نشست خبری چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان صبح یکشنبه ۲۶ مردادماه در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و به نقل از نای، در این نشست علی ثابتنیا (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران)، هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، آذین موحد (نماینده بخش موسیقی کلاسیک)، حسین علیزاده (نماینده بخش موسیقی دستگاهی) و حمیدرضا اردلان (نماینده بخش موسیقی نواحی) حضور داشتند.
بخش «حفظ ردیف» آنلاین خواهد بود
در ابتدای نشست، هومان اسعدی، دبیر جشنواره، گفت: اتفاقات و تغییراتی که در جشنواره امسال رخ داده دقیقاً متناسب با حال و هوا و جریان کروناست، در حالی که تمامی رویدادیهای جهانی متأثر از کرونا تعطیل شدهاند ما تلاش کردیم با کمک فضای مجازی، جشنواره امسال را با حال و هوایی متفاوت برگزار کنیم.
او ادامه داد: از آنجایی که این جشنواره ماهیت تکنوازی دارد در نتیجه امکان برگزاری آن به صورت مجازی وجود داشت. ما تا چندی پیش در حال بررسی برای برگزاری اجراها در رودکی بودیم، اما در نهایت این امکان فراهم نشد و به جهت رعایت پروتکلهای بهداشتی معذور از حضور فیزیکی افراد روی صحنه خواهیم بود.
وی افزود: از این رو با همکاری انجمن موسیقی ایران و با استفاده از امکانات سامانه «بامک» توانستیم آثار را که ارسال آنها از اسفندماه آغاز شده بود جمعآوری کرده و داورها نیز به صورت آفلاین آثار را مشاهده و داوری کردند. در مرحله نهایی نیز روال به همین شکل خواهد بود اما در بخش «حفظ ردیف» اجراها به صورت آنلاین خواهد بود.
جشنواره جوان ترکیبی از ۱۴۰ جشنواره است
علی ثابتنیا (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) در این نشست گفت: در این جشنواره ۱۴۰ شاخه موسیقایی را پوشش میدهیم که در واقع ترکیبی از ۱۴۰ جشنواره خواهد بود. در این جشنواره ۱۹۵ ساعت اجرا از شهرهای مختلف ایران مورد ارزیابی توسط داوران قرار گرفته است.
او ادامه داد: متقاضیان امسال جشنواره شامل ۲۳۶۴ نفر که متشکل از ۶۶۳ نفر خانم و ۱۷۰۱ نفر آقا بودند که از این تعداد ۱۱۶۸ نفر بخش موسیقی دستگاهی، ۳۵۹ نفر بخش موسیقی کلاسیک و همچنین ۸۳۷ نفر نیز بخش نواحی را شامل میشدند. ۸۷۵ نفر به مرحله نهایی راه یافتند که ۲۶۶ نفر بخش موسیقی دستگاهی، ۱۱۰ نفر بخش موسیقی کلاسیک و ۴۹۹ نفر نیز در بخش موسیقی نواحی بودند.
کیفیت نوازندگی بالا رفته است
آذین موحد نماینده بخش موسیقی کلاسیک این جشنواره گفت: شاید امسال شاهد برگزاری اجراهای زنده و پویا نباشیم و این مسئله در وهله اول نشاندهده افول باشد، اما با تلاشهای فراوان ستاد جشنواره شاهد اجراهایی رو به رشد و باکیفیت بودهایم و به گواه بسیاری از داوران و کارشناسان امسال در حوزه نوازندگی شاهد بالارفتن کیفیت اجراها نسبت به سالهای گذشته بودهایم.
او ادامه داد: شاید دلیل همین کیفیت بالا آثار شرایطی که نوازندگان امسال به آن دچار بودند باشد چرا که به نظرم نوازندگی نیاز به تمرین، تمرکز و سکوت دارد تا بتوان از آن به کیفیت درستی رسید و همین توفیق اجباری دلیل بالارفتن و رشد نوازندگان بوده باشد که دستاورد مهمی به حساب میآید.
موسیقی نباید دست پیرمردها باشد
حسین علیزاده نماینده بخش موسیقی ایرانی گفت: برخلاف بخش کلاسیک و نظرات داوران این بخش باید بگویم در بخش موسیقی ایرانی شاهد کیفیت مناسبی نبودیم و این باعث تأسف است که همچنان در ایران هیچ هماهنگی بین مجموعههای دانشگاهی در حوزه موسیقی ایرانی وجود ندارد. به نظرم باید با آموزش درست بهره درستی از موسیقی ایرانی ببریم و قطعاً به خاطر همین هرج مرج در حوزه آموزش شاهد برداشتهای متفاوتی بودیم که نمود خود را در آثار شرکتکننده جشنواره امسال نشان داد.
او ادامه داد: به این مسئله خیلی معتقدم که تمامی جشنوارههای موجود نیاز به تحولی اساسی دارند چون در اکثر موارد بیشتر دچار یک عقبگرد هستیم و صرفاً میخواهیم با این روش از عقبه خودمان دفاع کرده باشیم و کاری به آنچه رو به روی ما سپری میشود نداریم. البته در حوزه ادبیات با این معضل کمتر دست و پنجه نرم کرده و اتفاقات این حوزه نسبت به موسیقی پیش روتر هستند. واقعاً متعجبم بعد از ۵۰ سال سر مسائلی چانهزنی میکنیم که در شرایط روز جامعه قرار نگرفته است.
وی افزود: یکی دیگر از نکاتی که در حوزه موسیقی ایرانی باید بسیار به آن توجه کرد فکر آزاد است، متأسفانه سیستم آموزشی ما به هیچ وجه مناسب با سن فکر نکرده و همیشه دانشآموز این حوزه نمیتواند از آزادی عملی برخوردار باشد. در حال حاضر کسی که بخواهد در کنکور شرکت کند باید پنهان کند که استادش پیش از این چه کسی بوده چون ممکن است فرد امتحانگیرنده با استاد او مشکلی داشته باشد. یعنی هیچگونه آزادی در این چارچوب وجود ندارد که دانشجو بتواند بر اساس آن در جریان آموزش موسیقی حضور داشته باشد.
علیزاده همچنین گفت: جشنواره موسیقی جوان در این سالها با وجود ماهیت دولتی خود توانسته جریان خوبی را در موسیقی به راه بیندازد.
او تأکید کرد: به نظرم موسیقی نباید دیگر دست پیرمردها باشد، با وجود اینکه در این حوزه به قدر زیادی عشق و زندگی موجود است اما تا زمانی که در نگرش آموزشی این بخش نگاه سرد و مرگآور وجود داشته باشد تا سالها بعد هرچقدر تلاش کنیم برای آن اتفاقی نخواهد افتاد.
این داور در پایان هم گفت: موسیقی ما بر اساس تحولات اجتماعی به وجود آمده و باید بر همین اساس با شرایط روز خود را وفق دهد و ما نیز به عنوان هیئت داوران همانند پلیس با هنرمندان برخورد کنیم.
امسال نتایج مثبتی به دست آوردیم
حمیدرضا اردلان نماینده بخش موسیقی نواحی به عنوان آخرین سخنران گفت: امسال در بخش موسیقی نواحی برنامه را طوری طراحی کردیم که شرکتکنندگان رپرتوار مشخصی داشته باشند و همین مسئله باعث شد نتایج مثبتی به دست آوریم و این خود حرکت جدیدی در این حوزه محسوب میشود.
او ادامه داد: همه اینها را گفتم تا به این برسم که وقتی یک جشنواره بدینشکل استمرار پیدا کند نتایج خوبی برای انتقال تجربه را شاهد خواهیم بود. همچنین تلاش کردیم تا شرایط مطلوبی میان سنت و مدرنیته به وجود آید که همین نشاندهنده جشنوارهای است که به شکل درست تداوم داشته باشد.
چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و مشارکت استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران و با حمایت دفتر موسیقی، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تابستان سال جاری برگزار خواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید