×
×

تألیفی از علی اکبر قربانی
«مفاهیم بنیادی تئوری موسیقی» به چاپ دوم رسید

  • کد نوشته: 385210
  • حمیده موسوی
  • چهارشنبه, ۲۱ام خرداد ۱۳۹۹
  • ۰
  • «مفاهیم بنیادی تئوری موسیقی» اثر تألیفی علی اکبر قربانی آهنگساز و رهبر ارکستر سازهای ملی ایران است که چاپ نخست آن مهر ماه سال گذشته به بازار آمده و حالا تیراژ دوم آن نیز در دسترس مخاطبان و علاقمندان قرار گرفته است.

    «مفاهیم بنیادی تئوری موسیقی» به چاپ دوم رسید
  • چاپ دوم

    چاپ دوم کتاب «مفاهیم بنیادی تئوری موسیقی» به تألیف علی اکبر قربانی از سوی انتشارات هم آواز راهی بازار شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، «مفاهیم بنیادی تئوری موسیقی» اثر تألیفی علی اکبر قربانی آهنگساز و رهبر ارکستر سازهای ملی ایران است که چاپ نخست آن مهر ماه سال گذشته به بازار آمده و حالا تیراژ دوم آن نیز در دسترس مخاطبان و علاقمندان قرار گرفته است.

    کتاب حاضر در ۹ فصل به مباحث مختلف تئوری موسیقی پرداخته است که دانستن آن‌ها برای همۀ هنرجویان موسیقی اعم از نوازندگان، خوانندگان و آهنگسازان الزامی است. مباحثی همچون: فیزیک صوت، نت، ریتم، فاصله، تنالیته، گام و انواع آن، مُدهای کلیسایی و مسیان، نوانس‌ها، اختصارات و قواعد مرسوم نت‌نویسی. از ویژگی‌های این کتاب، پرداختن به مباحث فوق به طور جامع و ساده است تا برای همه قابل فهم و آسان باشد. در پایان هر فصل تمرین‌های مختلف کتبی و عملی آمده است که آزمون مناسبی برای تکمیل و درک مفاهیم آن فصل می‌باشند. همچنین یک فصل با عنوان «قواعد مرسوم نت‌نویسی» به این کتاب اضافه شده است که در آن شیوۀ استاندارد و اصول صحیح نگارش موسیقی توضیح داده شده است.

    علی اکبر قربانی که خبر چاپ دوم این کتاب را در صفحه رسمی و شخصی خود به اشتراک گذاشته اشاره کرده است: «تشکر از استاد عزیز و ارجمندم استاد فرهاد فخرالدینی برای راهنمایی‌های ارزندهٔ ایشان و تشکر از همکاری صمیمانۀ دوست و همکار گرامی، خانم مریم تحویلداری که به عنوان ویراستار در تألیف این کتاب مرا یاری کردند.»

    استاد فخرالدینی درباره این کتاب نوشته اند: «هر شغل و یا هر کار هنری به مجموعه‌ای از معلومات یا تئوری‌های خاص خود نیاز دارد. در هنر موسیقی هم نوازندگان، آهنگسازان، رهبران ارکستر و همۀ عزیزانی که در این رشته تحصیل و کار می‌کنند، لازم است با تعریف‌ها یا تئوری آن آشنا باشند. دوست گرامی و هنرمند ارجمند جناب آقای علی اکبر قربانی با دقت و تحقیقات فراوان و با بهرهگیری از منابع معتبر، مباحث مختلف موسیقی را با زبانی ساده و در عین حال جامع در این کتاب بیان داشته و فراگیری آن را برای علاقمندانِ این درس، آسان کرده است. امیدوارم که هنرمندان و هنرجویانِ گرامیِ رشته‌های مختلف موسیقی با مطالعۀ این کتاب ارزشمند که حاصل سال‌های متمادی تحقیق و تجربۀ مؤلف است، به اندازۀ لازم استفاده ببرند.»

    شایان ذکر است که کتاب ارکستراسیون به زبان ساده نیز به تألیف علی اکبر قربانی در ۱۳۹۶ و از همین مؤسسه به انتشار رسیده است.

    منبع: سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir
    https://musiceiranian.ir/?p=385210
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *