×
×

چکناواریان: موسیقی تجویزکردنی نیست

  • کد نوشته: 376745
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۳ام اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۰
  • چکناواریان: موسیقی تجویزکردنی نیست

  • لوریس چکناواریان که تازه‌ترین اثر خود بنام «کرونا» را منتشر کرده درباره ارتباط موسیقی با تلطیف افکار عمومی معتقد است: موسیقی تجویز کردنی نیست و سلیقه رفیق ندارد.

    لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر تازه ترین اثر خود به نام کرونا را منتشر کرد. وی که پیش از این نیز آثار زیبایی با مضامین اجتماعی خلق کرده است، در گفت وگو با خبرنگار موسیقی ایرنا اظهارداشت:

    مراحل تولید کرونا چیزی بیش از یک ماه بطول انجامیده است و این اثر ۱۵ دقیقه ای در سه موومان هجوم، مرگ و زندگی تصنیف شده است.

    وی درباره مشکلات اجرای این اثر با توجه به روزهای قرنطینه و عدم دسترسی به نوازندگان گفت: این اثر توسط دوست هنرمندم احسان بیرقدار بصورت سمپل صدای ارکستر با دقت و وسواس بسیار و به زیبایی هرچه تمام تر انجام شده است.

    گفتنی است آهنگسازی و ضبط این اثر در روزهای قرنطینه انجام شده و اول اردیبهشت در حساب اینستاگرام این هنرمند منتشر شده است.

    این هنرمند در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در روزهای قرنطینه و خانه نشینی مردم، چه موسیقی‌ها و چه سبک‌هایی را برای شنیدن به مردم پیشنهاد می‌کند گفت: یک ضرب المثل ارمنی وجود دارد که می‌گوید: سلیقه رفیق ندارد و موسیقی را نمی‌توان تجویز کرد.

    مبارزه با کرونا روی خط نت

    از نخستین روزهای انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در ایران و لزوم قطع زنجیره انتقال این ویروس، لغو برنامه های فرهنگی و هنری از جمله کنسرت‌های موسیقی از طرفی و از سوی دیگر در خانه ماندن و خانه نشینی، از راه‌های بسیار مهم برای تسریع قطع این زنجیره انتقال مطرح شد. خانه نشینی طولانی مدت تبعات و الزاماتی دارد و تلطیف اذهان با استفاده از محصولات فرهنگی یکی از الزامات برای کاستن از تبعات منفی تلقی می‌شود.

    در همین راستا هنرمندان موسیقی از نخستین روزهای آغاز خانه نشینی مردم که همزمانی آن با شب های عید نوروز آن را سخت تر کرده بود، با حضور فعال در فضای مجازی موفق شدند تا خود را بعنوان مبارزان خط مقدم جنگ با کرونا از سنگر فرهنگ معرفی کنند.

    برگزاری کنسرت‌های آن‌لاین و رایگان نوروزخانه با همت شهرداری تهران و مساعدت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتشار رایگان قطعات موسیقی در فضای مجازی و برگزاری اجراهای تکنوازی و کنسرت به صورت آنلاین و استفاده هنرمندان موسیقی از صفحات شخصی خود در فضای مجازی برای اطلاع رسانی، تشویق مردم به در خانه ماندن از طریق فضای مجازی از جمله اقدامات هنرمندان موسیقی در این ایام بوده است.

    شیوع عالمگیر ویروس کرونا در جهان باعث شده که اقدام به برگزاری کنسرت های آنلاین به ایران محدود نباشد و بسیاری از هنرمندان جهان از طریق فضای مجازی اقدام به برگزاری کنسرت های آن‌لاین و یا اجرای همزمان گروهی در اینترنت پرداخته اند. از جالب توجه ترین این اقدامات می‌توان به کلیپ تاب خواهم آورد اثر مشترک هنرمندان موسیقی اسپانیا،  اجرای آن‌لاین ارکستر ملی فرانسه، اجرای آن‌لاین ارکستر ملی ایران، اجرای آن‌لاین آندره‌آ بوچلی در روز عید پاک در کلیسای جامع میلان، کنسرت پرواز همای و گروه وزیری در تالار وحدت و تصنیف اثر ارکسترال کرونا توسط لوریس چکناواریان اشاره کرد.

    در ادامه این اقدامات برای تلطیف اذهان مردمی که خردمندانه و به قصد قطع زنجیره انتقال کرونا خانه نشینی را انتخاب کرده اند، بنیاد فرهنگی هنری رودکی با همکاری و مشارکت تلویزیون تعاملی تیوا، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی هنرمندان، با توجه به عدم امکان حضور تماشاگران در تالارهای این بنیاد، مجموعه کنسرت‌های آن‌لاینی را برنامه‌ریزی کرده است که نخستین شب آن به اجرای پرواز همای و دومین شب آن به اجرای گروه وزیری به سرپرستی کیوان ساکت و خوانندگی وحید تاج اختصاص یافت. این اجراها به پیشنهاد هنرمندان و بدون دریافت هزینه به روی صحنه خواهند رفت.

    https://musiceiranian.ir/?p=376745
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *