×
×

موضوعی برای اندیشیدن
فرشید ذاکری: شاید بتوانیم اندکی در دانایی و آگاهی اهالی هنر مؤثر باشیم

  • کد نوشته: 390070
  • حمیده موسوی
  • شنبه, ۲۱ام تیر ۱۳۹۹
  • ۰
  • مدیرمسئول فصلنامۀ موسیقی «سبزارنگ» در مورد انتشار اولین شمارۀ این مجلۀ تخصصیِ موسیقی و محتوای آن توضیحاتی ارائه داد.

    فرشید ذاکری: شاید بتوانیم اندکی در دانایی و آگاهی اهالی هنر مؤثر باشیم
  • فرشید ذاکری

    مدیرمسئول فصلنامۀ موسیقی «سبزارنگ» در مورد انتشار اولین شمارۀ این مجلۀ تخصصیِ موسیقی و محتوای آن توضیحاتی ارائه داد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و به نقل از نای، فرشید ذاکری مدیرمسئول مجلۀ «سبزارنگ»، در خصوص انتشار اولین شماره این فصلنامه گفت: اندیشه‌کردن، لازمه عمق‌گرفتن و ماندگارشدن در هر هنر و عملی‌داشتن دانایی و آگاهی نسبت به آن است، متأسفانه کمبود ساعات مطالعاتی در وجود ما نهادینه شده است و این در هنرمندان به طریق ریشه‌ای‌تر وجود دارد که می‌تواند معضل تلقی شود، درست است که در طول تاریخ انسان‌های اندیشه‌ساز در اقلیت وجود دارند اما همان‌ها راه‌گشای مؤثر ادامۀ هنر عمیق و جدی هستند.

    وی افزود: در روزگار ما بیشتر هنرمندان تنها به مسائل تکنیکی توجه نشان می‌دهند و این سبب شده شاهد آشفته‌حالی هنر باشیم که گاهی ترسناک هم می‌نماید که میان مایگیِ عوام بتواند راه در روزنه‌های هنر جدی پیدا کند. این لزوم اندیشه‌کردن تا رسیدن به اندیشه‌ورزی سبب شد تا شاید بتوانیم با مجلۀ «سبزارنگ» حتا اندکی در دانایی و آگاهی اهالی هنر مؤثر باشیم که در تاریخ همین اندک‌ها مسیر را گشوده‌اند.

    ذاکری در مورد معیار انتخاب مقالات و یادداشت‌ها توضیح داد: اصلی‌ترین نکته‌ای که ما در نظر داشته و داریم حضور بزرگان و اندیشه‌سازان عرصۀ هنر موسیقی است که قطعاً توان تأثیرگزاری بالایی دارند و در کنار آنها حضور جوانان تحصیل‌کرده که بتوانند مجالی جدی برای ارائۀ نظرات خود داشته باشند که البته در این بخش با وسواس زیادی عمل خواهیم کرد.

    وی در مورد محتوای فصلنامه گفت: در شمارۀ اول تلاش ما برای جلسه‌ای با حضور دو بزرگ عرصۀ اندیشۀ هنر موسیقی استاد محمدرضا درویشی و دکتر هومان اسعدی هرچند به‌سختی میسر گردید اما قطعاً این گفت‌وگوی بلند می‌تواند دریچه‌ای جدید بر روی پژوهش‌های موسیقایی سرزمین‌مان گشوده و حتا برخی از نظریه‌های گذشته را مورد تردید قرار دهد و قطعاً این مهم که با بزرگواری و سخاوت این اساتید عزیز میسر شد می‌تواند به مطالعات گذشته اضافه کند. و یا مقالۀ استاد عزیز محمدرضا فیاض که نظریۀ قابل اعتنایی در مورد موسیقی ایرانی طرح کرده است که قابلیت تأمل و تفکر بسیاری دارد و محبت ایشان به شمارۀ اول ما ستودنی است و مقالات دیگر عزیزان شمارۀ اول که هر کدام می‌تواند موضوعی برای اندیشیدن باشد.

    مدیر مسئول فصلنامه سبزارنگ در خصوص حمایت از سوی نهاد یا ارگانی برای انتشار فصلنامه گفت: به هر حال همه ما به‌خوبی می‌دانیم که ساختارهای موجود درست و جدی نیست و همه به‌ویژه در حوزه فرهنگ و هنر موسیقی از ناملایمتی‌ها و بی‌مهری‌ها آگاهیم و دیده‌ایم. پس من در همان ابتدای شروع مسئله را به‌خوبی می‌دانستم و تمام سعی‌ام این است که تسلیم این آشفتگی‌ها نشویم و زیاد هم اهل گلایه نیستم و سعی بر حرکت به جلو دارم که در تاریخ همواره هنر جایگاه ملایمی نداشته است. و قطعاً بزرگ‌ترین حمایت توسط بزرگوارانی انجام می‌گیرد که مطالب آنها مجله را مزین می‌کند. در جواب شما باید بگویم که تمام هزینۀ مجله به‌صورت شخصی پرداخت شده بدون حتا اندک کمکی، اما پس از انتشار به‌عنوان تنها نمونۀ موجود تا امروز از سوی انجمن موسیقی ایران حمایت شده تا برای شعب انجمن در استان‌های کشور و برخی هنرمندان ارسال شود که خود برای ما حمایت ارزشمندی محسوب می‌شود.

    وی در مورد استقبال از اولین شماره عنوان کرد: به هر حال ما در شرایط عادی زندگی اجتماعی به‌دلیل مسائل پزشکی و محدودیت‌های این روزها نیستیم، ولی سعی کردیم بتوانیم راه‌کار مناسبی جهت عرضۀ مجله داشته باشیم که تا امروز استقبال و توجه اساتید و بزرگان حوزۀ اندیشه‌گی موسیقی و البته بخشی از جوانان و دانشجویان موسیقی خوب بوده است. و خب تازه در ابتدای راه هستیم و امید به روزهای بهتر.

    لازم به ذکر است اولین شمارۀ فصلنامۀ موسیقی «سبزارنگ»، با مدیرمسئولی فرشید ذاکری، ویژۀ فصل بهار، همراه با مقالاتی از محمدرضا فیاض، مسیح افقه، ندا دهناد، سپنتا حامدی‌نژاد، رامین کشاورز، و مریم قائمی و نشستی در خصوص «سیر تحول مقام تا دستگاه» با حضور محمدرضا درویشی و هومان اسعدی در ۵۱ صفحه منتشر و روانۀ بازار موسیقی شده است.

    سبزارنگ

    منبع: سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir
    https://musiceiranian.ir/?p=390070
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *