×
×

صحبت های بهروز وجدانی درباره
دنیای موسیقی پس از کرونا

  • کد نوشته: 373692
  • 17 فروردین 1399
  • ۰
  • وجدانی، پژوهشگر موسیقی معتقد است تمامی فعالیت‌های مرتبط با موسیقی در تمام دنیا پس از پایان ماجرای کرونا وارد فضای نوینی خواهند شد که از همین حالا باید برای ورود به آن برنامه‌ریزی کرد.

    دنیای موسیقی پس از کرونا
  • بهروز وجدانی

    پژوهشگر موسیقی کشورمان معتقد است تمامی فعالیت‌های مرتبط با موسیقی در تمام دنیا پس از پایان ماجرای کرونا وارد فضای نوینی خواهند شد که از همین حالا باید برای ورود به آن برنامه‌ریزی کرد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و به نقل از مهر، بهروز وجدانی پژوهشگر موسیقی ضمن اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و مسائلی که تمام دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده فعلاً هیچ برنامه‌ای برای تدوین و ثبت جهانی موارد مرتبط با موسیقی ندارم. تازه‌ترین کاری که در این زمینه انجام گرفت مربوط به پرونده ثبت «مهارت‌های دستی ساختن و نواختن دوتار» در فهرست سازمان جهانی یونسکو بود که کارهای مربوط به آن انجام گرفته است.

    وی ادامه داد: غیر از ماجرای تجدید چاپ کتاب‌هایی که پیش از این در دسترس مخاطبان قرار داده بودم و البته ماجرای کرونا باعث توقف آن شد، بنا بود سلسله برنامه‌هایی را برای پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کنیم که اتفاقاً چندی پیش هم برنامه‌ریزی‌های آن با همراهی پژوهشگران دیگری چون پیروز ارجمند و سایر دوستان آغاز شد. این برنامه‌ها مبتنی بر آسیب وجوه مختلف حوزه موسیقی در کشورمان بود که حضور مهمان ناخوانده‌ای به نام بیماری کووید ۱۹ مانع از تحقق آن شد و بعد از ریشه کن شدن این ویروس و عادی شدن شرایط می‌تواند مقدمه برگزاری سلسله نشست‌های متعددی در چارچوب همین ماجرای آسیب شناسی باشد.

    عضو کانون پژوهشگران خانه موسیقی تصریح کرد: اکنون در شرایطی هستیم که ویروس کرونا در وسعتی جهانی تمامی فعالیت‌های فرهنگی هنری ایران و سایر کشورهای دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده و هیچ کس نمی‌داند برای آینده‌ای که زمان آن مشخص نیست چه کارهایی را می‌تواند انجام دهد. من تصور می‌کنم فارغ از تمام اتفاقات بد و نامبارکی که در ماه‌های اخیر تمام مردم دنیا را تحت تأثیر قرار داده و بسیاری از مردم به دلیل مرگ و میر ناشی از حضور این ویروس در غم و اندوه و سکوت عجیبی به سر می‌برند، بهترین فرصت است که بیاییم و نسبت به آسیب شناسی انچه برای موسیقی رخ داده تفکر کنیم و وقت بیشتری بگذاریم.

    وجدانی با اشاره به دستاوردهای این اتفاق همه‌گیر توضیح داد: من بر این باورم موسیقی بعد از کرونا وارد فضای نوینی در جهان خواهد شد که قطعاً با آنچه در گذشته اتفاق افتاده فرق خواهد داشت. حالا اگر شما این موضوع را به موسیقی ایران هم تعمیم دهید قطعاً تأثیرات مثبت و منفی‌اش را مشاهده خواهید کرد. امروز موسیقی معاصر دنیا وارد جریانی شده که چه بخواهیم و چه نخواهیم به گونه‌ای دیگر هدایت می‌شود. موسیقی از این پس متأثر از تغییرات فضای اقتصادی، سیاسی، بین‌المللی، اجتماعی نشأت گرفته از شیوع کرونا حرکت خواهد کرد پس بهتر است از همین الان فارغ از تمام دغدغه‌هایی که برای این بیماری وجود دارد و باید قدردان همه افرادی که در راستای رفع آن کوشیده‌اند، بیاییم و درباره آنچه که موسیقی ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد برنامه ریزی کنیم که در این فضای نوین موسیقی در ایران چگونه مدیریت و سازماندهی شود.

    این نوازنده و پژوهشگر موسیقی گفت: موسیقی اساساً بخشی از هویت ملت‌هاست و اکنون نقش بسیار مهمی در ابعاد خارجی هم دارد. امروز کرونا به گفته بسیاری از کارشناسان و مدیران سازمان‌های جهانی به عنوان مهم‌ترین بحران دنیا پس از جنگ جهانی دوم شناخته شده است. پس اکنون وقت آن است که پژوهشگران، اتنوموزیکولوژیست‌ها و تمامی هنرمندانی که در موسیقی کشورمان فعالیت می‌کنند به فکر ایجاد شرایط و نقشه‌ای برای آینده موسیقی ما باشند. فرآیندی که نیازمند پژوهش‌ها و ورود به چالش‌هایی است که فضای مجازی نمود عینی آن است.

    منبع: خبرگزاری مهر https://www.mehrnews.com/
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *