواره موسیقی جوان بود. قرار گرفتن این دو موسیقیدان در کنار حسین علیزاده، داریوش طلایی، مجید کیانی، رامبد صدیف، علی اکبر شکارچی  ترکیبی از هیئت داوران را در یک جشنواره موسیقی کشورمان رقم زد که در طول سال های بعد از انقلاب کم نظیر بوده است.

    روز شنبه این جشنواره با اجرای نوازندگان ساز کمانچه در دو مقطع سنی«ب» ۱۶ تا ۲۱ سال و «ج» ۲۲ تا ۲۷ سال از ساعت ۹ صبح در تالار رودکی پیگیری شد.

     به این ترتیب ابتدا سعید جهانی، سید ابراهیم علی حسینی، سهیل فدائی، آیلی مرغوب نیا، بنیامین ناصری دیمان و سارا هستی در گروه سنی«ب» و سپس مهرزاد اعظمی کیا، سید احسان حسینی، چکاد فشارکی، محمد کربلائی هادی، المیرا مردانه و سید مهبد نبوی تهرانی در گروه سنی«ج» به روی صحنه آمدند و به اجرا پرداختند.

    همچنین از ساعت ۱۴ روز گذشته رقابت نوازندگان ساز«نی» آغاز شد که طی آن لاله عباسی و رضوان پور اسماعیلیان گهرتی در گروه سنی«الف(۱۰ تا ۱۵ سال)»، حسام رایگان، مهران قاسمی فلاورجانی، فرشاد عباس آبادی، مهدی قنبری سنجگانی، کیوان کاملی و سیاوش محمدی نودهی در گروه سنی«ب»، و سیاوش اسدپور، حامد امجدیان، مهدی حسینی، سید علی حسینی آق بابایی، محمد مشفق و محمد نقوی در گروه«ج» به روی صحنه رفتند.

    در بخش آواز نیز که از ساعت ۱۵ و با استقبال جالب توجه علاقمندان جشنواره موسیقی جوان آغاز شد ۱۴ تکخوان به اجرا پرداختند.

    در این بخش به ترتیب معین آقا احمدی، رحمان تک دهقان، امین جباری کلخوران، سید وصال علوی ابرقوئی، صادق روغنی و علی مسیب زاده باز قلعه در گروه سنی«ب»، و علی رضا جعفرزاده قهدریجانی، مصطفی راغب، محمود صالحی، پویان عبدی راد، بهنام محمودی چمه، صادق مرادی و جاهد ملک زاده نوقابی در گروه سنی«ج» به رقابت پرداختند.

    هفتمین جشنواره موسیقی جوان که از ۲۲ شهریور با حضور ۱۴۹ نوازنده و خواننده در تالار رودکی آغاز شده تا ۲۵ شهریور ادامه خواهد داشت. مراسم اختتامیه این جشنواره نیز چهارشنبه ۲۷ شهریور در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

    حسین علیزاده: جشنواره موسیقی جوان حلقه اتصال گذشته و آینده فرهنگ موسیقایی ماست

    زمانی فرهنگ موسیقایی مان می تواند اصالت خود را حفظ کند که بتوانیم به خوبی گذشته را به آینده متصل کنیم.  در حال حاضر مشکل وصل این فرهنگ وجود دارد و این جشنواره نیز چنین هدفی را دنبال می کند.

    به گزارش روابط عمومی هفتمین جشنواره موسیقی جوان، حسین علیزاده عضو شورای سیاستگذاری۰ درباره هفتمین جشنواره موسیقی جوان گفت: نظر من درباره برگزاری این جشنواره به طور کلی مثبت است. به نظرم ابتدا باید هم از مربیان این بچه ها و هم از همکارانم در شهرستان ها تشکر کنم که با دلسوزی کار کرده اند و به تربیت این هنرجویان همت گماشته اند.

    این عضو شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره موسیقی جوان افزود: البته امکان دارد اعتراضی هم از سوی یک شرکت کننده در جشنواره اتفاق بیفتد که به گمانم به دلیل عدم توجیه آنها در مورد اهداف جشنواره موسیقی جوان است. من شخصا دوست دارم که همه در این جشنواره جزو برندگان باشند اما این اتفاق ممکن نیست.

    این موسیقیدان برجسته کشورمان همچنین عنوان کرد: هدف این جشنواره تنها گرفتن جایزه و دریافت مبلغی مادی نیست. بلکه قرار است این جایزه ها چاشنی جشنواره باشند و هدف مهمتری مد نظر قرار دارد که بسیار مهم است.

    حسین علیزاده ادامه داد: نکته مهمی که در تمام دنیا بر روی آن تمرکز شده این است که می بایست همواره بر روی ریشه های فرهنگی خودمان کار کنیم و فرهنگ خودمان را غنی نگاه داریم. فرهنگ های قدیمی دارای ریشه هایی هستند که از گذر تاریخ گذشته اند و خودشان در تمام دنیا یک ارزش به حساب می آیند.

    وی گفت: وقتی یونسکو ردیف موسیقی دستگاهی ایران را ثبت جهانی می کند و آن را میراث فرهنگ جهانی اعلام می کند ممکن است خیلی ها در ایران از این مسئله مطلع نباشند و یا اهمیت این موضوع را متوجه نشوند. اما این میراث در دنیا مهم به حساب می آید و دلیل اش هم این است که این فرهنگ مربوط به بشریت می شود.

    این عضو شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره موسیقی جوان عنوان کرد: من همیشه این مثال را می زنم و می گویم که مسجد شیخ لطف الله متعلق به اصفهانی ها و یا ایرانی ها نیست؛ این مسجد متعلق به تمام دنیا است و برای همین هم به ثبت جهانی رسیده است.

    این موسیقیدان در ادامه افزود: این جشنواره نیز در واقع هم حامی و هم نگاه دارنده یکسری از سنت ها است. اینجا یک اشتباهی به وجود می آید و برخی فکر می کنند که ما قصد اصولگرایی شدید در موسیقی را داریم و با نوعی تعصب به گذشته رجوع کنیم؛ در حالی که اصلا اینطور نیست. اگر شما در هر دانشگاهی در دنیا پا بگذارید و قصد داشته باشید شاعر مدرن بشوید حتما باید ابتدا ادبیات کلاسیک را بشناسید و مطالعه کنید.

    حسین علیزاده همچنین عنوان کرد: اصولی در جشنواره موسیقی جوان مورد تاکید قرار گرفته که معنایش زندگی کردن شاگردان در زمان گذشته نیست. ما باید این موضوع را درک کنیم که هر تکنیکی و هر تجربه ای، دارای گذشته ای است. وقتی گذشته به خوبی به آینده متصل می شود یک فرهنگ می تواند اصالت خودش را حفظ کند. الان مشکل وصل این فرهنگ وجود دارد و این جشنواره نیز چنین هدفی را دنبال می کند.

    وی ادامه داد: شاگردی که برای شرکت در این جشنواره حاضر می شود بسیار مهم است که این اصول را بداند.اینکه چه چیزهایی را از نظر محتوایی دانسته باشد و چه اصولی را می بایست آموخته باشد.

    این آهنگساز گفت: امروز که شاهد برگزاری هفتمین جشنواره موسیقی جوان هستیم نظر ما اعضای هیئت داوران این است که باید خود جشنواره کمبودهایی را که دارد رفع کند. جشنواره هر سال باید بتواند تجربه های جدیدش را به کار بگیرد و ما امیدواریم در سال آینده جشنواره پربارتری را شاهد باشیم و قبل از اینکه جشنواره به پایان برسد درس بزرگی برای مراجعه کنندگان باشد.

    علیزاده افزود: اعضای شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره موسیقی جوان شرط گذاشته اند که باید این جشنواره فعالیت مستمری در طول سال داشته باشد و بر روی آن کار شود. در طول سال، تمام کسانی که شرکت می کنند اهداف جشنواره برایشان توجیح شده باشد و بدانند که برای چه در این جشنواره شرکت می کنند. چنین کاری به کتاب ها و سخنرانی ها و سمینارها نیاز دارد. شاید در این مرحله تنها نفس بودن جشنواره دارای اهمیت داشته باشد اما به طور قطع در دوره های بعدی حتما جشنواره از نظر محتوایی دارای اهمیت خواهد بود.

    این عضو شورای سیاستگذاری هفتمین جشنواره موسیقی جوان عنوان کرد: جشنواره موسیقی جوان باید به طور دائم دفتری داشته باشد که در طول سال به مباحث آموزشی که نقش مهمی در اهداف جشنواره موسیقی جوان دارد بپردازد؛ همیشه در این زمینه کار انجام بدهد و جایی باشد که هنرجویان به آنجا مراجعه کنند و هدف اصلی این جشنواره را درک کنند.

    این موسیقیدان ادامه داد: امیدواریم در شرایط جدید به وجود آمده موسیقی جایگاهش را به دست بیاورد و به جشنواره موسیقی جوان نیز که به نظرم یکی از مهمترین جشنواره ها در زمینه نقش جوان ها است توجه بیشتری شود. این جشنواره را باید بسیار جدی گرفت چرا که کاملا جنبه فرهنگی و پایه سازی دارد. این است که باید حتما به این جشنواره بسیار اهمیت داده شود.

    وی عنوان کرد: اگر دبیر جشنواره و اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره در طول سال بر روی این جشنواره کار کنند شک نکنید که به طور قطع جشنواره بسیار خوبی خواهیم داشت.

    محمد موسوی داور هفتمین جشنواره موسیقی جوان : خوشحالم از اینکه تعداد نوازندگان نی بیش از دوبرابر شده اند

    من به خاطر می آورم در جشن«نی نوازان» که به اتفاق زنده یاد استاد کسایی رفته بودیم ، دیدیم حدود ۲۵۰۰ نی نواز در این جشن حضور دارند. از آن روز سال ها گذشته و امروز  بیش ۵ – ۶ هزار نفر در ایران به نوازندگی ساز نی می پردازند که جای خوشحالی دارد.

    به گزارش روابط عمومی هفتمین جشنواره موسیقی جوان، محمد موسوی استاد نی نوازی و  داور هفتمین جشنواره موسیقی جوان درباره این جشنواره گفت: این اولین سالی است که من به عنوان داور در این جشنواره شرکت می کنم و این افتخار را داشتم که در بخش نی در جمع داوران و اساتید موسیقی کشورمان باشم.

    این موسیقیدان گفت: من از اجرای راه یافتگان نوازندگی ساز«نی» به مرحله پایانی هفتمین جشنواره موسیقی جوان کاملا راضی هستم و از این بابت خوشحالم و در شورای داوری نیز نظر خودم را درباره سطح کیفی این عزیزان عنوان کردم.

    وی همچنین عنوان کرد: برخی دوستان عنوان می کنند که تعداد نوازندگان ساز نی نسبت به نوازندگان سایر سازها کمتر است؛ از آنجا که نوازندگی ساز«نی» کار مشکلی است به طور طبیعی نیز هر کسی به سراغ این ساز نمی آید و کمتر بودن نوازندگان این ساز اتفاقی غیر معمول نیست.

    محمد موسوی ادامه داد: به هر حال حدود ۶ ماه طول می کشد تا هنرجو بتواند در بدو امر از نی صدای صحیحی دربیاورد. با این تفاسیر من خوشحالم که امروز می بینم خانم ها نیز به سراغ فراگیری این ساز می آیند و این نکته بسیار مثبتی است. بدون اغراق باید تاکید کرد تعداد نوازندگان ساز«نی» به نسبت چند دهه گذشته بسیار رشد چشمگیر و قابل توجهی داشته و بیش از دو برابر شده است.

    داور هفتمین جشنواره موسیقی جوان گفت: من به خاطر می آورم در جشن«نی نوازان» که به اتفاق زنده یاد استاد کسایی رفته بودیم، دیدیم حدود ۲۵۰۰ نی نواز در این جشن حضور دارند. من به استاد کسایی گفتم«استاد این همان شاخ و برگ هایی است که امروز رشد کرده اند.» از آن روز سال ها گذشته و امروز  بیش ۵ – ۶ هزار نفر در ایران به نوازندگی ساز نی می پردازند.

     وی همچنین افزود: کاری که با برگزاری این جشنواره صورت می گیرد نوعی تشویق عمومی محسوب می شود که طی آن بسیاری از جوانان علاقمندان به موسیقی کشورمان، انگیزه و امید بیشتری برای آمدن به سمت موسیقی و حرکت در عرصع این هنر را پیدا می کنند.

    https://musiceiranian.ir/?p=42016
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *