×
×

قصه «بودجه» و غصه «فرهنگ»
حسین علیشاپور: برای تدوین بودجه فرهنگی یک بارهم شده سیاسی نباشیم

  • کد نوشته: 410731
  • حمیده موسوی
  • شنبه, ۲۴ام آبان ۱۳۹۹
  • ۰
  • علیشاپور، خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی معتقد است ارتقاء جایگاه تخصیص بودجه در فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور نیازمند تغییر اولویت‌بندی در دیدگاه‌های افراد موثر در این زمینه است.

    حسین علیشاپور: برای تدوین بودجه فرهنگی یک بارهم شده سیاسی نباشیم
  • حسین علیشاپور

    علیشاپور، خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی معتقد است ارتقاء جایگاه تخصیص بودجه در فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور نیازمند تغییر اولویت‌بندی در دیدگاه‌های افراد موثر در این زمینه است.

    حسین علیشاپور مدرس و خواننده موسیقی ایرانی که طی سال‌های اخیر در عرصه‌های مختلف خوانندگی آلبوم و ارکسترهای مختلف کشور حضور فعالی داشته، درباره پیش‌بینی وضعیت بودجه فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور، توضیح داد: یکی از مهم‌ترین مواردی که در حوزه بودجه مورد توجه قرار داشته و می‌تواند مورد تمرکز کارشناسان و سیاست‌گذاران این عرصه باشد، «مساله دیدگاه» است که بر اساس آن کلیدواژه‌ای به نام خلاء اولویت‌بندی مطرح می‌شود، نکته‌ای که می‌بایست روی آن توجه زیادی داشت و فارغ از هر گونه گرایش سیاسی شرایط مساعدتری را برای ماجرای بودجه طراحی کرد.

    وی افزود: به طور حتم پیش از پرداختن به مساله بودجه ما عبارتی به نام «دیدگاه» داریم که متاسفانه در حوزه بودجه فرهنگ و هنر کشورمان طی سال‌های اخیر خلاء اولویت‌بندی در آن بسیار مشهود بوده و ما در این زمینه صاحب دیدگاهی نیستیم. کما اینکه در همین چارچوب نیز ما شاهد بودیم که هرگاه این خلاء دیدگاهی وجود داشت بودجه فرهنگ و هنر نیز در بسیاری از موارد هرز رفت. البته که کل بودجه فرهنگی کشور به خودی خود کم هست حالا شما تصور کنید در همین چارچوب نیز شاهد اتفاقات غیرکارشناسی شده‌ای هستیم که می‌بایست برای برون رفت از آن تلاش‌های زیادی انجام داد.

    گویی قرار نیست اتفاق جدیدی بیفتد!

    این خواننده موسیقی ایرانی گفت: متاسفانه به اعتقاد من نظرگاه بودجه‌ریزان کشور گویی در نقطه‌ای قرار دارد که مسائل مهمی چون سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی آنچنان برای دوستان دارای اهمیت نیست و یا اگر هم هست آنقدر جدی نیست که بخواهند روی نحوه بودجه‌بندی آن‌ها برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند. شرایطی که در اغلب موارد ماجرای بودجه را در همان شیوه سنتی بودجه‌بندی قرار داده و گویی هم قرار نیست اتفاق جدیدی در این حوزه بیفتد.

    با اینکه همچنان معتقدم در شرایط فعلی بودجه فرهنگ و هنر کشور در مقایسه با بسیاری از حوزه‌های دیگر از درجه پایینی برخوردار است اما از سوی دیگر نیز بر این باورم حتی با در نظر گرفتن بودجه‌ای که تاکنون صرف فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور شده، ما خیلی پول زیادی را به هدر داده‌ایمعلیشاپور تصریح کرد: با اینکه همچنان معتقدم در شرایط فعلی بودجه فرهنگ و هنر کشور در مقایسه با بسیاری از حوزه‌های دیگر از درجه پایینی برخوردار است اما از سوی دیگر نیز بر این باورم حتی با در نظر گرفتن بودجه‌ای که تاکنون صرف فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور شده، ما خیلی پول زیادی را به هدر داده‌ایم. اتفاقاً در همین‌جاست که پرسش‌های متعددی مطرح می‌شود. اینکه آیا با همین مقدار بودجه‌ای که تاکنون در حوزه‌های فرهنگی هنری کشور از سوی دولت برنامه‌ریزی و بعد در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده توانسته‌ایم در عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر خروجی مناسبی داشته باشیم؟ آیا همین بودجه‌های صرف شده برای فعالیت‌هایی که در مجموعه‌های مختلف تصویب شده متناسب با خط مشی همان موسسات خروجی داشته است؟ من قاطعانه می‌گویم خیر.

    این مدرس حوزه موسیقی که طی سال‌های اخیر در ارکسترهای مختلفی به‌عنوان خواننده حضور داشته افزود: اکنون ما مجموعه‌ها و موسسات مختلفی را در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی داریم که بودجه‌های بسیار هنگفتی را دریافت می‌کنند بودجه‌هایی که فقط چند میلیارد تومان از آن‌ها به مجموعه‌های چون دفتر موسیقی وزارت ارشاد و دیگر نهادها مرتبط با فرهنگ و هنر تزریق می‌شد قطعاً امروز شاهد این وضعیت ناگوار فرهنگی نبودیم.

    علیشاپور افزود: این یک فاجعه است که بودجه یک نهاد هنری در کشور برابر با پول یک آپارتمان در تهران باشد. من همه اینها را گفتم تا روی نقطه‌ای تاکید کنم که امیدوارم مسئولان کشور به ویژه در حوزه‌های دولتی و پس از آن اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برای یک بار هم که شده از بگومگوهای سیاسی و جناحی در حوزه فرهنگ و هنر پرهیز کرده و ماجرای بودجه این دو این حوزه مهم را از لابی‌گری‌های سیاسی خارج و تعاریف واضحی در این زمینه برسند.

    لزوم تشکیل کمیسیون تخصصی بودجه فرهنگ و هنر

    وی با تاکید بر بازنگری در نحوه تخصیص بودجه فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور توضیح داد: اکنون زمان آن رسیده است که مسئولان دولتی و البته اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که انتقادات فراوانی هم در نحوه شناخت و آگاهی اعضای آنچه در دوره گذشته و چه در دوره فعلی که فعلاً نمی‌توان ارزیابی کاملی داشت، دارم، بیایند و به معنا و مفهوم واقعی کلمه، فارغ از هیاهوهای سیاسی که گرفتارش هستیم به فکر تشکیل کمیته‌های تخصصی بودجه در حوزه فرهنگ و هنر با حضور هنرمندان صاحب نظر باشند. شرایطی که بنده معتقدم به شدت نیازمند آن هستیم و ضرورت دارد تا این بار هنرمندان با دانش، متخصص و صاحب نظر در این عرصه دخالت کنند. به اعتقاد من با حضور این افراد است که میزان چانه زنی‌های بودجه‌ای از کیفیت بالایی برخوردار خواهد شد و آنچه برای افزایش بودجه و البته نحوه هزینه آن مورد توجه است، با دقت بیشتری رسیدگی می‌شود.

    علیشاپور در پایان گفت: کاری به گرایشات سیاسی ادوار مختلف مجلس ندارم اما بر این باورم که طی سال‌های اخیر بودجه‌های زیادی صرف فعالیت‌های غیر مرتبط با حوزه‌های فرهنگی هنری شده که متاسفانه نتایجی هم نداشته است. پس بیاییم برای یک بار هم شده فارغ از نگرش‌ها و دعواهای سیاسی همین بودجه‌ها را به سمت فرهنگ و هنر هدایت کنیم شاید تاثیرات مثبتی که این حوزه می‌تواند داشته باشد آن قدر موثر بود که تاثیرات آن را در حوزه‌های دیگر نیز تعمیم داد.

    منبع: خبرگزاری مهر
    https://musiceiranian.ir/?p=410731
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *