×
×

سیروس برزو ابدی شد

  • کد نوشته: 404055
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۶ام مهر ۱۳۹۹
  • ۰
  • سیروس برزو ابدی شد

  • پیکر زنده‌یاد سیروس برزو، روزنامه‌نگار علمی پیشکسوت و از پیشگامان ترویج دانش‌ کیهان‌نوردی در ایران با انتقال از کرمان، صبح سه‌شنبه (۱۵ مهرماه) ١٣٩٩ در قطعه ٢۵۵ نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

    به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیروس برزو سردبیر مجله «کیهان علمی»، از معدود مجلات ویژه نوجوانان با رویکرد علمی، فن‌آوری و کاوش فضایی و همچنین مؤلف هشت کتاب برای گروه سنی نوجوان درباره فضانوردی و کهکشان‌ها و ده‌ها مقاله علمی در همین زمینه بود.

    وی که در پی سفری ترویجی به کرمان به کووید ـ ١٩ مبتلا و در بیمارستانی در همان شهر بستری شده بود، ۱۳ مهرماه همزمان با آغاز هفته جهانی فضا، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

    سیروس برزو متولد سال ۱۳۳۲ در سرخس بود و از دوران نوجوانی با هدایت یکی از آموزگاران خود، کلکسیونی از عکس‌ها و یادمان‌های فضایی را جمع‌آوری و به دانش و فن‌آوری فضایی علاقه‌مند شده بود. وی بعدها به عنوان دبیر حرفه‌وفن به استخدام آموزش و پرورش درآمد و همزمان فعالیت‌های روزنامه‌نگاری خود را از سال ۱۳۵۸ با انتشار مقالاتی در ماهنامه دانشمند آغاز کرد.

    فضانوردان نامداری چون گئورگی گرچکو، الکساندر بالندین، ویکتور گارباتکو، سالیجان شریپف، الکساندر الکساندروف، والدیمیر الزوتیکن و… به دعوت برزو به ایران سفر کرده و در نمایشگاه‌ها و همایش‌های فضانوردی متعددی در شهرهای مختلف حضور یافته بودند.

    از دیگر فعالیت‌های سیروس برزو می‌توان به تدریس زبان فارسی در دانشگاه‌های روسیه، تأسیس مرکز فرهنگی فردوسی در مسکو و تأسیس و سردبیری ماهنامه «پیوند» به زبان‌های فارسی و روسی اشاره کرد.

    منبع: خبر آنلاین
    https://musiceiranian.ir/?p=404055
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *