×
×

پدر موسیقی نوین همدان
آثار زنده یاد عبدالله خان برق لشگری کتاب می شود

  • کد نوشته: 399989
  • حمیده موسوی
  • شنبه, ۲۲ام شهریور ۱۳۹۹
  • ۰
  • عضو هیات مدیره انجمن موسیقی همدان از گردآوری آثار استاد «عبدالله خان برق‌لشگری» پدر موسیقی نوین این دیار خبر داد و گفت: این آثار ارزنده در قالب یک کتاب به زودی منتشر می‌شود.

    آثار زنده یاد عبدالله خان برق لشگری کتاب می شود
  • زنده یاد عبدلله خان برق لشگری

    عضو هیات مدیره انجمن موسیقی همدان از گردآوری آثار استاد «عبدالله خان برق‌لشگری» پدر موسیقی نوین این دیار خبر داد و گفت: این آثار ارزنده در قالب یک کتاب به زودی منتشر می‌شود.

    به نقل از ایرنا، قادر شهسواری اظهار داشت: استاد برق لشکری گنجینه‌ای ملی محسوب می‌شود که در حوزه موسیقی کلاسیک غربی و ایرانی صاحب فن بود و آثار ارزشمندی از وی به جا مانده است.

    وی اضافه کرد: انجمن موسیقی همدان از سال گذشته مراوداتی با خانواده این استاد فقید برای انتشار کتابی از آثار و زندگینامه استاد داشت و این اثر هم اکنون در دست تدوین است.

    عضو هیات مدیره انجمن موسیقی همدان گفت: این کتاب شامل روایتی از اسناد و مدارک، ۱۵۰ اثر آهنگسازی و زندگی نامه پدر موسیقی نوین همدان است که در فصل زمستان چاپ و به دست علاقه‌مندان می‌رسد.

    شهسواری افزود: این موسیقی‌دان برجسته نُت آهنگهایش را خودش می‌نوشت و دارای آثاری نفیس و به خطی خوش در این زمینه است.

    به گفته این هنرمند استاد برق لشکری ضمن آشنایی با موسیقی کلاسیک غربی در نواختن انواع سازهای بادی مهارت داشت و کلارینت، ساکسیفون و ترومپت ساز تخصصی وی بود.

    وی خاطرنشان کرد: این موسیقی‌دان همدانی با بسیاری از موزیسین‌های ایران همچون روح الله خالقی، استاد وزیری و صبا حشر و نشر داشت و همین نشست و برخاست‌ها از او مرد بزرگی در حوزه موسیقی ساخته بود.

    شهسواری با بیان اینکه استاد برق لشکری علاوه بر نوازندگی، در آهنگسازی یک استاد تمام عیار بود، افزود: وی فوت و فن لازم را در آموزش‌های ارتش آموخته و تا سال ۱۳۶۷ که چشم از جهان فرو بست تنها معلم تخصصی در حوزه موسیقی بود که خط نت می‌دانست و به دانش تئوری موسیقی کاملا تسلط داشت.

    عضو هیات مدیره انجمن موسیقی همدان گفت: وی سال ۱۳۱۱ برای نخستین بار در ایران با نوای کلارینت و ترومپت دسته‌های عزاداری تاسوعا و عاشورا را همراهی کرد تا نشان دهد موسیقی منافاتی با دین و مذهب ندارد.

    وی با بیان اینکه این کتاب به قلم قادر شهسواری در حال نگارش است، ابراز امیدواری کرد: انتشار این کتاب بخشی از مرارتها و تکاپوی این میراث هنری را جبران کند.

    ۱۹ شهریور به مناسبت سی و دمین سالمرگ پدر موسیقی نوین همدان جمعی از اهالی موسیقی بر مزار او در باغ بهشت حاضر شدند و با نواختن چند ملودی یاد و خاطره‌اش را گرامی داشتند.

    منبع: ایرنا
    https://musiceiranian.ir/?p=399989
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *